onsdag, oktober 31, 2007

Börja baka här

På begäran: För den som blir lite avskräckt av mina experiment och tycker att det ibland låter för avancerat kommer här ett recept på ett rysligt gott bröd som är lätt att baka. Och roligt!


Brödet heter Rosendals kavring och finns i boken Bröd och marmelad från Rosendals trädgård. (Köp boken här, tänkte jag säga, men jag ser nu att boken är slut hos förlaget. Hittar du den i en butik så passa på, den är jättebra!). Jag publicerar receptet med snälle Erik Olofsons benägna tillstånd.

Namnet Rosendals kavring är lite missvisande, det är mer likt ett danskt rågbröd än en traditionell kavring, men det spelar ju ingen roll, det är ett fint namn. Jag har bakat brödet flera gånger och det har alltid blivit väldigt gott. Bli inte avskräckt av att det tar lite tid. Gör det bara, så märker du att det är mycket enkelt!

Man måste inte ha en hushållsassistent, däremot behöver man en våg, helst digital. Har du ingen så köp en! Det är mycket enklare och roligare att baka efter viktmått. Och så spar man disk. På Clas Olsson har de betydligt billigare vågar än i lyx-köks-butikerna.

Så här gör man:

Dag 1 kväll
4 dl ljummet vatten
50 g surdegsgrund (kan enligt boken uteslutas. det är mycket jäst i degen, så surdegen är nog mest för smakens skull.)
175 g krossad råg
65 g grovt rågmjöl
125 g solrosfrön
80 g linfrön
20 g salt

Blanda samman i en bunke, täck med plast och låt stå i rumstemperatur över natten.

Dag 2 morgon/förmiddag
2 dl ljummet vatten
50 g jäst
210 g mörk sirap
275 g rågmjöl
275 g vetemjöl (jag tror att vanligt vetemjöl är att föredra framför vetemjöl special i detta bröd.)

Rör ut jästen i vattnet och häll sedan ner blandningen från dag 1. Blanda ner resten av ingredienserna och kör i assistent cirka 8 minuter, eller blanda för hand 10 minuter. Degen blir ganska smetig, men det är helt i sin ordning.

Låt jäsa i bunken under en bakduk i 20 minuter. Sätt ugnen på 190°.

Smörj två formar med smör och fyll med deg till två tredjedelar. (Du behöver inte knåda degen mer, utan tar den direkt från bunken.) Om man vill strör man lite mjöl av valfri sort ovanpå, det brukar bli fint. Låt jäsa 30 minuter eller tills degen kommit upp till formens kant (eller närapå i alla fall). Jag har lite mindre formar, och då räcker degen nästan till tre bröd.

Och så skjuts in i ugnen! Grädda i mitten av ugnen i 40–45 minuter. Har man en stektermometer kan man sticka in den efter en halvtimme. När brödet passerat 98° är det klart. Ibland kan det vara bra att ta ur bröden ur formarna och lägga in dem ytterligare 5 minuter. Då får de lite bättre stadga.

Bäst är det om brödet får vila i en handduk tills nästa dag, då har det mognat lite och är ännu godare. Det håller sig färskt länge, mer än en vecka, och går bra att frysa.

Mot frysen! (Fast det här är inga kavringar, utan två surdegsbröd i sällskap med några påsar rostbröd med sultanrussin och valnötter. Ett slags trickfoto alltså.)


13 kommentarer:

Jessica sa...

Antikvariat.net är dunderbra för att söka böcker som är slut på förlag. Bokbörsen är också hyfsad (bokborsen.se).

Anonym sa...

you make me so happy happy. tänk vilken himla tur att jag hittade till din blogg. ville bara säga det.

Anna ser dej sa...

Tack:D

Anonym sa...

Vilken assistent hard du? Eller rättare sagt hur stark motor har den?

zelca sa...

Jag kan bara hålla med om att Rosendals kavring är fantastiskt gott och relativt lättbakat. Jag följer dina expriment med glädje, men jag har insett själv att jag inte har tålamodet att göra ljusa (och fantastiska) bröd så jag får hålla mig till rågbröd. Kanske mina ljusa bröd blir fantastiska den dagen jag skaffar en assistent ...

Martin Johansson sa...

Oj, hur stark motor har assistenten? det vet jag inte ... men det är en sån här. Den är toppen!

Per Boussard sa...

Elektrolyx brukar ha en motor på 500 watt. Ordet "stark" är lite knepigt -- Jag gissar att den kan bryta fingar och kanske armen av en klumpig bagare. Man brukar säga att den är den enda degknådare för privatpersoner som inte luktar bränt om man kör hårt med den, vilket brukar vara ett problem med andra "sexigare" maskiner.

Jag har en likadan och jag håller med om att den är toppenbra.

//P

Anonym sa...

Stark är väl inte så knepigt? Själv associerar jag stark med moment, Nm. Hur många Nm maskinen kan leverera har har med motorns effekt, varvtal och utväxling att göra. Eftersom effekt=varvtal*moment ser man enkelt att hög effekt vid lågt varvtal ger högt moment. Det åstadkommer man bäst med en utväxling, och så fungerar bra degknådare. Billigare märken kan skryta med en toppeffekt på 700W, vilket är helt irrelevant eftersom den effekten bara kan plockas ut på ett högt varvtal emedan produkten saknar växel. Istället reglerar man varvtalet elektriskt varpå effekten man kan plocka ut är långt ifrån de 700W man får vid märkvarv.

Heidi sa...

I veckan satte jag ny surdeg. Lade fram det sista äpplet jag hade. I ett obevakat ögonblick hade min man ätit upp allt utom pinnen! Vad gör jag då jo jag tar vad jag har och det är ett päron. gick precis lika bra. Lördag satte första delen av rosendalskavring. Söndag resten. Valde att sätta en plåt på spisen med låg värme på 2 av plattorna, ställde formarna där för jag tyckte att det jäste dåligt. Hade pulverjäst.Vågade inte ha för hett vatten pga surdegen. Men med längre jästid blev bröden de bästa hittills. Nu väntar jag bara på att stenmannen ringer och säjer att MIN sten är klar. Jag är nu brödberoende. Men det är ett nyttigt beroende. Tack Martin för din sida.

Unknown sa...

Enkelt och gott. Förvånansvärt enkelt. Bara man tar jästiderna men nypa salt, som sig bör.

Men - mängden salt? Tog inte riktigt den mängd som står i receptet men nästan. Minskar den nog med hälften ungefär nästa gång (20 g ~ 1 msk (15 ml))

Martin Johansson sa...

TomasR: Blev det för salt? Attans, inte kul. Jag brukar dock ha i 20 g, och jag har inte tyckt det varit för mycket. Kanske kan det bero på vilken sorts salt man har? Jag har en känsla av att havssalt är lite rundare till smaken. Jag brukar ha havssalt.

Unknown sa...

För salt blev det inte men lite för mycket salt för min smak. Olika sorters salt kan vara lite olika salta om de är olika rena kan jag tänka mig.

Sedan ska sägas att jag allmänt när jag bakar tar lite mindre salt än vad som står i recepten. ja, i det mesta jag lagar/bakar.

Gott blev det trots allt och busenkelt att baka. Det är ett grovt bröd och de brukar vara lite svåra att få till men det här bara flöt på.

Monis sa...

Vilket underbart gott bröd! Alla i familjen blev helt saliga. Jag bakade det i en 3½ L form vilket gav ett jättebröd. Och så superenkelt att baka. Det mår bra av att stå till sig ett par dagar, men vem kunde vänta! :-))