torsdag, november 15, 2007

Hur långt kan man åka för en påse mjöl?


Är det försvarbart att åka de tio milen mellan Stureby och Järna för att köpa tio kilo ekologiskt vetemjöl? Troligen inte, men Saltå Kvarns vetemjöl special finns inte att köpa någon annanstans, så vad gör man. Och om man tänker att det till 50 procent är en trevlig utflykt – caféets varmas mörgåsar är jättegoda tillsammans med en latte och en ekologisk fruktjos – och att vi förutom mjölet köpte bönor och nötter och ris och torkade aprikoser och annat så kanske det inte var så farligt?

På bilden syns röken bolma ur det vedeldade bageriet. Man kan gå på bakkursSaltå Kvarn, men då håller man till i ett lite mindre charmigt bageri som ligger i anslutning till butiken. Ingen vedeldsbakning alltså, men kul ändå!

Tillbaka till vetemjölet: På kul ringde jag i dag till Cajsa Warg och frågade om inte de skulle kunna beställa specialvetemjölet från Saltå, och visst kunde de det! Så troligen finns det tiokilossäckar med ekologiskt vetemjöl special att köpa i deras butik från och med måndag! Men den som vill slå till kanske gör bäst i att ringa först, 08-642 23 50.


15 kommentarer:

Anonym sa...

Bra initiativ Martin! Får man fråga vad en tiokilossäck kostar?

Martin Johansson sa...

Kostade 95 kr på Saltå Kvarn, återstår att se vad den kommer att kosta på Cajsa Warg. Något mer kan man tro.

Jessica sa...

Cajsa Wargs personal är alltid så serviceinriktade och trevliga! De har skickat ankfett på posten mot faktura!

görel sa...

Men så bra! Det händer ju faktiskt att man tar E4:an söderut, jag ska tänka på Saltå Kvarn nästa gång, varför har jag aldrig tänkt att man faktiskt kan stanna till där?

Ankfett på posten???

Anonym sa...

Väldigt kreativt, Martin. Och tack för ett bra utflyktsförslag. Jag hade nog inte kommit på själv att man kan åka dit för att köpa mjöl. Och 95 kr låter inte farligt dyrt. Märker du någon skillnad på mjölet, förresten?

Jessica sa...

Ankfett är en helkonserv. Inga problem att skicka per post, väl inslaget.

Anonym sa...

Off topic, men vad anväder man ankfett till???

Anonym sa...

Hej Martin! Först vill jag säga att jag uppskattar din blogg, mycket. Sen vill jag fråga: vad betyder rundreva? Hälsningar Lars numer Örbybo fd Sturebybo

Martin Johansson sa...

christina: törs inte säga något om skillnaderna på saltås och andra vetemjöler än, men med tiden så!

lars: När jag rundriver viker jag liksom in kanterna på en deg, så att ytan blir lite spänd och den blir till en slät och rund bulle (med skarven neråt).

annamaria sa...

Jag skulle definitivt kunna åka en bit för gott mjöl och goda bröd. Så har du lust att åka ännu längre - ta en tur till Röstånga Mölla i Skåne - åt deras bröd på en julmarknad i veckan. Fantastiska surdegsbröd av mjöl de själva malt - jätte-vackra dessutom. Jag skulle kunna åka här och nu för Rosmarinbrödet med havssalt!

Kurt sa...

Fast jag undrar ju vad de eldar med i bageriet? Den där röken ser tämligen svart ut, kan det vara bildäck? Eller ser det bara ut så p g a vinkeln fotot är taget i?

Martin Johansson sa...

kurt: håller med om att det är nånting fishy med röken … ser inte helt klimatneutralt ut.

annamaria: surdegsbröd på egenmalt mjöl låter mysigt!

Oskar sa...

Bildäck! Haha!! Mycket roligt. Röstånga mölla får jag nog kolla upp. Är ändå i mina trakter.

Anonym sa...

Hej Martin.

Läst din blogg några gånger nu och det känns nästan som att läsa om sig själv. Har tokbakat nu i tre år. Äger böckerna du gör, kört med Manitoba i alla år, har brödspadar byggda av far,etc. Lustigt. Även företagit sk mjölresor till olika kvarnar(till mina vänners fniss och huvudskakningar). Ville bara rekomendera Roma valskvarn på Gotland. Supermjöl. De äger också Labans,lite mer kända, kvarn. Baka o blogga på. Håkan

Martin Johansson sa...

Håkan: Vad roligt! Mjölresor låter kul, och så är det är fint ord. Mjölresa.