torsdag, oktober 11, 2007

Pumpafröspecial


Det finns ju egentligen ingen anledning att hitta på egna bröd när det finns riktiga bagare som skrivit böcker fulla av bra recept, men jag gör det ändå. Två gånger har jag bakat det här pumpafröbrödet och jag lär baka det igen. Det är gott!

Det här receptet blir två bröd som passar finfint till en ostronskivlingsoppa eller till en vanlig prickigkorvsmörgås.

Steg 1, liten fördeg
1,5 dl vatten
50 dinkel fullkorn
50 vetemjöl
10 g jäst

Rör ihop i en bunke och låt stå över natten eller över dagen. Är det en lång natt är det nog bra att ställa den i kylen.

Steg 2

20 g jäst
5 dl vatten
25 g ljus sirap
550 g vetemjöl
200 g dinkelsikt
25 g salt
100 g hackade pumpafrö
50 g sesamfrö

Rosta pumpafröna en stund, tills de börjar knäppa lite om skalen och de har fått en aning färg. Kör någon sekund i mixer, eller hacka för hand. Man vill ha kvar lite bitar. Väg upp sesamfrö (dem mixar jag inte) och salt och ställ åt sidan, de blandas i degen lite senare.

Blanda fördegen från steg 1 med resten av ingredienserna. Jag körde den 7–8 minuter på ganska låg hastighet och lät den sen vila några minuter innan jag hällde i pumpafrö, sesamfrö och salt och körde ytterligare 3 minuter.

Låt vila i bunken ca 1 timme.

Häll ut degen, dela i två och knåda den lite försiktigt. Degen är ganska fast och lätt att ha att göra med. Första gången gjorde jag små avlånga bröd, andra gången blev det stora runda.

Låt jäsa under en handduk ca 1 timme.

Snitta bröden som du vill, strö på lite pumpafrö, och så skjuts in i ugnen! Jag börjar på 275° och skruvar ner till ca 220° efter en kort stund. Lite vatten slänger jag in på en plåt som jag har stående på botten av ugnen. Efter ungefär 30 minuter var innertemperaturen 98° när jag bakade, så då tog jag ut dem.


Om man vill ha frön på brödet så behöver de inte vara rostade på förväg.

Och så det där med mjölet; jag använder bagerivetemjöl från Saltå Kvarn, men vetemjöl special går nog minst lika bra. (Bagerivetemjöl är ett mellanting mellan vanligt vetemjöl och vetemjöl special. En dag ska jag försöka reda ut skillnaderna.)


11 kommentarer:

Unknown sa...

Hur får du tag på bagerivetemjölet? Har letat på Saltå Kvarns hemsida men hittar inget dylikt.

Bra blogg förresten! Jag är själv en surdegsnörd och finner stort nöje i att ta del av andras erfarenheter. Har gått och längtat efter att testa det här med askorbinsyrat/icke-askorbinsyrat mjöl ett tag nu och har äntligen lyckats beställa eko-vete från Saltå Kvarn på hälsokosten, så snart blir det ett sånt test.

Vore intressant att få reda på lite mer om det där bagerivetemjölet, som sagt...

Martin Johansson sa...

Jag lyckades köpa med mig en halv 30-kilossäck när jag var där på kurs, men jag tror att de säljer det på 10-kilospåsar också. Saltås hemsida lämnar ju en del att önska, men här finns produktblad på mjölerna (där står det inget om 10-kilospåsar dock).

Jenny Grannas sa...

Jag har just hittat till din blogg, och den är toppen! Jag gillar att baka bröd, och experimenterar hej vilt! Men ibland kan det ju vara kul att pröva andras (beprövade) experiment :) Jag ska nog lägga upp lite brödrecept på min blogg, så småning om.. Ha det!

.m. sa...

Du körde den bara så kort tid och fick ändå så bra textur. Imponerande. Jag är verkligen imponerad över hur väl du får till textur och form. Jag får aldrig helt till den strukturen eller formen. Speciellt inte rundrivningen och formning, som du lyckas så väl med.

Anonym sa...

Jag provade ditt recept idag, det blev både vackert och gott. Men jag fick absolut inte samma luftiga bröd som du, det blev mer kompakt. Undrar om det beror på att jag använde Manitoba mjöl (jag vet, det är inte politiskt korrekt), kanske kräver det längre jästid och fler minuter i degblandaren.

Jag vill också passa på att tacka för din blogg, den är en höjdare i höstmörkret.

Eva

Martin Johansson sa...

eva, mysko att brödet blev mer kompakt med Manitoba, det brukar ju vara tvärt om. men du kan nog ha rätt i att det behöver längre tid i degmaskinen. ibland använder jag manitoba och då kör jag degen minst 20 minuter, ibland lite mer. hej!

Unknown sa...

Åh, vilket gott bröd! Det här ska vi baka ofta. Kanske med solrosfrön istället för pumpafrön? Det näst bästa (förutom att äta brödet) var att rosta pumpafröna, det luktar så gott!

Martin sa...

Men detta var ett bröd som inte kräver surdeg?

Martin Johansson sa...

Martin: Japp, utan surdeg var det här!

Anonym sa...

hej. Vi ska baka det brödet idag men är lite oklart för oss om hur länge brödet ska gräddas. Du skrev att du skruvade ner till 220C och 30 min senare var temperaturen 98C. Stängde du av ugnen? :)

Martin Johansson sa...

Oj, det var länge sedan, men jag anar att den totala tiden var cirka 30 minuter.