tisdag, november 06, 2007

Älskade prylar

I dag har jag köpt en gitarr. Jag har ju farfars gamla sedan tidigare, men jag kunde inte låta bli. Gitarren är en extra liten stålsträngad Gretsch med cowboysarmotivlack. Inte så snygg, men ändå oemotståndlig. Och den kostade bara 1495. Jag vill göra egna countrylåtar med den. En tänkte jag kan handla om vår grannes katt Sten som sprungit bort. Han har hängig mage och är lite fläckig. Men snäll. Vi får hoppas han kommer hem snart.

Att ha saker tycker jag om. Att köpa och att få, inte att låna. Ibland vill jag ha fast jag inte behöver. Okynnesha.

Som tur är finns det ju ganska många saker man kan skaffa sig för bakningens skull. Här är mina bästa baksaker.


Slickepott, billig Fiskars.


Tre bra saker med Electrolux Assistent: 1) Den är lätt att diska. 2) Bunken rymmer hela 7 liter, bra för stora degar. 3) Den är stabil. Kommer förmodligen hålla väldigt länge.


Digital våg. När man vant sig vid att baka efter viktmått snarare än volymmått kan man inte tänka sig annat. Man ställer degbunken på vågen och nollställer den bara mellan ingredienserna. Och så spar man disk.


Tillbehör till Assistenten.


Sporre. Perfekt när man gör knäckebröd.


Jag tycker det är enkast att snitta bröden med en tandad kniv.


Litermått.


Och bunkar.


Vi har några ganska små och en riktigt stor form. De små är perfekta om man är en liten familj. De var rätt så dyra (på Cordon Bleu), men de lär hålla livet ut.


Den här börjar däremot se lite skrufsig ut.


Jag brukar sticka in termometern i bröden när de närmar sig färdiga. Vid 98° tar jag ut dem. Den här termometern är inte tiptop dock, och timern är jättetrasslig, vill inte starta när man trycker igång den. Snart dags att köpa en ny. Något schweiziskt kanske?


22 millimeter tjock kalksten från Slite på Gotland. Mer om den här.


Bröden mår bäst av att svalna på ett galler.


Vattenspruta från Ikea. Vill man ha blanka bröd kan man spreja lite på bröden innan de åker in i ugnen. Och efteråt. Manfred på Saltå Kvarn sprejade rejält med vatten på rågbröden innan de skulle jäsa sista gången, och de blev väldigt blanka och fina.


Ballongvisp att göra baguettefördeg med.


Pensel.


Plastlåda som degen kan jäsa i. Där får den lugn och ro.


Det går åt mycket plastfolie när jag bakar.


Jäskorgar. Särskilt bra om man har en deg som är lite lös, och som utan jäskorg skulle flyta ut och bli platt under jäsningen. De i trä har jag köpt på Saltå Kvarn.


Glasburkar är alltid bra att ha. Särskilt till surdegar av olika slag.


Två degskrapor. En i metall och en som matchar degbunkens form.



De här diskborstarna från Alfa Laval är helt otroligt bra. Håller hur länge som helst. De sägs vara framtagna för bönder som har, ja inte vet jag, kanske mjölkningsutrustning, att diska. Går att beställa här.


114 kommentarer:

Jessica sa...

Jag har det mesta du visar upp och håller med om storheten. Assistenten var värd sin vikt i guld sekunden jag fick den!
Nyligen köpte jag en silikonpensel för att ha och pensla deg/vatten/smör på degar - helt fantastisk. Och jag har två slickepottar med stålhandtag men resten i silikon. Strålande. Vågen älskar jag också.
Du kan hitta sådana diskborstar på t ex addnature.com också. Titta under dryckessystem om du går in in rubriken hiking.

Jessica sa...

glöm addnature.com.
hade slut.

Kurt sa...

Fast när det gäller Electrolux Assistent, så var den ursprungliga designen med den blekgula fägen betydligt vackrare än alla sentida modeller.

Anonym sa...

Tänker just köpa en Assistent. Har du 700W eller 550W. Jag undrar vad är skillnaden i praktiken? Med 550W får man en extra plastskål med dubbelvisp, men undrar nu är 700W ändå bättre????? Kan du ge några tipps?

Martin Johansson sa...

tiv, vår är på 700w. vet faktiskt inte hur stor skillnad det är på den starkare och den svagare varianten ... men jag gissar att om man gör en ofantligt stor och hård deg kanske man har nytta av de där extra 200 watten.

en annan sak: har för mig att den på 500w saknar timer, eller? timern är faktiskt mer användbar än man skulle kunna tro.

Anonym sa...

Jag gillar också Assistenten, helt klart värd sitt pris. Men här kommer ett litet förslag till Electrolux produktutvecklare: kan man inte ha någon form av "kanal" eller "ränna" i botten av skålen så man slipper några deciliter diskvatten att balansera över till dikshon om man kört den i maskin?

Ung tant sa...

Åh, det är så fint med brödnörderi.

Martin Johansson sa...

lawa: så du kör den i diskmaskin din rackare! (på tal om degar och disk: det där med att det skulle gå enklare att diska degredskap med kallt vatten, det måste väl ändå vara en myt? jag tycker inte det ger någon annan effekt än att man fryser om fingrarna!)

Anonym sa...

