tisdag, november 27, 2007

Skogaholmsexpressen

Han som körde min tunnelbana i morse åt skogaholmslimpa. Jag är praktiskt taget säker på det. När tåget rullade in på Sturebys station tog han upp en dubbelmacka som måste ha varit på skogaholm. Man känner igen en skogaholm när man ser den. Fasen vad mysigt det såg ut. Sitta där i värmen och äta smörgås. Undrar om de får lyssna på radio där i kupén?

Men jag är egentligen inte så förtjust i skogaholmslimpa, tycker den är lite väl svampig och söt. Utom på skidutflykt, då vill jag prickigkorv- eller ostsmörgås på skogaholmslima. Med kaffe till. Det är gott!

Det närmaste jag kommit skogaholmslimpa när jag bakat själv är Brunkans långa. Den har lite av det där svampiga och söta, fast den är godare.

Pappa och jag på skidutflykt i Kungsberget för något år sedan …

… med skogaholms i bagaget.

5 kommentarer:

Emma sa...

Jag är inte heller så förtjust i skogaholms limpa eller limpa överhuvudtaget. Åt det väldigt mycket när jag var yngre, kanske därför jag väljer andra sorter nu? Men då en som min mamma brukade göra, väldigt god. Närmast man kan komma den i butiksväg är nog pågenslimpa från pågen.

Gillar förresten din blogg, väldigt inspirerande.

Anonym sa...

Du har många inspirerande bilder på bröd med härligt inkråm i din blogg, men bilden på Skogaholmslimpan bryter verkligen av. Lite mysigt ändå med smörgåspappret som väcker lite nostalgi. Även om jag är mest förtjust i surdegsbröd så kan det vara gott att variera lite med sött hembakt bröd, typ kavring eller Laputa-bröd. Var sak har sin plats. Känns i alla fall skönt att ha förmågan och lusten att baka bröd efter man har läst Den hemlige kocken och vad det skrivs om "köpebröd" där. Kommer definitivt att fortsätta baka på egen hand...

Anonym sa...

Ibland måste man bara få vara nostaligisk och mumsa i sig en limpskiva. Skogholm -- oj, vad längesen det var jag åt det. Och med prickig korv! Säjer man det nu för tiden, förresten? Prickig korv ... Kul-gott.

Martin Johansson sa...

Jo, nog säger man prickig korv alla gånger! Min favorit heter dock "Pricke korv", men det kanske bara är av nåt slags namnpatentfråga eller så.

annamaria sa...

Min far sålde pågen/pååls bröd när jag växte upp...behöver nog inte säga mer. Köpe-bröd kan man bli oerhört trött på. Ändå så är det så poppis med limpa hos barnen, undrar varför? Med prickig korv...