söndag, september 27, 2009

Kling, kling, klang

Tack Göteborg, det var roligt! Jag berättade om mitt surdegsbakande på bokmässans kockscen och jag signerade böcker, på mässan och i butiken Bagaren & Kocken. Min änglsan över att ingen skulle dyka upp på boksigneringen var obefogad, det kom massor av folk! Det är verkligen roligt med allt intresse kring surdegar och bröd, och det var jättekul att träffa många av er som läser den här bloggen. Jag måste ha tidernas schysstaste läsare, ni är toppen!

Ni som lämnade mässan med en klick surdeg kan följa den här länken och läsa vad ni kan göra med den.

Bokmässan i sig var också rolig. En trivsam pyttipanna av förläggare, författare, journalister, bibliotekarier och andra bokintresserade som minglade bland boktravar, föreläsningar och montrar. Kändistätt var det också. Jag delade till exempel hiss med alla tiders Daniel Sjölin, stökade i köket med världens bästa Plura och köade vid middagsbuffén med coola Lydia Cacho.

Det var inte mässan som var skakig, det var fotografen.

Och så fick jag se lite av stan. En fotograf som skulle ta bilder på mig för Mercedes magasin (!) tog mig en av dagarna till det lilla bageriet Alvar & Ivar i Linnéstan för att få en bra miljö. Bageriet, som jag haft lite koll på via deras blogg, är mycket rart. Det öppnade i januari i år och drivs av Martina Alvarsson och Fanny Ivarsson som bakar fina bröd på ekologiska mjöler och pigga surdegar. Det är bagerier som det här jag önskar det fanns ett i varje kvarter.

Fotograf och bagare.

21 kommentarer:

Daniel sa...

Jag antar att du börjar bli van vid allt beröm du får för din bok, men jag tänker ändå ge dig lite mer!

Den kom med posten i förrgår och jag har nu läst igenom den. Den gav mig ett sånt där härligt sug efter att damma av den gamla surdegen igen. En liten sockerkick alltså fast i bokväg.

Komer ihåg när du skrev om Roses passion och bakglädje i sin bok, men du är snäppet vassare. Det ska nog till en hemmabagare för att riktigt fånga den där fina balansen mellan glädje och perfektionism. Jag tackar ödmjukast!

Blir Gotlandslimpa nästa vecka...

Anonym sa...

Hej! Jag är lycklig ägare till en liten burk med din deg, sambon som var på bokmässan var snäll och skaffade en åt mig! i den lilla burken finns bara ca 1 tsk deg - funkar det ändå att mata enligt dina instruktioner, eller blir proportionerna fel? vill minnas att det bygger på 50 g surdeg som matas med 1 dl rågmjöl och 1 dl vatten. Vill ju inte misslyckas med min guldklimp!:) hälsar Kriss

Barbro sa...

Ja, min dröm är att kunna starta ett litets kvartersbageri. Tyvärr bor jag nog på ett ställe där genomströmningen av människor är för liten så jag skulle bli tvungen att äta upp allt själv... Så det blir bara en dröm... och det är inte så illa det heller!

Och jag tror det är som du säger, vi, dina läsare är nog ganska schyssta, man blir sån när man får hålla på med mjöl och surdeg.

Peter Sjögårde sa...

Nu har bröd nummer 2 bakats (det går undan). Väldigt gott! härligt krispigt och med en underbar valnötssmak. Tack igen!

http://smakligtochgott.blogspot.com/2009/09/brod-nr-2-valnotsbrod.html

coming up - det suraste!

Anonym sa...

Hej Martin,

Jag undrar om man kan göra en stor sats surdegsgrund som man sedan fryser in?

Tack för en fin blogg!
E

Josefin sa...

Hej Martin! Jag hittade din underbara blogg för en vecka sedan och nu har jag läst så mycket jag bara orkat. Å vilket baksug man får! I lördags startade jag en rågsurdeg enligt dina instruktioner, nu har jag bara en fråga: Är det meningen att den ska ha vuxit redan nu, eller börjar den växa på dag 4 när den blivit matad? Den luktar surt/syrligt men har inte vuxit alls på höjden än. Kanske är det för kallt i mitt kök. Ska jag hiva den och börja om eller vänta och se hur det går med matningen?
Vore jättetacksam för svar!

Martin Johansson sa...

E: Själv har jag inte prövat att frysa surdeg, men det sägs fungera mycket bra.