Assistenten är fantastisk! Och om inte produktutvecklingen har gått alltsör mycket bakåt håller de (nästan) hur länge som helst. Min mammas gamla från 1965 tjänstgjrde troget flera gånger i veckan fram till för två år sedan då degknådningsmojängen gick tvärt av. Har en ny som är fin och blå och har knappar som lyser i vackert orange när sladden är i :-).

Ska man köpa en ny rekommenderar jag att välja en med timer.

Anonym sa...

Bra inventering av vettiga prylar. Electrolux Assistent är en rejäl maskin som håller länge, vilket de flesta verkar intyga (även de längre tillbaks i släkten...) men jag får hålla med "lawa" om att botten är lite underligt utformad. Om man nu dessutom skulle använda den för jäsning av degen (ibland åker inte plastlådan fram) så blir det lite svårt att få grepp om botten när man skall få ut den färdigjästa degen med sega glutentrådar långa som spaghetti. Helst vill man ju inte ha allt på fingrarna! På en äldre variant jag hade fanns det åtminstone en falsad kant så man hade en chans att få grepp...

Kurt sa...

Kletig deg och mjöl diskas mycket lättare i kallt vatten. Men om degen torkat, är det bättre med varmt vatten.

Oskar sa...

Försäljaren ville pracka på mig en Bosch idag fast jag egentligen hade ställt in mig på Assistenten. Mum7230 heter det (mum...kanske syftande på att den bakar bröd som är lika gott som din mammas). Verkade stabil och var på 700W. Tänk så svåra beslut livet kan föra med sig. The Bread Bible är för övrigt min nya favoritbok.

Martin Johansson sa...

oskar: ...så det blev en Bosch? Den är säkert bra den med. Jag gillar Bosch. Du får rapportera hur den är sen!

Oskar sa...

Ja, idag blev det en Bosch. Vetefasen om jag gjort rätt val, men hey...jag ska ju bara baka lite bröd, inte resa till månen. Återkommer med rapport.

Martin sa...

Jag är nästan mest avundsjuk på dina glasburkar. Jag kan verkligen inte hitta någonstans där de säljer gamla hederliga glasburkar med lock och gummiring, så att de håller tätt.

Ikea hade, men de var inte lufttäta.

Har du något tips?

Martin Johansson sa...

martin: Jag tror inte burkarna behöver inte vara helt lufttäta, mina är det i alla fall inte. Jag har till och med tagit bort gummiringen på några burkar för att de ska släppa ut (och in) lite luft. (vill man ha tätt kan man ju alltid sätta på plastfolie.) Ikeas funkar säkert utmärkt!

Martin sa...

aha, då kanske det inte är därför som min russinsurdeg (ala jan hedh) vill gå igång, utan något annat jag gjort fel.

Tack för tipset om plastfolie, det hade jag inte tänkt på, ska testa det.

Elin sa...

Kollat på glasburkarna på Granit? våra är bra.

Tack för en lång tråd om Electroluxassistenten, det känns som den måste flytta in så snart vi vet vart den ska få plats :)

Unknown sa...

Det blir nog en starkare Electrolux med timer! Förhandlade om priset med försäljaren i butiken, eftersom den är ett par hundralappar billigare på nätet - det gick faktiskt. Men måste ta en liten funderare till. Hm, Bosch...

Oskar sa...

Bosch - första recensionen. Funkar fint, verkar stark. Men är rätt högljudd. Hur är Electrolux? Premiärbrödet (en basdeg på vetemjöl special som fick stå i kylskåp under natten och där jag sedan toppade upp med fullkornsdinkel så att förhållandet dinkel/vetemjöl blev 50/50) blev riktigt gott. Knådningen är nog otroligt viktig! Och att sedan forma limpan enligt Rose ger ett otroligt vackert bröd!

Anonym sa...

Det blev en Assistent med timer. Tack för tipset! Jag har funderat på det här redan många många år, och nu blev det sannt!!!
Ljudet är nog högre än vad det var med min äldre maskin, men ljudet rymms ju i världen! Stor och fin är den. Läste instruktioner och tänkte om det kan vara så enkelt att installera allt. Största skillnaden är att nu bunken går runt och degkroken och rullen knappast rör sig. Texten säger: "degkroken kan nu röra sig något mot kittelns mitt" - inte jag märkte sådant. Och används rullen skall den också sätta fast hela tiden? Det tyckte vara så enkelt att jag kan inte låta bli att tänka att jag har gjort något fel... Sedan sökte jag en stopp-knapp. Om man vill stoppa maskinen innan tiden i timern har gått, går de bara med att vända timern till 0?
Nå ja, kanske jag och maskinen snart börjar känna varann bättre. Nöjd är jag i alla fall!!!!
Kunde också förhandla om priset.

Martin Johansson sa...

tiv: jag var också lite osäker på hur den fungerade i början, men man blir vän med den med tiden. Och stopp-knapp saknas, man stänger av den med timern.

Unknown sa...

Har en Bosch, inte så nöjd, se länken.

http://www.hammar.se/mat/2007/10/19/bakning-och-koksmaskiner/

/gilius

JCT sa...

Har nyss fått överta en E-lux som mina farföräldrar fick i lysningspresent 1937. De gamla håller men de har inte nymodigheter som timer, olika hastigheter eller liknande. På/av, det är allt.

Kinna Jonsson sa...

Kul lista, jag har nästan identiskt med dig, t o m samma typ av degskrapor och en elektrolux maskin men av modell ä.
Tack för att jag får ligga på din länklista. Det blev jag glad för. =)

Anonym sa...

