söndag, november 04, 2007

Basal surdegslimpa


De tar fyra hela dagar att ta baka sig igenom det fem sidor långa receptet i brödbibeln The Bread Bible. Och Rose Levy Beranbaum har valt att kalla brödet Basic Sour dough Loaf. Helt klart är att jag och Rose har två diametralt (svårt ord!) motsatta definitioner av ordet Basic.

Eller, vilket är mer troligt, så syftar Rose på resultatet snarare än metoden. Basic Sour dough Loaf är ett ljust, aningen syrligt och mycket enkelt bröd som liksom inte gör sig till, men som smakar mycket gott. Ett brödbröd. Basalt.

Degen består av surdeg, vetemjöl, vatten och salt. Jag gjorde två olika degar i experimentsyfte; en där jag använde vetesurdeg (av vildjäst på aprikos) och en där jag använde en rågsurdeg som grund. Här och här kan man se den rafflande utvecklingen i jäsprocessen, men sammanfattningsvis kan jag säga att vetesurdegen kom igen efter en seg start och var till slut den som reste sig bäst.

På bilden ovan är det rågsurdegsbrödet till vänster och veteditot till höger. Så här såg de ut inuti:


Rågvarianten, till vänster, lite håligare. Vetevariant lite högre. Om jag var tvungen att välja ett skulle det bli det förstnämnda som kanske var en liten aning syrligare. Men som tur är behöver jag inte det.

Receptet är otroligt detaljerat och späckat med små detaljer kring varje moment. Rose lämnar ingenting åt slumpen och man lär sig något hela tiden. Jag kan tyvärr inte återge receptet här, men om någon vill baka ett ljust surdegsbröd så kan jag rekommendera det här (inte lika elegant och lärorikt som Roses, men minst lika gott faktiskt!).


Fin deg efter bara 3 minuters knådning. Det här brödet skulle gå lika bra att baka med träslev som med maskin.


Och så serveringstips: Smör, kaviar, kokt ägg och purjolök. Klassiskt, tidlöst. Basalt.


8 kommentarer:

Anonym sa...

Efter ett tips från Frida vid ett besök i hennes butik Hus-modern i Linköping har jag nu hittat till din blogg. Vilken inspirationskälla och vilka läckra bilder! Själv går mitt bakande i vågor och emellanåt bubblar intresset upp till ytan och resulterar i goda bröd, ofta med surdeg som grund. Köpte boken Riddarbageriets bröd som start och sedan har det blivit bl.a. Jan Hedhs "Bröd" och Henrik Franckes "Brödälskare". Nu har jag bläddrat mig tillbaka genom dina äldre inlägg och fått ny kraft ta tag i surdegsbaket. Keep up the good work!

Unknown sa...

Är också superinspirerad av din blogg och har fått blodad tand på brödbakning. Och nu bara måste jag ha en hushållsassistent. Vilken modell har du? Hur viktigt är det att den är stark? Jag funderar på en svagare variant på 500 W, Elektrolux. Är det ett misstag att inte slå till på en starkare maskin direkt?

Martin Johansson sa...

hallå! vi har en sån här från Electrolux, tror den är på 700w. vet faktiskt inte hur stor skillnad det är på den starkare och den svagare varianten ... men vi är mycket nöjda! (och i långa loppet kanske prisskillnaden inte gör så mycket...) undrar om inte den svagare saknar timer också? det är faktiskt mer användbart än man skulle kunna tro.

viktigast kanske ändå är att det är en stor bunke, så man kan göra stora degar, och båda electrolux-modellerna har väl 7-litersbunke om jag inte minns fel.

lycka till med köpet, det blir nog bre vilken du än bestämmer dig för!

Oskar sa...

Hej Martin. Min fåfänga sida vill ha en Kitchen Aid. Men den bunken är ju mindre än 5 liter. Säg att det är för litet och att jag istället ska spara 2500 spänn och köpa en Electrolux, tack.

Martin Johansson sa...

Spar 2500 spänn och köp en Electrolux. hej!

Oskar sa...

Tack!

Anonym sa...

Den billigaste Electrolux-assistenten har svagare motor och saknar timer (som nämnts), men den har även kopplingen mellan maskin och skål gjord i plast (om jag minns rätt). På de dyrare modellerna är den i rostfritt stål.

Anonym sa...

Kitchen Aid är en av de sämsta maskiner jag använt vad gäller degknådning,kroken når nämligen inte ut till kanten och funktionen är lika med noll.Dessutom har den en benägenhet att få degen att vandra uppåt detta är kanske en insällningsak men enlig min uppfattning är den inte bra, bara trendig vilket jag kan vara utan. Däremot vispar den otroligt bra men det har ju inget med bröd att göra. Jag kan rek. Kenwood en otroligt bra maskin men aningens högt motorljud. Den har en bra occilerande rörelse och är otroligt stark plus att den lätt tar 1,5 lit degvätska. Bra köp.