söndag, december 09, 2007

Åtta baguetter på tre dagar

Sisådärja, de här baguetterna tog ju bara tre dagar att baka. Tur att de var goda. I fredags, före idolfinalen (tur att Amanda inte vann så hon slipper sjunga den där patetiska vinnarballaden ett år framöver), blandade jag den första klicken deg som så småningom blev dessa levainbaguetter. Jag kom lite i otakt så degen var klar att baka ut sent i lördags kväll och då hade vi inget som helst behov av baguette. Degen fick övernatta i kylen och blev bröd i dag i stället.

Jag bakade efter det här receptet, som är min variant på Saltå Kvarns levain. Jag använde precis samma mängder av allting, men jästiderna fick bli lite längre den här gången. Kanske berodde det på att min vildjäst egentligen är lite gammal.

Och nog för att de var goda, men inte så goda att jag alltid tänker göra baguett på det här viset. Men det var kul att testa. (De här receptet tar inte hälften så lång tid att baka, men blir nästan lika gott.)

Så här ser degen ut när man kommit halvvägs.

Ett tips när man ska baka ut baguetter är att först göra små runda bollar som man låter vila i sisådär 10–15 minuter innan man formar dem till baguetter. Poängen är att spänningen i degen släpper så de är enklare att forma bröden som man vill ha dem. Det tar nog tid innan man blir riktigt bra på att rulla baguetter snyggt, men det går bättre och bättre för var gång. En dag när jag har bra snits ska jag ta en fin bildserie på det.

Så här får baguetterna jäsa. Man drar upp lite bakhandduk mellan dem så håller de formen fint.

Med hål som en schweizerost. Goda hål.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Goda hål" -- Kanske smöret slinker ner fint där ....

Emma sa...

Vackert!
Bra tips förresten, ska testa det nästa gång.

Anonym sa...

Björn H i Visby:

Snygga saker! Skall själv prova baguetter i morgon
nyårsafton! Har också drabbats av av bakguden med sten i ugn och allt! Keep on bloggin...