fredag, oktober 17, 2008

DN knyckte min limpa

DN skrev häromdagen om att den klassiska skogaholmslimpan säljs till vårt östra grannland. Det är finska Fazerkoncernen som köper upp Lantmännens färskbröd i Sverige, om nu bara konkurrensverket godkänner affären.

Jag vet inte om det är något att sörja egentligen. Det roliga var att dn.se illustrerar en puff för artikeln med en bild som de knyckt av mig. Fräckt, inte sant! Bilden föreställer dock inte en skogaholmslimpa, utan den himmelskt mycket godare Brunkans långa som jag bakat på Brunkebergsbageriets recept. Här är bilden.

Brunkans långa.

Skogaholmslimpa. Inte lika god.

32 kommentarer:

Patrik sa...

Jag tycker nog du ska påpeka det för dn.se. Dom begår ett brott och dom tjänar pengar på det.

Anonym sa...

Det är bara att skicka en faktura till dom.

Anonym sa...

Ja du måste ju säga till iaf!

Anonym sa...

Ring först och fråga om de är medvetna om upphovsrättslagen och begär ersättning. Det är alltid lättare att förhandla fram en lämplig ersättning än att slå med storsläggan direkt (läs nedan).

Storsläggan (i ditt fall kanske stora brödspaden ;o) :

Rätt ersättning är enl BLF (bildleverantörernas förening) 10% av ett prisbasbelopp plus ev ersättning vid utelämnande av fotografens namn vilket är ett 100%igt påslag av arkivbildspriset.

Jag tror att DN är väl medvetna om reglerna vid publicering och att de tagit en rövare och chansat. Men som sagt var, prata med dem först. Om du nu vill ha ersättning dvs...

just my five cents...

Martin Johansson sa...

Jag tror också att de drog en rövare. Det förvånar mig dock att DN inte är seriösare än så. Jag har mailat dem om saken, vi får se vad de har att säga.

Anonym sa...

Så fräckt... Du måste berätta vad de svarade.

Ulla PE sa...

Vi är många som väntar med spänning på vad DN har att säga. Och nej, Skogaholmslimpa är inge vidare. Fazer kan bättre...

Unknown sa...

Skogaholmslimpan, nej, för ensidig. Men å andra sidan har den kategori bröd som den tillhör varit en återkommande favorit hos svenska folket i många många år. Fast då under namnet sirapslimpa.

Ljust, lite sötat bröd.

Bilden - intressant ska det bli att få veta varifrån DN fått bilden. Antar att de INTE tagit den från webben direkt, alltså från denna sida, utan från något bildarkiv som då snarare snokat runt på bloggar efter bilder.

Anonym sa...

Här kan du få hjälp:
http://www.bildombudsmannen.se/
Helt klart att du ska ha ersättning för din bild!

Gillar din blogg! Tack vare den hittade vi till Rute Bageriet på Gotland i somras. Ljuvligt!

Anonym sa...

Känner mig nu stolt över att jag reagerade på bilden och tänkte att det där inte är någon jäkla skogahomslimpa! Och det var en milsvid skillnad må jag säga...Jag brukar f ö ofta baka brunkans långa, alla älskar den! Hoppas du nu får den cred du förtjänar!

Anonym sa...

Mkt fräckt! Men du är ju i branchen, så du vet säkert hur du ska agera på bästa sätt.

Håll oss uppdaterade, alltid intressant att se hur DN agerar.

Rebecca sa...

Herregud vad fräckt! Hoppas du får en rejäl kosing av dem.

Anonym sa...

Jag såg också att det där inte var en skogaholmslimpa! Bah, amatörer...

Anonym sa...

Jag tyckte väl att det såg ut att vara en underlig skogaholmslimpa.

Anonym sa...

Hej Martin! Märkligt med bilden.. Men brunkans långa verkar ju himla trevlig. Hur få man tag i receptet tro? Mvh

Magnus sa...

bagarberta:

ironiskt nog är det dn som publicerat receptet

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=624831

Mian sa...

