onsdag, december 19, 2007

En doftbomb på gröna linjen

Jag kommer lukta – eller dofta om man så vill – kryddbutik på tunnelbanan hem i dag. I en lite större grön påse har jag lite mindre bruna påsar med kryddnejlika, pomerans och ingefära. Två små flaskor vört har jag också, men de luktar nog inte. Flytande vört var förresten inte billigt, tjugotvå kronor styck fick jag betala för de deciliterstora flaskorna.

Så det blir vörtbröd i år trots allt. Jag tänker utgå ifrån Jan Hedhs recept, men mina ska inte få den där kladdigt blanka sirapsytan, utan ska bli av ett aningen rustikare snitt. Och så kanske jag struntar i russinen. Jag får se. Och ni.

10 kommentarer:

Johan sa...

Härligt! Var fick du tag i vörten?

Martin Johansson sa...

Stockholms Æter- & Essencefabrik på Wallingatan 14 i Stokholm. En mycket trevlig liten butik!

Anonym sa...

Klart att vörtlimpan ska vara utan russin!

Johan sa...

Nu har även jag varit och handlat vörtextrakt på Æter- & Essencefabrik. Frågan är hur mycket vörtextrakt man behöver för att det ska motsvara 2 dl vört? Ska vörtextrakten spädas med vatten?

Martin Johansson sa...

Johan: Aha, det tänkte jag inte ens på, att den kanske ska spädas ... Ska försöka hitta ett tillfälle att ringa ett bageri och fråga.

Martin Johansson sa...

Johan: Olof Victors bageri i Skåne svarar att vörten inte ska spädas ut, tjock ska den vara, som sirap.

Johan sa...

Tack!

Unknown sa...

Om man vill ha brödet blankt, men inte kladdigt, så kan man pensla med smält smör efter gräddning.

Min vört (om jag gör någon i år) kommer självklart att innehålla russin!

fakiren sa...

strunta i russinen och brödguden ska placera vassa knäckebrödssmulor i din säng varje natt fram till fettisdagen.

Anonym sa...

Har bakat jan heds vört bröd i ett par år nu och i år blev det magiskt bra, russin MÅSTE man ha.
Ett tips är att ta mindre mjöl än vad som står i receptet, har använt ca 750g istället för 1000g.
lycka till.