Men det är ingen som skriver om Kenwood Chef. Har tre olika varianter en chef och två major (större blandskål och starkare motor). Måste säga att dessa maskiner är fantastiska när det kommer till att knåda degar. Samma koncept som "Hobart" eller "Björnen" med planetarisk blandare. Nackdelen, precis som med assistenten är att den vandrar runt på bordet...

Anonym sa...

Jag kan rekomender en Bosh, de håller länge.
Fördelen är att de är remdrivna, de har alltså inga kugghjul som kan gå sönder och det gör dem tystare än till exempel kitchen Aid.

M!

Anonym sa...

Har också ärvt en Assistent - dock utan degkrok. Det går ju att beställa krok från electrolux.se för ett par hundringar. Så min fråga; använder ni kroken eller duger det med rullen och skrapan?

Martin Johansson sa...

Oftast använder jag rullen, men jag använder kroken när jag gör lite större degar, med mer än 1 liter vätska. Då är den bra tycker jag.

Anonym sa...

Min elekrolux är från 1956 - samma år som jag är född ;-)
Den fungerar perfekt - det enda jag saknar är väl att jag skulle vilja ha mer än en hastighet på den.
Mia

Anonym sa...

Jag tycker inte alls om Elux assistenten, rullen åker runt o man undrar om armen skall skruvas fast eller ej, o inte hjälpte det med degkroken. Köpte en Bosch mum7200 för några år sedan men jag fick nog av den till slut för den förde ett sådant oväsen och jag gillade inte att degkroken satt fast i mitten/i botten vilket gjorde det svårt att få ut degen och jobbig att diska. Jag sålde Boschen på blocket och har nu en blå Kitchen-Aid som jag är väldigt nöjd med! Obs att den inte klarar så stora degar bara men jag har kommit på att jag sällan gör stora degar, det blir liksom kö för ugnen då. Sammanfattning; fundera över en maskin som jobbar planetariskt dvs degkroken kommer ovanifrån och kan fällas upp och ner. Märken; Kenwood(starkare än KitchenAid), Krups mfl. Det är ju faktiskt så bagarnas maskiner funkar.

Anonym sa...

Hej, det var mycket om Elux-assar här och jag är mycket nöjd med min gamla från 70-talet.
Men det var inte därför jag ville skriva, jag blev nämligen så glad för länken till sidan där man kan köpa superdiskborsten från Alfa-Laval! Rekommenderas varmt!
Jag köpte upp mig på ett lager när butiken där jag brukade hitta dem skulle lägga ner, men snart börjar det att sina och jag började så smått undra hur det skulle gå.
Det är så härligt med bra design som funkar.
Nu kan jag vara lugn igen, tack för det!
Dessutom är de så snygga så det har hänt att de får vara gå-bort-present också...

Anonym sa...

Veldig fornøyd med tipset om å måle temperaturen i brødet!
Jeg bruker barberblad (gammeldagse) til å snitte brødet med-det synes jeg er et godt tips.
Jeg har en 11 år gammel Kenwood major som jeg kjøpte for min første lønning-veldig fornøyd med den. Nylig erstattet jeg den 14 år gamle degskrapan fra IKEA med en i gul plast fra Rosti. Den er bra for Kenwood bunkarna ihvertfall.

Anonym sa...

Hej Martin.

Jag har just påbörjat min surdegskarriär (den står och puttrar på värmegolvet i badrummet).

Har dock ett problem: Min ugn går bara till 230 grader. Den är bara något år gammal och är en dyr electrolux med varmluft, ånga mm.

Några tips?


/August.

Martin Johansson sa...

August: Det är nog inga problem med ugnen. Kör på bara. Spännande med inbyggd ångfunktion! Det skulle jag vilja ha! Lycka till!

Anonym sa...

Hej! En mycket trevlig blogg och jag jobbar mig så sakta genom dina recept...går hemma med vår lilla dotter. Än så länge har vi inte blivit besvikna!!! En fundering kring jäskorgar, när jag mjölar dem hamnar bara mjölet i botten...ngra tips? Kört med handukar i men då missar man de fina mönstret.

Martin Johansson sa...

Mia: Håller med om att det är lite trixigt att få upp mjöl på kanterna … Men det brukar gå om man liksom kastar dit mjölet (och sen får man hantera den lite försiktigt så att inte allt rasar ner igen). hej!

Anonym sa...

Underbart, som av en intuitiv slump skaffade jag mig en Electrolux redan för 3 år sedan. Har dock haft problem att lyckas med bröd bortsett från supergoda kanelbullar, så nu ska det bli surdegsbrödsbak av. Har beställt ugnssten, brödspade och hushållsvåg på nätet i flera dar, laddat hem surdegsprogrammet Niklas mat i poddversion, satt en fin vildjäst och ska gå på jakt efter en elektronisk stektermometer på lunchen. Slår man ut det på ett par år så är det säkert en fin investering allt det här. :)

Anonym sa...

Nu är jag ikapp. Fick ett tips från en kollega i Singapore när jag var där senast. Han tipsade mig om denna blogg. Jag är mitt i min utveckling till bagare och fick idag min Assistent (Elux med timer), brödspade, sten till ugnen och en jäskorg. När jag gör Sturebylevain'en så är min färdigjästa deg väldigt lös och porös liksom och det senaste baket blev fantastiskt :-). Allt jag bakar äter familjen upp med en gång. Hitills har jag haft sista jäsningen på bakplåtspapper med tidningsrulle lösningen för att slippa att degen flyter ut. En fråga...Inför sista jäsningen.. om man använder jäskorgar.. Hur får man bröden in i ugnen och på stenen?

