torsdag, oktober 04, 2007

Jäshus för kanelbullar

I går var det någon på mitt jobb som sa att kanelbullens dag, som ju är just i dag, var instiftat av Arla med syftet att man ska dricka mer mjölk. Inte helt, men kanske lite sant. Några som heter Hembakningsrådet tar på sig äran att ha grundat högtiden 1999.

Hembakningsrådet, som bildades 1959 "med uppgift att hålla kulturarvet att baka hemma levande", drivs av en trevlig (jag vet - jag har just talat med henne i telefon) kvinna som heter Birgit Nilsson. De har en hemsida, ger ut ett nyhetsbrev, anordnar kanelbullebakning på Ikea och har utlyst en tävling i kanelbulledesign. En mycket trivsam historia.

Nu lever ju inte Hembakningsrådet på EU-bidrag om någon trodde det. Nä, kulturarvet att baka hemma ska hållas levande med produkter från Lantmännen Axa, Svenskt Smör, Jästbolaget och Danisco Sugar. Och degarna ska naturligtvis knådas med en maskin från Electrolux Small Appliances.


Så här såg det ut i somras när Lisa och jag bakade kanelbullar enligt receptet i Riddarbageriets söta. Vi byggde särskilda jäshus av banankartonger för att bullarna skulle få det varmt och skönt.


8 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt sorbak :)

Anonym sa...

storbak, skrev jag väl

Bosse sa...

Aah, så det är lite OK med Hembakningsrådet ändå. Jag utgick ifrån att det var en branschorganisation som ville få upp försäljningen av bullar. Men å andra sidan så konstaterar du mycket riktigt produktplaceringarna bakom detta gemytliga namn!

görel sa...

Vad gulligt - en koja för bullarna! Jag är så imponerad av din entusiasm!

Anonym sa...

Fick ni också en kanelbulle på posten från dem (hembakningsrådet)? Vi fick det, men ingen vågade äta den...

Ian sa...

Efter att ha hållit på med diverse lådor och kartonger så har jag i våras hittat det optimala raskningsutrymmet - andra jäsningen - för kanelbullar. Torkskåpet med en nyhängd tvätt i! Det blir en grym luftfuktighet för bullarna. Att familjen sedan får lite vetemjöl på sina rena kläder är smällar man får ta...

Martin Johansson sa...

ian, fasen vad smart! (och lite mjöl på kläderna är ju bara snyggt!)

Mikael sa...

Nu närmar vi oss i rask takt semmeltiden! Även om även jag mest bakar matbröd så gillar jag, och vill baka, semlor, men jag har inte hittat några som blir goda o luftiga. Alla recept jag hittar blir för tunga. Är jag esam om att tycka så? Vad göra?