tisdag, november 27, 2007

Brödboksspecial del 3


Det här är Rose Levy Beranbaum. Vad fin hon är! Rose har skrivit praktverket The Bread Bible, min nya favoritbakbok, där hon passionerat beskriver detaljerna i varje litet moment av bakningen. Rose har även givit ut en prisvinnande kakbibel, och så har hon har en blogg där hon skriver om kakor och bröd, tyska släktingar och de bästa silikonpryttlarna. Det hela är mycket amerikanskt, på ett bra sätt.

The Bread Bible är 640 sidor tjock. Den är tryckt på finaste papper och typografin är så där perfekt så man blir alldeles lugn av att läsa. Caslon tror jag. Det är inte så mycket fotografier i boken, men de som finns är fina. Däremot är det väldigt många små fina illustrationer som visar särskilda moment, redskap eller annat. Snygga och mycket pedagogiska.

Om man som jag läser ganska långsamt och dessutom är ganska dålig på engelska så tar det tid att läsa och förstå boken. Vissa stycken får jag läsa om och om igen, och sen fråga Lisa vad som menas, men det gör ingenting. Om jag har problem med attityden i Jan Hedhs bok Bröd, så är det tvärt om med Rose's texter. Hon lyckas göra alla moment, hur krångliga de än må vara, roliga.

Jag har bara bakat ett bröd ur boken, basic sour dough loaf. Det blev bra, om än inte riktigt lika gott som mitt tidigare levainbröd, men den stora behållningen var nog att följa det långa och snirkliga receptet, inte resultatet. Jag var på väg att göra baguetterna en dag också, men insåg att jag skulle ha tid att följa receptet rakt av. Trots allt kunde jag ta till mig något av metoden och en del av knepen (lovar att dela med mig av dem allteftersom).

Som sagt: Jag har bara precis börjat baka med The Bread Bible, så jag gör inte anspråk på att komma med någon heltäckande bild av den. Inte alls. Men så här långt tycker jag mycket, mycket om den.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blev det minsann tyst på alla kommenterare, den här boken hade ni inte, men jag har den. Kan väl erkänna att jag också har det jobbigt med engelskan och till viss del köpte den med tanke på att har man något kul att läsa på engelska så är det en bra övning. Men tjena... inte har jag läst många sidor i den.

Eva

Ann-Louise sa...

Låter som en bra julklapp till alla ambitiösa pappor! Och halva nöjet med bakböcker är ju att ligga i sängen, läsa i dem och drömma om alla godheter man en vacker dag ska hinna baka...

Anonym sa...

Lustigt sammanträffande att mitt exemplar levererades idag.

Den verkar ambitös, och viktmåtten visas i gram också som tur är, inte bara ounce. Lite klent med fotografier, de som finns är samlade på några sidor "då och då" i boken, inte vid respektive recept. Men det är väl en tryckkostnadsfråga.

Får väl se om mjöltyper och andra ingredienser förvirrar.

Tipset att låta en pannetone svalna på en plastklädd mjuk kudde (för att inte skada skorpan) gjorde den värd priset. :)

Anonym sa...

Hej Martin

Har bakat baguetterna från Boken. De blev super. Gjorde dock dubbel sats men det funkade fint.
Rekomenderas.

MVH Håkan

Jessica sa...

Åh, jag beställde boken igår, väntar ivrigt! Hade glömt bort hur tillfredställande det är att baka bröd tills jag surfade in här för ett tag sedan och blev inspirerad. Igår bakade jag två finfina bröd (bla dinkelbrödet ur Brödälskaren, en sensation efter att ha lagt till fyra dl mjöl vid knådningen) och en surdeg från recept ur samma bok står på tillväxt i badrummet (värmegolv). Brödbak ger hela huset atmosfär!

Unknown sa...

Hur detaljerad är den? Jag vill gärna ha mycket detaljer om bakningens kemi (varför skall man ha i saltet efter halva knådningen etc) och undrar om The Bread Bible är rätt ställe för sådant.

Martin Johansson sa...

Det låter som att vi är flera som är på gång med boken, roligt!

En sak som är lite förbryllande är förstås jästmängderna. I Amerikat kör de ju med någon slags torrjäst, "Instant Yeast" kallar hon det. Men jag tror nog man kan hitta en bra formel för att räkna om det till vår färska variant. Tips, någon?

Svante: Jag tror inte du skulle bli besviken. Jag tycker det verkar som att Rose reder ut det mesta.

Jessica sa...

Dum fråga, kanske, från nybörjar-Jessica men den amerikanska torrjästen - skiljer den sig från den svenska? Annars borde det bara vara att överföra de mängder som står i boken till vad som står att svenska torrjästen motsvarar i "blötjäst". Eller tänker jag helt fel nu?

Anonym sa...

VILKEN UNDERBAR BLOGG.

Hittade hit först idag. Har till min hustrus förtret mer och mer börjat likna kaminmannen med mina bröd. Har provat både Hedh och Sörberg. Nu kommer jag vidga mina vyer.

Martin Johansson sa...

jessica: Du har nog rätt i att det kan vara så enkelt.

mats: Tack! ... och välkommen!

Anonym sa...

Svante: Jodå, hon berättar varför du inte ska ha i saltet för tidigt (om saltet kommer i direkt kontakt med jästsvamparna, så dör de små raringarna). Hon berättar också ett antal andra saker på en betydligt mer detaljerad nivå än Hedh. Men. Hur mysigt skriven boken ändå är kan jag personligen ändå inte skaka av mig känslan av att hon är lite av en bakande hemmafru deluxe.

Om du VERKLIGEN vill ta dig in i fysiken och kemin i bakningen, rekommenderar jag istället Peter Reinharts bok "The Bread Baker's Apprentice: Mastering the Art of Extraordinary Bread" (ISBN 1580082688). Peter arbetar som lärare på en bageriskola och verkar ha riktig örnkoll på mycket av bakningens mysterier. Detta är lite av min favoritbok just nu...

Dock är den boken lite svårare att använda än "The Bread Bible" för oss svenskar, då det BARA är cups, ounces, Farenheit etc som gäller. Man får räkna en del och skriva anteckningar i marginalen, med andra ord...

Anonym sa...

Vet inte hur det är med den amerikanska torrjästen men den torrjäst som används i europa är inte alls som svensk "hemmatorrjäst". Det behövs ingen jättevarm degvätska, den har kortare hållbarhet och resultatet är jämnare. Har bara använt ett fabrikat(Pakmaya, köpt genom Skånemöllan)men det finns massa olika. Går säkert att köpa hos nån lokal bagare. Dosering: ca 40 g till 20 kg mjöl.

Anonym sa...

Gissa vem som är vår första gästbloggare på Matgästen?
http://matgasten.taffel.se/2007/12/16/rose-beranbaum-rostar-dukkah/

Maria sa...

Efter att ha läst här har jag införskaffat The Bread Bible och jag tycker den verkar bra, innehållsrik och så, men lite trist då det är så få bilder. Nåjja, jag såg ju en bild på focaccia och DET var jag ju tvungen att prova. Bläddra till sidan 205. Det var i sanning "a soupy" deg... snarare smet faktiskt. Men det blev gott. Se http://ingenrotmos.blogspot.com/2009/08/focaccia-med-rosmarin.html

Har du provat att baka detta bröd? Har du några tips om vad jag gjorde för fel?

Och du, kan man förhandsboka din bok? Jag vill jättejättegärna ha den!

Hälsningar
Maria

Anonym sa...

Det är inte link så mycket fotografier i boken, men de som finns är fina.