lördag, december 01, 2007

Inget extra

Vissa bröd blir någonting alldeles extra. Utan att man riktigt kan sätta fingret på det får man ut någonting mer av vissa bröd. En extra dimension liksom. Det här är inte ett av de bröden. Trots att jag gjorde mig till med ett särskilt hård surdeg så blev det ett ytterst ordinärt vitt bröd. Inte dåligt, men heller inte spektakulärt.

Jag har mest bakat på vetemjöl den senaste tiden. Jag vill se vad som går att göra med de enkaste medel. Bäst har nog den här nattjästa varianten med surdeg blivit, även om de här små frukostfrallorna var fina de med. Men nu ska jag förnya mig. Jag ska leta upp någon av de där ursprungliga mjölsorterna, vad de nu kan heta, och baka … en god surdegsbaguett!

6 kommentarer:

Jessica sa...

Ursprungliga mjölsorter?
Som rent handmalet kornmjöl?

Du skulle ju kunna prova mat och bröd i ett och samma och försöka få tag i teff och göra injeera. Man använder injeeran istället för bestick i Eritrea och Etiopien.

Martin Johansson sa...

Handmalet kornmjöl låter bra! Var får man tag i det måntro?
Och Injeera låter spännande det med. Vad är teff? Mjöl?

Anonym sa...

Fick en lektion om detta av en kollega som bott i Etiopien häromdagen, faktiskt! :) Teff (http://en.wikipedia.org/wiki/Teff) är en lite surare spannmålssort (mer som råg än vete) som växer i Etiopien.

Kan tydligen vara svårt att få tag på här i Sverige, men bor man i Stockholm borde man nog kunna hitta det i någon afrikansk matbutik, exempelvis den på Kammakargatan...

Teff innehåller tydligen mycket nyttigheter men inget gluten, så det jäser nog inte vidare värt bra. Antar att det är därför som injera är platt :)

Anonym sa...

Läs mer om injera hos Jens Linder på DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=6785

Anonym sa...

Jag bakade Olof Viktors bröd efter ha läst att du tyckte det var ett av det bästa i Heds brödbok. I helgen gjorde jag din "nattjästa succé" helt outstandig!!!! (Jag fegad dock något hade lite mer mjöl än i dittrecept. Ser fram emot ditt julbröd.

Eva

Martin Johansson sa...

Eva: Vad kul! Julbröd kommer. hej!