Anonym sa...

Hej igen,

har nu bakat Valnötsbrödet 2 gånger (fast en gång med Pecannötter istället) och har ett problem.. När de har jäst och jag skall skjuta in dem i ugnen så sjunker de ihop och blir inte alls så där fina och höga som de är i slutet på jäsningen.

Antar att de inte klarar själva flytten (från att ligga och jäsa på bjölat bakplåtspapper till spaden) utan sjunker ihop vid den behandlingen.

Ngt tips ngn?

Anonym sa...

Skall förstås vara förstås "mjölat bakplåtspapper"... Inte "bjölat"

Laochef sa...

Lars: Ganska sakert ar degen overjast.
Prova med lite kortare jas-tid.

Anders sa...

Vår Assistent (av den nyare typen) har slutat fungera.. Den slirar bara när man vrider på ratten. Snurret verkar redan tagit slut. Ska åka med den till reparatörn, men jag saknar kvitto så det kanske blir en kostsam affär.

Morskan sa...

Om jag inte är ute och cyklar, så är det väl den där diskborsten som Granngården säljer? Den håller i evigheter och jag brukar köra den i diskmaskinen då och då under dess livslängd, vilket känns bra eftersom man använder den så länge.
Vilken underbar blog! Jag är en bröd-bakare-wanna-be, som än så länge bara fantiserar om surdegar och saftiga bröd med hård skorpa... :O) Min svåger och hans hustru däremot, bakar med en likadan maskin som du och surdegar och pain riche-plåtar och alla prylarna, så jag måste skicka länken på din blog till dem!

Anonym sa...

Hej!

En stilla undran. Jäslådan du använder, är det en vanlig plastlåda med lock eller är det någon special?

/Peter

Martin Johansson sa...

Peter: Det är en vanlig plastlåda med lock som jag köpt på Ica.

Anonym sa...

Hej Martin

Inspiration att börja baka kom över mig när jag hittade din blogg. Efter att ha använt electroluxen kom jag på varför den försvann... Får inte degen att knåda utan hjälp med träslev eller dylikt. Degen fastnar på kroken och åker karusell runt i bunken. Har du eller någon tips på hur man kan få den att KNÅDA degen?

Tack för en kanonblogg hur som helst
/Peter

Anonym sa...

Peter,

Jag har haft samma problem som du med min assistent. Har kommit på att jag ska använda den mindre degblandaren (som inte ser ut som någon krok i metall utan är i plast och grovt räfflad).

Fick problem som du med att degen fastnar på stålet och bara står still och inte knådas när jag använder kroken i metall (som är till för större degar).

En annan fråga: vilken elektronisk våg rekommenderar ni? Har sett en på C Ohlsson som verkar bra för 295:-.

Andy sa...

Hej Martin,

Till att börja med: Tack för en riktigt bra blogg och grattis till utmärkelsen!

Jag har börjar testa att baka bröd med surdeg och har väl inte riktigt lyckats än...För tillfället så bor jag i Brasilien och har inte tillgång till någon assistent, de säljer inte sånt här, och undrar över om det funkar lika bra med att knåda för hand.
Jag testade med valnötsbrödet första gången, men det blev mer valnötsbomber. Det berodde troligtvis på att min deg inte riktigt tog fart. Jag upptäckte även att det är i princip omöjligt att få in lika mycket vatten i degen som det stod i ditt resultat. HUr påverkar det slutresultatet? Har du något recept som funkar bättre för handknådning?

Tack så mycket!

/Andreas

Catarina sa...

Hej, väldigt kul med denna blogg! Har haft assistent i snart 40 år och den är superb! Men det är klart, man behöver en tillvänjningstid, det gäller väl alla partners i livet ... Största fördelen med assistenten tror jag är kniven och rullen, som KNÅDAR degen och inte sliter sönder den som degkrokar gör. Sen är den hållbar ... min mamma försökte köpa en ny i mitten på 60-talet men de vägrade först eftersom den SKA hålla livet ut - men när hon sa att äldsta dottern ska få överta den så gav de efter!
Men Martin, du borde skaffa en kvarn också! Skickar dig ett blad om detta till din e-postadress.

Anonym sa...

Min Assistent är från 1948. Vi firade dess 60-årsdag i våras. Gjort sitt flera gånger i veckan, vispat, knådat, malt en och annan gris,kossa och gädda. Och gladeligen fortsätter den. Inte så stark
Karin

Unknown sa...

Vill apropå ett tidigare inlägg tipsa om hur man kan mjöla en jäskorg på ett ganska enkelt och effektivt sätt. Jag använder mig av en mjölsikt (köpt av www.hus-modern.se) där siktfunktionen sitter i handtaget, d v s man trycker bara med handen för att få ut mjöl. Sedan börjar jag med jäskorgens kanter och vrider försiktigt på korgen medan jag "siktar" ner mjölet. Så länge man ställer ner jäskorgen försiktigt burkar mjölet sitta kvar och ingen deg fastnar när man sedan ska få ut det färdigjästa brödet till brödspade eller vad man nu använder.

Anonym sa...

På tal om tips för att diska degbunkar...

