torsdag, november 29, 2007

Bröd för kontorsråttor

Jag har varit inne på det förr; få brödrecept är anpassade för att man ska ha ett vanligt nio till fem-jobb om dagarna. Tänk om det fanns en bakbok anpassad för vanligt folk, där momenten var förlagda till morgnar och kvällar? I avsaknad av en sådan får man väl prova sig fram. Här ska bakas ett lagom surt, vitt bröd.

I går kväll friskade jag upp min rågsurdegsgrund (som jag har haft stående i kylen) med lite rågmjöl och vatten. Efter en natt i rumstemperatur såg den ut så här:

Påminner om chokladmousse i konsistensen.

Jag blandade den sedan med vetemjöl och vatten i en glasburk (syns på den första bilden), hällde på lite olja, plattade till den och ställde den i skåpet ovanför kylen. Det blir en "stiff sour dough" enligt The Bread Bible. (75 g surdegsgrund. 200 g vetemjöl, 100 g vatten)

Under dagen har den stått och blivit så här fin!

Nu har jag gjort en stor deg på den som står och vilar. Om några timmar blir det baka av. Men nu sticker jag iväg och köper en burk ravioli som jag ska äta medan jag kikar på Helsingborg mot Austria Wien. Go Henke!

4 kommentarer:

Johan sa...

Jag har bakat ett gott vetesurdegsbröd som jag hittade på Anne's blog för ett par veckor sedan.

Jag har satt fördegen kvällen innan, satt in den i kylen direkt, och sedan bakat på den kvällen efter. Funkar kanon och man hinner även om man jobbar på dagarna.

Jag har inte riktigt gräddat på det sätt Anne beskriver men annars har jag i princip följt hennes recept.

Brödet är gott och segt med fin skorpa.

http://annesfood.blogspot.com/2007/11/white-sourdough-bread.html

Mitt försök :-)
http://www.bevemyr.com/bread.jpg

-Johan

Anonym sa...

Jag brukar kalljäsa bröden i kylskåpet över natten och grädda på morgonen. Sätter på ugnen kl sex. Tar ur bröden ur kylen samtidigt så de blir lite mindre kylslagna. Gräddar mellan kl halv sju och halv åtta om det är limpor och hinner sen till jobbet. En enda gång har det jäst över alla breddar i kylen, men då hade jag börjat använda degen medan den var för varm (skållade mjölet). Annars funkar det bra att göra så.

Martin Johansson sa...

fina tips. tack!

Anonym sa...

Rob tease is simply the beginning of exactly what this specific great breasted female presents if you want so you can get warm in addition to troubled. [url=http://www.xvideos.com/video1896084/gentle_and_pov]Maya supplying you with the handjob[/url] Not guilty gothic can be enticed into forcing and consuming very hard prick inside her stretched, rainy, red, pussy , Your Dark-colored Mamba Languages like german lesbos finger plus closed fist oneself in every single ditch stretch your girlfriend twat together with asshole http://www.xvideos.com/video1856996/numf662a11c1fd2f81c0c24 numd5c47533177bcc734e08 , A classy redhead teenager along with simple tresses will get on the top of a hardcore penis and rides the idea right until she likes to the creampie.