lördag, november 08, 2008

Jag vann!

Matbloggspriset 2008 gick till … mig! Hurra vad roligt! Jag tog emot priset på Det goda köket-mässan i Älvsjö tidigare i dag. Fina priser och diplom och allt.

Här kommer tacktal: Tack alla ni som läst bloggen, kommenterat och hört av er med idéer och glada tillrop, utan er hade det inte funnits någon Pain de Martin. Tack min älskade Lisa för att du står ut med allt bakande och bloggande, och för att du med god min tuggar i dig allt bröd, succéer som bottennapp. Och tack Ture för att du väcker mig om morgnarna så att vi kan hoppa upp och baka!

Tack också till Matblogg, Det goda köket, Allt om mat och juryn som valde mig till vinnare.

59 kommentarer:

Rebecca sa...

Gratulerar! En värdig vinnare. tack för att du sprider bakentusiasm.

Rasmus sa...

Grattis! Det är i högsta grad välförtjänt!

Anonym sa...

Stort grattis!
Din blogg är verkligen nummer ett för oss hobbybagare.

K sa...

Stort grattis! Hade du inte vunnit deras pris så hade du vunnit mitt. Äh, det gör du ändå.

Anonym sa...

Hej för första gången och grattis!
Jag är nybliven levain-experimenterare och efter ett misslyckat försök sökte jag fakta på nätet och hittade hit. Har inte lyckat så bra än(jäser i sidled...;), men din blog inspiererar mig att fortsätta!
Jag tycker dina bilder är så fina också, jag ser fram emot din bok!

Anonym sa...

Grattis grattis! Du är självklart värd det, du inspirerar och bjuder verkligen på jättefina bröd!

Anonym sa...

Det är väl vi som ska tacka, maken till bra brödblogg finns ju inte!
/En av dem som nominerade dig!

Anonym sa...

Grattis Grattis!! En värdig vinnare, helt klart!/ Från en som läser ofta, kommenterar sällan och glömmer lösenordet alltid.

Anonym sa...

Stort grattis!

Anonym sa...

Grattis! Det är du värd!

Har ett litet utflyktstips till dig som gillar att baka. Jag har idag provat att baka tunnbröd i vedeldad ugn utanför Katrineholm. En riktigt kul upplevelse.

Beatrice sa...

Riktigt stort Grattis till dig Martin! Jag förstår att du vann för dig blogg genomsyras av entusiasm och glädje. Man förstår verkligen att du brinner för dina surdegar. Lycka till med dina "bokbakningar".

Malin Winbladh sa...

Grattis! Bloggen är super och jag är en trogen läsare, även om jag höll på syrran;-)
Med hopp om god jäsning eller hur man nu lyckönskar varandra på en bakblogg
/Malin

Anonym sa...

Grattis! Det är du väl värd!

Anonym sa...

jätte grattis det var du väl värd
ulrika

Anonym sa...

Grattis till priset!!!!!!

Anonym sa...

Grattis! Jag förstår verkligen varför du vann, du är ju fantastiskt duktig. Jag var själv på mässan och såg dig ta emot priset. Lycka till med boken du ska göra.

Nadja

Anonym sa...

Vad roligt! Grattis! Fortsätt att entusiasmera om bröd och surdeg!

Anonym sa...

Det priset gick verkligen till rätt person, GRATTIS!!!!

Anonym sa...

Grattis till vinsten! Hoppas på mer brödbak i vinter när vi kan elda på i vår täljstensugn.

WhoCutTheCheeze sa...

Grattis! Du är väl värd priset!

Hans Wennberg sa...

Gratulerar!
Det jäser i brödsverige! En renaissance för de goda brödet!

Magdalena sa...

GRATTIS!!!

CrimsonAnna sa...

Grattis till en välförtjänt seger. Du har lyckats lära mig att baka med surdeg och numera bakas allt mjukt bröd i min lägenhet av undertecknad:) Hur planerar du att fira detta?

kalle sa...

Grattis! Bara på de två veckor (och två luckade surdegsbak) jag har läst din blogg tycker jag att du har gjort dig väl förtjänt av priset. Just nu letar jag lite råghaltigare bröd, efter ett par vetestinna succéer med rågsurdeg, rågsikt och vetemjöl special. Några tips?

Hur gick det förresten med jakten på ekologiskt special som jag läste om i ett tidigare inlägg? Jag ska ändå till Sickla i dag där de ju har en stor Ica, så jag ska ta en titt, men hittills har jag också haft svårt att hitta nåt här i trakterna.

Mimiko sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mimiko sa...

Hej!

kalle: Apropå ekologisk vetemjöl special...

Jag gillar ekologiskt och köper ren ekologisk vetegluten från Biofood (levererar till Hälsokostbutiker, t ex Life) och blandar med det ekologiska vetemjölet jag köper i butik.

Har gjort Levain och rågsurdegsbröd på det, med bra resultat!

Det bästa vore ju förstås att få tag på ekologisk specialvetemjöl, men i väntan på det kan man ju ge det gamla vanliga eko-vetemjölet en skjuts med extra protein!

Martin: Vad kul att du vann! Jag är glad för din skull, du har verkligen bakat dig hela vägen in i Svenska folkets hjärtan!

Mvh/ Maria

Anonym sa...

Grattis från sjukbädden! Precis den vinnare jag skulle valt själv!

Ango sa...

Grattis till utmärkelsen! Du är väl värd den! Älskar att kika in här och inspireras till nya bröd!

Kram
/Ango

Kerstin sa...