Josefin: Nejnej, släng den inte! Den kommer inte att växa förrän du matat den. Lycka till!

Josefin sa...

Tack för ditt snabba svar! Jag som trodde att jag var helt fel ute. Har även införskaffat en plastlåda med lock som degen ska jäsa i sen. Drömmen är ju att få till riktig perfekt levain (ja, jag vet att det ska vara vetesurdeg, men det behövs ju rågsur för att starta vetesurdegen - japp, jag har läst mycket här i veckan :) )

CrimsonAnna sa...

Jag hoppas på en boksignering på hemmaplan-har börjat fundera på om det finns någon som jag kan ge bort den till:)

Tim sa...

Kul att du fick besöka mitt favoritbageri Alvar och Ivar!

Unknown sa...

Kanelbullar bakade jag för säkert tre veckor sedan, blev mycket goda. Jag fick ca 300 g levain över. Detta sparade jag i kylskåp. I går bakade jag en halv sats kanelbullar från den sparade levain. Det fungerade utmärkt!

Anonym sa...

Hej! Jag är lycklig ägare till en liten burk med din deg, sambon som var på bokmässan var snäll och skaffade en åt mig! i den lilla burken finns bara ca 1 tsk deg - funkar det ändå att mata enligt dina instruktioner, eller blir proportionerna fel? vill minnas att det bygger på 50 g surdeg som matas med 1 dl rågmjöl och 1 dl vatten. Vill ju inte misslyckas med min guldklimp!:) hälsar Kriss

Martin Johansson sa...

Daniel: Fina ord, tack!

Kriss: Proportionerna är inte så noga, men när du har sådär lite kan du börja med att mata den med en lite mindre mängd, till exempel 1/2 dl vatten och 1/2 dl rågmjöl.

Ingvar: Roligt att du ger dig på kanelbullarna!

Sanna sa...

Verkar som att du fick en härlig tid på Bokmässan :) Grattis till framgången :)

Anonym sa...

Tack!!!:) hälsar Kriss

Anonym sa...

Hej Martin!

Vi träffades som hastigast på bokmässan i Göteborg i fredags då jag tog kort på dig och frågade om jag fick skriva om dig och din nya kokbok på min blogg. Nu ligger bokmässeinlägget uppe så jag tänkte bara tala om det för dig så att du kan kika in om du vill se vad jag skrev om dig.

Ha det fint!

Linda Ljungskog

Anonym sa...

Hej Martin!
Jag ställde en fråga på ett annat ställe i forumet och ville dels tacka för att du svarade (och snabbt dessutom) och än en gång tacka för en så underbar blogg, enda bloggen jag någonsin fastnat för.

Och eftersom du är så underbart generös med dina recept på sidan, ska jag genast köpa din bok också! Brukar tycka bakböcker är svårförståeliga, men det har jag ingen större oro för den här gången!

/ Michelle

Peter Sjögårde sa...

Bröd 3 bakat, det börjar bli lite trångt i frysen. Ett par vänner tror att jag har fått den mycket ovanliga "non-stop-baking syndrome".

resultatet:
http://smakligtochgott.blogspot.com/2009/09/brod-nr-3-det-suraste.html

Jiro sa...

Hej Martin, var på signeringen hos Bagaren och Kocken, vi hade allvarliga problem med surdegsstarten. Nu har vi lyckats!!! Ditt tips på att byta mjöl har gett resultat. Nu kan vi tipsa om vilka ekologiska rågmjölsorter som inte fungerat för oss: Limabacka Kvarn och AXA Kornkammaren. Saltå kvarn tog sig direkt! Tack för tipset!!! Hälsningar från Jenny, Jiro och Leon.

Vill också tipsa om ett annat underbart surdegsbageri i Göteborg: Cumpane, som ligger i Kungsladugård

Anders E sa...

Det är nog fler än jag som tänker baka sig igenom din nya inspirerande bok - den här helgen blir det nog 2-3 olika.
Har bara en liten varning:
Pappret i boken tål inte minsta lilla vattenskvätt, jag lyckades fåå några froppar på en sida och pappret liksom bluttnades upp :-(

I dag skrev också GP om Alvar & Ivar, det går liksom en våg av surdegsbakande över landet just nu!?

Anonym sa...

Jag tittade in hos Alvar & Ivar idag och artikeln i GP hade nog nått ut. Full rulle!!