fredag, oktober 26, 2007

Musik att baka till

Vart bröd kräver sin musik – här är brödens egen låtlista! (Jag gjorde en lista som DN skulle ha som extraläsning till Isobels fina brödartikel. Nu brydde de sig aldrig om att lägga ut den, så den kommer här i stället.)

1. Danskt rågbröd: People ain't no good, Nick Cave

2. Baguette: Paint it Black, Femmes de Paris

3. Ljust surdegsbröd: You Are the Light (by which I travel into this and that), Jens Lekman

4. Valnötsbröd: G.P.T., Martha Wainwright

5. Rosendals kavring: The Seventh Son, Mose Allison

6. Riddarbageriets knäckebröd: Sjuk av saknad, Traste Lindéns kvintett

7. Gotlandslimpa: Allt jag ville säja, Ulf Stureson

8. Rödbetsbröd: Greetings To The New Brunette, Billy Bragg

9. Rostbröd: Vi Kommer Att Dö Samtidigt, Säkert

10. Dinkel- och pumpafröbröd: Precis som Romeo, Håkan Hellström

Har jag missat någon?


4 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Ahh.... låtlistor!
Till mina bläckfiskar av morotsbröd "Your arms around me", Jens Lekman. För övrigt lämpar sig hela Jens nya skiva "Night Falls Over Kortedala" till höstbrödbak.

Jessica sa...

Åh nu blev jag sugen på bröd och musik, i kombination!

Anna ser dej sa...

Din blogg är ljuvlig och gör mig oändligt sugen på att lära mig mer om bakning. Men jag kan bli lite avskräckt också för ibland tycker jag det låter så avancerat. Har du några tips på nybörjar bröd att starta med? Och några tips i största allmänhet för en fulbakare som vill bli bättre? Tack för inspirationen!

Martin Johansson sa...

anna, nu har jag lagt ut ett recept som är bra att börja med. hoppas det kan vara nåt!

och vilka fina bläckfiskar!