Skoj,skoj med utmärkelsen! Detta är den första blogg jag har läst sedan jag köpte egen dator (enda sättet att komma till...) och jag är helt beroende, både av blogg och surdegsbröd.Tack!!
/Tant Kerstin

görel sa...

Grattis till det mycket välförtjänta priset! Jag hoppades verkligen på vinst för dig, och är glad för att rätt blogg vann! I hård konkurrens också, de andra nominerade bloggarna går verkligen inte av för hackor heller.

Johan sa...

Stort GRATTIS Martin, mycket välförtjänt!!

Anonym sa...

Hehe...det är bara att gratulera! En värdig vinnare =)

Make Me Up sa...

riktigt riktigt stort grattis! Välförtjänt må jag säga! håller med alla föregående talare/skribenter att din blogg är den mest inspirerande bakbloggen där ute! Tycker det är jättekul att du får så mycket uppmärksamhet för det du gör, för du gör det ju så bra! Väntar med spänning på boken =0)

/Linn

Martin Johansson sa...

Ojojoj, tack alla!

Maria: Spännande att blanda i vetegluten, det ska jag prova en dag! Hur mycket tillsätter du av det?

Kalle: Hur såg det ut på specialvetefronten i Sickla? Bea i Svedmyra lyckas aldrig ta hem det.

… och krya på dig Lisa!

FamiljenFriluft sa...

Grattis, grattis, grattis. Kul att se dig där och att du vann! Och tack för en fin blogg! Kanon! Och sade jag grattis? :-)

lina sa...

Stort grattis!!!!

kalle sa...

Jo, på Ica i Sickla fick jag faktikt specialvetenapp! I love eco, minsann.

Anonym sa...

GRATTIS o hej! Rätt bakerfaren men total nybörjare på surdeg...Håller på med TURELIMPAN II o funderar på om du bakar med varmluft eller ej...

Du är GRYM på att inspirera o förklara. Din blogg är sedan upptäckten av densamma numera vår startsida!!!

Tacksam för svar.

Mimiko sa...

Martin: Jag använder ca 30 g (½ dl) vetegluten till ditt Stureby levain II (Folklevain) recept.

När jag googlade vetegluten stod det att man ska ha ca 1 - 3,5 % av mjölmängden. Jag ska prova lite fler recept med olika mängder och återkommer med resultat! :-)

Anki sa...

GRATTIS!! Din entusiasm smittar. Mår bra i både mage och själ av allt bakande.

samantha sa...

stort,stort grattis!!!!!

Ulla PE sa...

Grattis, du var värd priset, så är det bara!

Josefin Illergård sa...

Har också testat att tillsätta extra gluten i mina bröd, det är rätt roligt =)

Framförallt är det roligt att man kan byta ut en större del vetemjöl mot ex kornmjöl som ju normalt inte är så piggt på att höja sig.

Tycker inte däremot att det blir exakt samma sak som att använda ett mjöl med hög glutenhalt, men man får många fler möjligheter!

Anonym sa...

Superdupermegagrattis! Du var min favorit och en verkligen värdig vinnare!

Din blogg är en inspiration! Har haft mycket att göra både privat och på jobebt så matlagning och bakning har kommit lite i skymundan. Men ett besök här igår fick mig att ta hand om min lilla bortglömda surdeg på momangen!

Evfa/Nystverket sa...

Stort GRATTIS!

Anonym sa...

Stort Grattis!! Jag bidrog vilket fall till vinsten med att nominera dig.

Ica Maxi, Skvaltan, Nacka (vid Nacka Forum) har alltid ekologiskt specialvete i deras eget märke I love eco.

Eva

Vera sa...

Grattis! Så roligt för dig Martin, det är du väl värd :)

Anonym sa...

Grattis Martin!
En kille som bloggar om bröd och brödbak i ett land som Sverige tycker jag är värd den finaste utmärkelse som går att få. För mig är Sverige ett brödens i-land där många av våra städer (Luleå) får hålla till godo med något av storbageriernas äckelklumpar altenativt butiksbakad bake-off. Dags för brödrevolt och fram med fler småbagerier som kan knåda deg med kärlek!

CrimsonAnna sa...

Grattis på namnsdagen:)

Anonym sa...

Man får gratulera å de varmaste!! GRATTIS GRATTIS!!

Anonym sa...

Grattis till priset Martin! Du har öppnat mina ögon, näsborrar och smaklökar för bakkonsten! :)

Ha det gott! // Niklas

Anonym sa...

Grattis!

Liv sa...

Grattis Lill-Martin! Härligt!

Anonym sa...

Stort grattis till priset!

/Hanna

Anonym sa...

Stort GRATTIS! Det är dig väl förtjänt! Din brödblogg sprider samma trivsel och goda humör kring sig som lukten av nybakt bröd.

/Nina

You will eat it and you will like it sa...

Jag lyfter på hatten! Jag hade inte tvekat en sekund - Matbloggsjuryn är förtjänt sitt namn.

Jag har just hittat till Pain de Martin :-) Min först surdeg utanför Sveriges gränser puttrar och inspirationen är stor efter att ha läst din blogg!

Anonym sa...

Ett stort grattis till priset ^^
D e du helt klart värd...xD
Ja e inte så mycke på bloggar ska ja erkänna, men den här känner ja att jag kommer att återkomma till...å förhoppningsvis börja me surdegar själv!!!
Mvh Marianne J

Anonym sa...

Grattis till Plagiatpriset Martin ,, kom ihåg at tacka Rose Levy Beranbaum,

görel sa...

Martin, jag tycker du ska radera kommentaren från 28 juli. Jag vet inte om personen i fråga är avundsjuk eller bara allmänt magsur, säkert är dock att han/hon inte kan ha läst din blogg särskilt noga.