fredag, november 02, 2007

Parallelldeg i Stureby


Jag tänkte jag skulle baka ett bröd ur min fina födelsedagsbok The Bread Bible av Rose Levy Beranbaum, (ska berätta mer om den vid tillfälle, den är super!) och funderade på om jag skulle använda vete- eller rågsurdeg. Varför inte båda!, tänkte jag och knådade ihop två små degbollar som ska utgöra själva grunden. Stiff sour dough, som Rose kallar det.

Vid starten i går kväll var de precis lika stora, men som synes drog en av degarna ifrån direkt. Det är rågsurdegen som tagit initiativet och skaffat sig en solklar ledning efter nattens etapp. Den har fått vila i kylen under dagen för att ge vetesuren en chans att komma ikapp. Om den gör det återstår att se …


2 kommentarer:

Kurt sa...

Vad består vetesurdegen av?

Martin Johansson sa...

först gjorde jag en lös start med 40 g vildjäst (av aprikos), 75 g vatten och 85 g vetemjöl. sen använde jag 50 g av den för att göra denna hårda surdeg (kommer inte ihåg proportionerna exakt, men det är väldigt mycket mjöl!).