lördag, september 29, 2007

Baguettelycka


Med risk att förhäva mig skulle jag vilja påstå att det här, i går kväll runt klockan nio, var centrala Sturebys bästa baguetter. Väldoftande med krispig utsida, saftig insida och stora hål inuti. Precis som jag vill ha dem! Så här gjorde jag:

På morgonen vispade jag ihop …
3 dl vatten
4 g jäst
250 g mjöl (jag använde bagerivetemjöl från Saltå Kvarn, men vetemjöl special går nog minst lika bra)

När jag kom hem från jobbet såg det ut så här:


Nu blandade jag ner följande:

250 g vetemjöl
0,5 dl vatten (det var kallt hemma hos oss, så jag tog rejält varmt vatten för att få lite fart på jäsningen)
8 g jäst
5 g ljus sirap
15 g salt

Jag körde degen 7 minuter på låg hastighet, hade i saltet och körde ytterligare 3 minuter med lite mer fart. Sen fick degen vila cirka 1 timme. Den kunde nog stått en halvtimme till, men då hade vi aldrig fått nån middag!

Jag delade degen i två, rundrev, lät vila några minuter och formade sen två baguetter. Nu fick de jäsa cirka 40 minuter och sen …

… skjuts in ugnen! Baguetter ska bakas av hårt, hårt tycker jag. När jag sätter in dem är ugnen 275°, efter några minuter sänker jag till 225°. Jag låter en kopp vatten förångas på en plåt som jag har stående på botten av ugnen. Efter en kvart öppnar jag luckan och släpper ut ångan. Det gör skorpan lagom hård. En stund senare öppnar jag en gång till.

Efter 25 minuter var det lagom att ta ut dem. Men det där kan nog skilja sig från gång till gång. Man får känna efter lite.


Serveringstips: Servera baguetterna med timjan- och olivfyllda färsbiffar, tsatsiki, lite ajvar och grönsallad med Matälskar-Lisas goda valnötsdressing. Som dryck passar Wynham Estate Bin 555 Shiraz.



1 kommentar:

Oskar sa...

Efter att ha bakat efter ditt recept tillåter jag mig att tvivla på att det ens i Sturebys utkanter fanns baguetter som piskade dina.