Jag brukar låta degbunken stå framme och torka innan jag diskar den. Då kan man skrapa ur de torra degresterna med en stekspade eller liknande utan att diskborsten behöver bli så geggig.

Tack för en fantastisk blogg!

Anonym sa...

Tack för en bra blogg!

Jag har en fråga angående jäskorgar som jag aldrig blivit klok på, särskilt när man som du skriver använder lösa degar. Hur får man upp dem på plåten/stenen utan att all luft åker ut och degen blir lika platt igen?

Även om degen lossnar lätt från bunken så händer detta väldigt ofta om det inte är en fast och ganska stabil/hård deg.

Martin Johansson sa...

Jonas: Att degen flyter ut litegrann är svårt att undvika, men det brukar å andra sidan inte vara något problem. Om den flyter ut alltför mycket kan det bero på att degen jäst för länge, eller att den trots allt är för lös.
Att rundriva degen, alltså att vika in kanterna mot mitten så att man får en spänd yta, kan också hälpa till att hålla ihop degen.

Anonym sa...

Jäskorgar finns att beställa på: http://www.hemmakocken.nu/. Den som bor i Göteborgs området kan också plocka upp dem på plats för att slippa frakten.

Amandas pappa sa...

Har inte lusläst allt på sidan än, men jag undrar om något/några recept på surdegsbröd går att göra i bakmaskin. Har en maskin av märket Severin som klarar att baka bröd upp till 1 kg.

Anonym sa...

Hej

Jag kan rekomendera slickepott från Cordon bleu otrolig skillnad mot de som finns i vanliga butiker, de är alldeles för styva tycker jag.
Bagarhäsningar
Arne

Malin sa...

Är det margrethe-bunkar du har? Jag håller på och funderar på att köpa sådana, men kan inte bestämma mig för storlek :) Har du provat locken som finns till?

Martin Johansson sa...

Malin: Japp, det är margrethebunkar. Har tyvärr inga lock, men skulle bra gärna vilja ha.

Anonym sa...

Hej,
och tack för en jättetrevlig blogg!

Jag har en gammal Bauknecht Köksbjörn. Till den finns rulle och skrapa, men ingen degkrok. Vad är bäst? Är tiderna för bearbetning samma med rulle som med degkrok? Eller längre? Jag tycker inte att mina degar blir lika "gummibollslika" som brukar beskrivas, eller som man kunde se i Bullar av stål.

Hälsningar Åsa

Per sa...

Brödförvaring!

Min brödburk torkar ut brödet.
Hur förvarar ni bröd?/Per

Martin Johansson sa...

Åsa: Personligen tycker jag om en maskin med degkrok, där det är degkroken som rör sig och inte bunken. Men det kan nog vara en smaksak. Om tiderna är längre med snurra eller krok törs jag inte svara på. Det bästa du kan göra är nog att prova att köra degen lite längre för att se vad som händer. Har tyvärr inte sett gummibollen i Bullar av stål, jag önskar det kunde lägga ut de där programmen på nätet …

Beatrice Hallin sa...

Fixar du med danska så kan du se hennes program här:
http://www.dr.dk/DR2/CamillaPlum/index.htm

Bullar av stål alltså...
Underbart program och till henne vill jag åka och handla och helst äta! ;-)

Martin Johansson sa...

Beatrice: Tack!

Nina sa...

Tack för fina bloggen!
En sak jag saknar bland tillbehören - och hemma i köket!! - är en brödskärare. Helst en gammaldags, handvevad, men då ska man ju ha tur på loppis. Vet du nåt alternativ?
Brukar skära bröden för att frysa in, och det blir ett himla slit med brödkniven..

Mikael sa...

Electrolux Assistenten kommer att Försvinna!!!

Vår Electrolux assistent modell äldre började bli alldeles för seg. Var på en Electrolux butik i Täby idag och skulle inhandla en ny. Fick då veta att Electrolux har från och med mars slutat att sälja sin gamla trotjänare och att den kommer att säljas av något nytt företag till ett betydligt högre pris.

Hittade till slut en som fanns kvar på Elgiganten och köpte den. Så är det någon som går i köptankar så är det nog dags att slå till innan dom försvinner för gott.

Bakar ganska mycket och har provat olika assistenter, men kommer alltid fram till att min gamla Elux är den jag föredrar.

Tack för en fantastisk blogg.

Micke

Kaisa sa...

Oh, nej inte sluta med E-lux assistent. Vi har två en från 1947 och en från 1974, båda funkar perfekt fast rullen till den äldsta gav upp mitt i julbaket och jag behöver nopg beställa en ny omgång plast mojsar till den yngre.Plast sakerna verkar bara (!) hålla 30 år. Har lovat den mest älskade brödbakaren hemma en ny när han fyller 45 om några år...är det dax att redan bunkra må tro?

Nils Carlsson sa...

Hej

Det är Ankarsrum som kommer ta över försäljningen av assistent. Det är de som har tillverkat den åt e-lux sen 60-talet så det är ju samma maskin. Om man tittar på bagaren och kockens hemsida så ser man hur den ser ut.
Själv sitter jag och väntar på en Kenwood, en ny modell med timer, verkar riktig bra. Har kör min mormors gamla bosch ett tag nu och börjar tröttna på allt kletande med degkroken. Det är inte så roligt när man i all hast langat i all ingredienser till ett jätte bak bara för att se degkroken fortfarande ligga i diskstället:)

Nils sa...