Kläm DN på ersättning bara!
Dagens eko tog en ljudfil från vår fågelklubbs hemsida och spelade upp den i radio för ett antal år sedan och vi begärde (och fick) en skälig ersättning till slut.

Martin Johansson sa...

Nu har DN svarat. De gjorde en pudel och bad så hemskt mycket om ursäkt. Det var förstås ett misstag, bristande rutiner osv. Lustigt nog var det min gamla chef Arne som svarade (jag jobbade på DN förut), undrar om han visste att jag var jag? Bilden försvann snabbt från sajten i alla fall, fast för min del hade den nästan kunnat ligga kvar. Jag tycker att det hela var lite komiskt, det är ju en fin limpa!

Anonym sa...

Fy vad fräckt! Själv hade jag blivit jättesur.. Men men.. Trevlig helg! :)

B-b-b-etty sa...

hej, jag har en fråga om surdeg. gjorde en i torsdags och nu luktar den riktigt illa. har gjort som det står på paketet och jag undrar bara om det ska lukta?

Martin Johansson sa...

Betty Lou: Lukta ska det göra, huruvida det luktar illa eller inte är ju en smaksak. Prova att baka på den, det är mitt bästa tips. Personligen gillar jag den syrliga doften av en mogen surdeg, men ibland, om den stått lite för länge utan att man matat den, kan den lukta lite mindre angenämt.

Anonym sa...

Hallå där!
Väntar så på det utlovade receptet på det stora vita, dvs din variant av Grand blanc... Har för mig att du lovade ett sånt för ett tag sen? Det borde ju bli ett bland 12 bröd som går att baka?! Eller har jag missat nåt?
Kerstin
PS tänker prova på Brunkans så länge

Anonym sa...

Brunkans var grymt god, bakade en dubbel sats idag och vi frossade i smältsmörmackor...

Anonym sa...

Tyckte väl att det inte liknade Skogaholms...
Men fy vad slarvit.

B-b-b-etty sa...

tack, ska testa baka idag.

Anonym sa...

Oj, vad fräckt av dem. Trist att de tog bort bilden för den var snygg även om man ganska tydligt kunde se att det inte var en Skogaholms limpa...
Hälsningar Mamma Mat

Martin Johansson sa...

Kerstin: Här finns min variant på Grand Blanc. Du kan nog skippa tillsatserna av nyponmjöl och kornmalt om du vill. Tror det blir praktiskt taget lika bra utan.

Anonym sa...

Som alla andra, som kommenterat här, säger jag bara som alla de andra. Kontakta DN och påpeka att de använt din bild olovandes. Vill de inte ersätta dig enligt prislista hos BLF, tycker jag at du ska ta kontakt med Bildombudsmannen. Jag har själv råkat ut för bildstölder på nätet.
DN vet vad som gäller i upphovsmannarättslagen, så det finns ingen ursäkt. Det är alltså ren stöld.

Anonym sa...

Att de stjäl din bild är illa nog. Att de använder den för att illustrera en Skogaholmslimpa är närmast en ärekränkning.

Räcker det med att de gör en "pudel"? Du gör snygga bröd som du tar snygga bilder på. Då räcker det inte att be om ursäkt, då borde det kosta lite också...

Vad skulle DN tycka om andra stjäl deras texter? Skulle DN nöja sig med en ursäkt?

En faktura tycker jag att de förtjänar. Att tvinga dem äta Skogaholmslimpa är en annat tänkbart straff, men det vore nog att ta i...

Monis sa...

Håller med jonas här. Klart du ska ha ersättning när DN missbrukat din bild och tagit den för Skogaholmslimpa. Sånt ofog ska straffas. Dom skulle få äta Skogaholmslimpan utan både smör och ost...

Anonym sa...

Meeen... det var det fräckaste! :/ Bröden ser iaf helt ljuvliga ut! :)

Tant Tagg sa...

Hur gick det med den stulna bilden?