söndag, november 25, 2007

Bra och dåliga saker med att bo i hus

Nu har vi bott i hus i ett år, eller lite mer. En bra sak med att bo i hus är att man har många skåp där man kan förvara mjöl. En dålig sak med att bo i hus är att man har många skåp där man kan förvara mjöl. Påsarna längst in glöms bort och passerar bäst före-datum utan att bli ens till hälften uppbakade. Jag är lite rädd för kryp också, att jag en dag ska upptäcka någon otäck bagge längst in i de mjöldammiga hörnen. Säkrast att göra helgens inventering till en årlig tradition.

En annan bra sak just med vårt hus är att vi har en öppen spis, eller vad som en gång var en vanlig öppen spis som nu har en sådan insats som gör att man kan stänga en lucka om elden. Och för den har jag en plan:

Med min brors hjälp ska jag svetsa en liten ställning på fyra ben. På ställningen ska jag på ett särskilt finurligt vis montera en stenskiva som man ska kunna fälla upp och ned. Först eldar man i spisen med stenen uppfälld en timme eller så, mysigt mysigt, sen fäller man ned stenen och vips, så har man en trevlig stenugn! Blir den lyckad kan jag ta patent på den och sälja som byggsats på postorder.

13 kommentarer:

Kurt sa...

Annars kan man ju mura en liten stenugn i trädgården:

http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/Programmerne/2006/20060622225004.htm

Martin Johansson sa...

den var fin! en vacker dag så.

Anonym sa...

Ser fram emot det patentet! Jag beställer direkt!

En annan fråga. Degkonsistens. Tycker det är så svårt. Om man följt ett recept och knådad enligt de minutrar som angivits och sedan upptäcker att degen är för lös - då måste man ju tillsätta mer mjöl. Eller hur? Frågan är hur länge till man skall knåda efter att man tillsatt mer mjöl. Kan man förstöra knådningen som man gjort i första varvet? Måste man knåda lika länge igen? Tacksam för goda råd!

Anonym sa...

Ett litet knep: De sägs att "riktiga" bagare sparar lite degvätska när de blandar sin deg. På det sättet kan de få en perfekt deg genom att tillsätta lite mer vätska snarare än mer mjöl...

Tror personligen absolut inte att du behöver knåda lika länge om du tillsätter lite mjöl på slutet. Glutenstrukturen är ju redan "på plats", så att säga. Vore jag tveksam, och inte hade råd att misslyckas, skulle jag nog testa att handknåda sista biten för att få degen "perfekt".

En sista sak: Riktigt veka degar (70-80% vätska och uppåt) kan verka fruktansvärt kladdiga och vara väldigt svåra att ta i utan att kleta ner hela köket. (Degskrapan är definitivt mitt favoritverktyg!) De kan ändå bli fantastiskt bra om de får hjälp att jäsa av en jäskorg (eller ett durkslag med en mjölad handduk i).

Anonym sa...

Hej Martin!
Jag har en surdegsentusiast och har öppenspis. Bor i norra sverige där vi har tillgång att hyra en bagarstuga för 50:-/dag. Man måste elda i några timmar innan man kommer upp i en vettig temperatur.

Martin Johansson sa...

Kristina: Ja, vad finns att tillägga efter det expertutlåtandet ...

Jenny: Bagarstuga för 50 kronor per dag, vilken dröm! Önskar det fanns här i Stockholm. Tänk om man skulle bygga en jättestor ugn och starta ett bagarkooperativ? Måste bara hitta någon med våldsamt mycket pengar som kan bekosta kalaset ...

Anonym sa...

http://www.lulea.se/forinvanare/kulturochbibliotek/friluftsmuseethagnanigammelstad/forgrupperprivatochforetag/bakningivedeldadugn.4.186c8d94110e10c5045800010949.html

http://www.algonet.se/~stefan_p/bagars/index.htm

Martin Johansson sa...

tack!

Anonym sa...

Tack för degkonstistenstips! Det där med "glutenstrukturen på plats" låter betryggande.

Unknown sa...

Efter att ha haft besök av små otäcka baggar, så förvarar jag de flesta mjöler och hela korn i plastpåsar. Sätt en hel mjölsäck i en treliters plastpåse, och stäng igen. (Ifall plastpåsen är tunn kan det vara säkrast att använda två.)

Ifall det finns något kryp i påsen, så kan man åtminstone hoppas att det inte ska kunna sprida sig till de andra påsarna.

Räddade mig bland annat en gång då jag hade hela rågkorn från Gotland. Usch, vad det kryllade i den påsen :-P

Sen är det ju också bra ifall man råkar tippa omkull något annat i skafferiet, exempelvis en läckande sirapsflaska.

MikaelE sa...

Hej
Jag murade en bakugn för två år sedan, inte så väldigt svårt men det tar en hel del tid.
Blir fantastiskt gott bröd för att inte tala om pizza varma sommarkvällar.
Nerikes Allehanda gjorde ett repotage förra sommaren http://www.na.se/artikel.asp?intID=1214393

Anonym sa...

Enklaste sättet att fixa en bra stenugn är:

http://www.grillgladje.se/produkter/grill-med-tillbehorskit/large-bakpaket.html

Fungerar finfint till både bröd och pizza.

Grisha sa...

Thanks a lot for information, I might mention I have done the similar stuff when I detected the identical hitch as the one who is talking.nicotine transdermal patch