Har precis kört min första deg i Kenwooden. Funkade bra, behöver dog justera degkroken så den kommer närmare botten. Bunken är ju rätt stor, så det blir till att göra större degar nu så det inte ser så lite ut. Har du nått bra recept på en "monsterdeg" Martin så jag får prova vad min 1,5kW motor går för:)

Martin Johansson sa...

Nils: Jag har nog inget särskilt monsterrecept, men du kan ju prova att göra en deg på 2 kilo mjöl och runt 1500 g vatten (om det får plats i blandaren vill säga). En sådan deg blir nog ganska tung efter sådär tio minuter.

Nils sa...

Vet inte om jag törs ge mig på det:)

Får väl lägga in en liten recension när jag använt maskinen ett tag.

Tack för en mycket bra blogg
//Nisse

Nils sa...

Litet tips!

En bra sak som jag fått är en "silikonduk". En sån som man kan ha i ugnen istället för bakplåtspapper, men jag använder den endast till utbakningen. Det går åt mycket mindre med mjöl och kladdiga degar blir mer lätthanterliga. Är jättenöjd med den.

Carola sa...

Hej Martin
Jag vill gärna tipsa om att man kan köpa rättvisemärkta jäskrogar på Världsbutikerna. Priset ligger på 50-60 kr vilket är under halva priset jämfört med de vanliga!!! Jag köpte mina jäskorgar där för ganska länge sedan, rottingrören är lite smalare än på de vanliga men de är hur bra och slitstarka som helst, kan verkligen rekommendera dem! De finns i runda, från 500g och uppåt, sedan har de också en variant som är oval och ganska stor. OBS de finns både i lackat och olackat så ta inte fel det ska vara de olackade. Korgarna kommer från Bangladesh och tillverkas av kvinnor som anställts för de lever under fattigdomsgränsen och har försörjningsansvar för sin familj. Känns mycket roligt och bra att baka i dessa korgar!
Hälsningar Carola

Martin Johansson sa...

Carola: Wow, det låter som ett supertips! Jag ska genast leta reda på min närmaste Världsbutik. Tack!

fanny sa...

Hej,
helt otrolig är du!
Nu är det såhär.. jag äger ingen hushållsassistent (student och platsbrist, you know).. några tips på hur man får till ett bröd med stooora luftbubblor ändå?

Houdy!

Wolff sa...

Fanny....du kan göra så här....

2,5 dl vatten
2,5 dl vetesur
2 tsk salt
7,5 dl vetemjöl

Blanda allt i en bunke, du behöver inte knåda bara blanda ihop.
Stoppa in bunken i en plastpåse eller sätt ett lock på bunken,låt jäsa i 12 timmar. Häll sen försiktigt upp degen på ett mjölat bord/bänk, vik ihop kanterna till en "boll",
låt jäsa ca 30 invirad i en handduk, värm under tiden upp ugnen till 260 grader tillsammans med en gjutjärnsgryta.Efter jäsning så lägger du ner degen i grytan med "verket" uppåt och bakar 20 min med lock +20-25 min utan lock. Du behöver inte slänga in nåt vatten, det blir krispigt ändå!!
Lycka till!!

Wolff

Nils sa...

Har nu kört Kenwooden i några veckor och är riktigt nöjd. Den knådar riktigt bra. Bunken och verktygen är bra och lätthanterliga och det går att stjälpa ur en deg och ta loss degkroken utan att bli kladdig. Har läst att vissa klagat på ljudnivån men den tycker jag är bra. Visst låter det om man kör på full fart men det är ju oundvikligt. Timerfunktionen är en jättebra detalj som jag tycker kan vara värt att beakta om ni ska köpa en maskin, oavsett märke.
Kan skriva massor men är det nån som undrar nåt mer så är det bara att fråga.

Lailala sa...

Jag har oxo en assistent,är inte lika bra som du verkar vra på detta med bakning men jag försöker.Min assistent är gammal ...och tung!

Anonym sa...

Hej och tack för en inspirerande och rolig blogg!

Jag är nybörjare på det här med matbröd och har ett par frågor som någon kanske har svar på?

Om jag använder jäskorgar, hur får jag brödet från korgen och på bakplattan/plåten utan att det sjunker ihop? Jag har inte alls provat ännu utan funderar just nu på att köpa jäskorgar...

När surdegen väl står i kylen bör jag då mata den en gång i veckan om jag inte bakar på den mer regelbundet än så?

Har någon provat att göra surdeg på dinkelfullkornsmjöl? Hur blev det i så fall?

Har någon mycket erfarenhet av Kitchen Aidmaskinerna och brödbak? Vad tycker ni i så fall?
Jag tycker ofta att själva huvudet "hoppar" lite, trots att jag inte enligt måtten har gjort för stor det och trots att jag har höjt huvudet så inte degkroken slår i.

Är det värt att skaffa en bakplatta? Gör den stor skillnad tycker ni?

Det var väl allt jag klurar på just nu. Har precis satt min surdeg så det ska bli spännande att baka med den sen. Jag blir så klart jätteglad för kommentarer eller svar på mina frågor.

//S

Anonym sa...

Hur stor är din platslåda. Hur många liter. Köket är redan trångt.....

Anonym sa...

