fredag, november 02, 2007

Degen som dog


Jag har en idé! Det är i och för sig inget fel på scones (särskilt inte på de här underbara som jag fick av Lisa på min födelsedag!), men ibland vill man ju ha ett alldeles vanligt, ångande nybakt bröd till frukosten. Jag tänker lista ut ett bröd som bara behöver jäsa en gång, som man blandar sent på kvällen, låter jäsa i kylen under natten och bakar av på morgonen medan man står i duschen. Eller snoozar.

I går satte jag en enkel deg som jag hällde ut på en oljad tallrik och ställde i kylen. I morse skulle jag bara vika ihop den försiktgt, dela till portionsbröd och skjutsa in i ugnen.

Men icke. Jäsningen satte inte ens igång. Bilden ovan tog jag i går kväll, och ta en ytterligare titt så ser ni hur den såg ut i morse. Inte ett livstecken. Jag hade visserligen ganska lite jäst (3 g på 250 g mjöl), men en liten reaktion hade jag nog hoppats på.

Jag ska göra ett nytt försök till i morgon. Då ska den få stå en halvtimme i rumstemperatur innan den åker in i kylen, och så får den stå några våningar ner i kylen där det inte är lika kallt.

Fortsättning följer alltså.


5 kommentarer:

görel sa...

Jag brukar göra i ordning en deg på kvällen som faktiskt får stå framme hela natten innan jag gör frallor på morgonen, det tycker jag funkar bra. Jag använder lite mer jäst förstås, sådär ett kvarts jästpaket (12 g) till 3 dl degspad (det hör receptet tillkom innan jag började finlira med vägning av ingredienserna). 3 g + kylförvaring direkt kanske var osportsligt mot de arma jästsvamparna?

Martin Johansson sa...

de ser fina ut! och ja, ynka 3 g var kanske väl hårt ... jag ska ge den lite mer i kväll.

Jessica sa...

När man gör briocher då använder man, eller jag (efter Vetekattens recept) 20 g jäst till 500 g mjöl med ohemult mycket smör och ägg därtill. Kalljäses över natten men ska å andra sidan jäsa i ca. 45 min på morgonen. Jag har bakat så att jag har som hemmagjord bakeoff och det blev mycket lyckat.

Kurt sa...

För att jästen skall kunna växa så måste mjölets enzymer omvandla stärkelsen till kortare sockermolekyler (maltos). Om du låter den starta med ljummet vatten och har den varmt 1/2-1 h, innan du ställer in den i kylen, så fungerar det nog bättre.

Martin Johansson sa...

kurt: du har förstås helt rätt! tack! (se Den goda frukostens logistik). hej!