Jag har en liten varning när de gäller digitala vågar. Tydligen är de konstruerade så att de inte ska påverkas av vindar, små vibrationer och liknande. Det gör att vågen inte reagerar om man häller i sina ingredienser för långsamt. Jag läste om detta på den finfina amerikanska sidan www.sourdoughhome.com och var tvungen att testa lite själv. Mycket riktigt, först när jag vägde en jästklump (hela på en gång) så visade vågen 20 g. När jag istället långsamt smulade ner den så vägde den bara 11 g.

Jag är inte säker på att alla vågar funkar så men min från Salter gör det i alla fall. Kan vara bra att veta.

/David

Anonym sa...

Hej!
Gud vilken bra sida! Har fått mig att vilja börja baka med surdeg, och nu står en och gottar sig hemma.

Men om man nu är nybörjare och inte vill lägga flera tusenlappar på en assistent, kan du/ni rekommendera några "budget" alternativ? vad är tillräckligt?
Vet ju faktiskt inte än om jag värdelös på bakning, så jag vill inte spendera alltför mycket...

jag har en elvisp med degkrokar som får duga just nu, men det är ju inte optimalt...

/ Michelle

Martin Johansson sa...

Michelle: Mitt tips blir nog att kolla efter en apparat på blocket. Jag skulle inte rekommendera elvisp med degkrokar, den kan nog gå sönder om du har lite otur.

Unknown sa...

En mjölsikt är oumbärlig i den här prylsporten... finns på clas ohlson för 39 pix
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=mj%c3%b6lsikt

Assar sa...

Kan tillägga att den gamla assistenten fortfarande finns att köpa på Elgiganten. De visste inte ens att den inte tillverkas i Elektrolux namn längre. Antar att de köpt på sig ett stort lager.

Anonym sa...

Hej!

Jag har en gammal Electrolux Assistent från 60-talet (med endast på-/avknapp, inga vred) som nu börjar protestera så fort degen blir lite tyngre. De gånger den orkar dra runt degen gnisslar det så till den milda grad att hörselkåpor rekommenderas. Andra gånger slår den helt enkelt av sig.

Har läst att man skall kunna reparera dessa maskiner, någon här på bloggen som har erfarenhet av liknande problem och eventuella reparationer?

Tacksam för råd och tips i så fall!
/Maria

Sofia sa...

Hej!
Har en liten fråga ang. bakstenen.
Måste den vara i kalksten, eller går det bra med granit eller liknande? Tänkte gå till stans lokala stenhuggeri och fråga vad dom har att erbjuda.

// Sofia

Arne L sa...

Det måste inte vara kalksten. Saltå kvarn säljer i bränd lera, s k chamotte. Tidigare sålde de i marmor, men de fick reklamationer.

Arne i Norrköping

Arne L sa...

Blev lite konstig identitet, särskilt som Benita sover...

Anonym sa...

Vill bara tala om att Weber (grillarna!) har en pizzasten som går utmärkt att baka bröd på!Så slipper man gå till stenhuggeri och skära till osv osv

Rakel sa...

Hej!

Vill gärna köpa ett par jäskorgar (har tittat på bakers.se, har aldrig använt jäskorg eftersom jag inte har haft ngn...) och undrar två saker.

*Plast el rotting?! En vanlig i plast var helt klart billigast, men det är ju ingen större vits om det inte funkar - degen kanske fastnar?! Sen fanns det visst plast med luftspalt också, prismässigt som rotting.

* Vad tror du är en lagom "startstorlek"? Dvs kan man säga hur många t.ex. 500 g el 750 g korgar som går åt till en "normalstor" sats? (T.ex. din Stureby levain.)

Tack för en superblogg!!

Martin Johansson sa...

Rakel: jag har tre jäskorgar som rymmer 750 gram, och det är lagom till de degar jag gör (oftast på 1 kg mjöl). Jag har inte testat de i plast, men jag skulle inte bli förvånad om de funkar precis lika bra.

Anonym sa...

KitchenAid och stora degar funkar det egentligen
Bakade Jan Hedhs vörtbörd 4 limpor i julas och testade idag Martins valnnötsbröd som också är en lite större deg. Till slut så lägger dien sig bara runt kroken och snurrar runt. Jag vet inte hur bra knådningen blir då men det känns inte rätt. Klarar Kitchnaid bara upp till 2 limpor undrar jag
/Patrik

Anonym sa...

har inte tänkt på det där med att degen bara åker runt... men det gör den ju i min 20 år gamla bosch... kanske därför jag alltid får lägga till extra tid på "knådningen". kanske får bli att jobba med handkraft istället...

Gustav sa...

Har också haft problemet med att degen i en elextroluxassistent bara snurrar runt kroken och inte riktigt knådas, utan snarare snurras. Jag blev galen men kom sen på att om man inte skruvar fast kroken utan låter den röra sig fritt så är det mycket lättare för maskinen att knåda, och inte bara snurra.
Hoppas det funkar/Gustav

Unknown sa...

Martin, din blogg är beroendeframkallande ;-)
Har bakat mitt första surdegsbröd, allt efter dina anvisningar, nattjästsuccé blev en smaskig succé!
Har fråga ang. ugnsten.
Du skriver om en kalksten, andra rekommenderar granit. Vad är skillnaden? Om jag köper en granitskiva hos en stenhuggare - hur vet jag att den klarar den höga temperaturen?
Tacksam för svar.

Martin Johansson sa...

ts: Jag är dåligt på det där, men jag skulle tro att granit klarar värmen utan problem. Om den inte blir alltför dyr tror jag du vågar chansa …

Eva sa...

Hej! Roligt att du också använder Electrolux assistent istället för en trendig KitchenAid. Såg att du har degkroken med på bilden. När använder du den? Jag kör, p g a okunskap, bara med rullen. Härlig blogg!

Eva sa...

Hej! Nyfiken på när du använder degkroken till din assistent. Jag använder av gammal vana bara rullen. Roligt att se att inte bara KitchenAid gäller nu för tiden. Härlig blogg!

Larsa sa...

Har använt ett supermjöl till ditt pain riche-recept" Manitoba cream". Blev hur bra som helst, jättestora bubblor i degen gräddade till 96* Stor skillnad mot vanligt vetemjöl spec. Fick betyget"lika gott som Olov Viktors"

Martin Johansson sa...

Eva: För tillfället använder jag inte Assistenten (utan en Bosch), men när jag använde den brukade jag sätta på degkroken när jag gjorde riktigt stora degar på 1 liter vatten eller mer.

Hagliastros sa...

Martin: hur kommer det sig att du kör Bosch just nu? Och vilken Bosch använder du?

Är ute och skannar marknaden så därför är jag nyfiken...

Martin Johansson sa...

Hagliastros: Här kan du läsa om degblandaren. hej!

Ferkel sa...

hej Martin, hur kommer jag över en brödspade? tack för boken och bloggen, den är superbra och inspirerande!

Daniel sa...

Ferkel: Jag kan tipsa om den här länken: http://www.blocket.se/jonkoping/Bageritillbehor__jaskorgar__mm_26163922.htm?ca=10&w=3&last=1

De säljer ett paket med jäskorgar och en brödspade som är helt klart värt!

Alex sa...

Jag kan annars rekommendera en tysk site: http://www.teetraeume.de.
Jag har själv beställt därifrån med gott resultat, snabb leverans var det också. Jag beställde fyra jäskorgar, en brödspade och en borste för 59 euro inklusive frakt.

Anonym sa...

Hej. Det var väldigt mycket snack om E-lux assistent,kul. Använder en själv. Är det någon som har vettiga ideer om UGNAR. Skall renovera och behöver en ny ugn. Tacksam för lite hjällp på vägen. Tack Martin för alla bra recept och din blogg. Hilsen Rolf B

Anonym sa...

Hej Martin!
Tack. för en jättebra blogg. Den är min bibel.Har bakat några månader nu, och har skaffat mig en baksten. Dom blev ju jättefina. Men hualigen va tung den är. 10 kg.
Nu min fråga. Har en gammal Elektrolux.ca 50 år efter min svärmor. Funderar på att köpa en ny och modänare.....men jag är i valet och kvalet.Den här har ju bara en hastighe och ingen krok.
..hjälp mig Martin och råd mig.

FannyGunilla sa...

Hej Martin,
jag har länge bakat Fikon- och hasselnötsbrödet (dock med solrosfrön istället pga allergi) och har nu köpt din bok för att variera mig. Söker nu jäskorgar, och du tipsar om Saltå Kvarns, men på deras hemsida finner jag inga. Googlar jag på jäskorgar kommer det upp några till ett pris av 225 kr och mer per styck. Det blir många bröd för det, särskilt om man skall skaffa sig tre korgar. Var finner jag jäskorgar till rimligt pris? Bor i Göteborg.
Gunilla

Pernilla sa...

Hej Martin,

Såg att du har rekommenderat en Bosch Mum86 och har själv varit helt inställd på att köpa den istället för Kitchen Aid som jag har förstått är rätt klen när det gäller brödbak. Och lägger man såpass mycket pengar vill man ju dels ha ett stort användningsområde för maskinen och att den ska hålla länge.

MEN när jag för ett tag sen gick och tittade på en Bosch och testade att lyfta ur skålen, så märkte jag att skålen slår i själva apparaten hela tiden? På demo-exet i butiken hade det orsakat skador på metallen, och jag fick göra extremt små rörelser för att få av bunken utan att slå i. Och det känns ju som ett stort minus att man ska behvöa tänka på det varje gång bunken ska i och ur. Har du märkt något av det?

I övrigt verkar det ju vara en bra och stark maskin så jag blev väldigt besviken när jag upptäckte det här. Tacksam för tips eftersom du jobbar mycket med den här maskinen. Och tack för en inspirerande blogg!

Anonym sa...

Har tittat på brödformar, men på de jag hittat står det alltid max 230 grader, men i flera av dina recept ska man ha 275 grader.. Var hittar man brödformar som ska klara det? Eller struntar alla bara i den specificerade max-tempen?

// Stefan

Stefan sa...

Jag är en annan Stefan än i närmast föregående.

Om ugns-/stektermometer. Efter att ha köpt totalt tre(3)genom åren i prisklassen 300-500 kronor, som alla gått sönder efter alldeles för kort tid (ingen höll ens ett år) så blev jag lite glad över att IKEA introducerat en billig variant för bara 59 kr.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20103016
Den har inte samma temperaturomfång som de dyrare och sladden funkar nog inte i en träkolsgrill (det gjorde å andra sidan inte de dyra heller!). Men om man hanterar den varsamt så bör den fullgöra samma funktion som de andra. Å skulle den gå sönder så får jag 5-6 IKEA-termometrar för priset av en dyrare. Värt att testa.

Stefan sa...

IKEA-termometern kallar de Fantast. Kan vara lättare att hitta på namn i deras katalog eftersom sökfunktionen inte hittar något med det mest logiska sökordet "termometer".