lördag, december 29, 2007

Tre tips för gammalt bröd

Jag har försökt mata småfåglarna med gammalt bröd, men de tyckte inte om. Nä, jordnötter och solrosfrö vill vi ha, annars kan det vara, tänker tydligen Sturebys talgoxar och björktrastar. Men det finns förstås andra bra saker man kan göra med gammalt bröd. Här är tre:

1) Man kan, som min mamma gjorde på juldagen, stoppa gammalt bröd i Jens Linders kalkon med kryddig korv och paprika. Mycket gott!

2) Bruschetta. Förstås.

3) Skär brödet i små tärningar och langa i frysen så har du finfina krutonger att steka i lite olja till en soppa eller en sallad. Det är mitt bästa tips.

Mot frysen!

6 kommentarer:

annamaria sa...

Ströbröd också kan man göra....tråkigt kanske men bra.

séra Jónatan sa...

Hur mycket bröd får du över med tanke på allt experimenterande? Jag hinner knappt ta upp mitt innan det är uppätet...

God jul och gott nytt år önskar jag dig!

Anonym sa...

Överskott bröd??
Knödel??
Har Du ätit det?
Finns i många varianter och med mångahanda husmorsrecept.

Martin Johansson sa...

séra: det blir inte så värst mycket över trots allt.

örjan: aha, självklart knödel! har nog bara ätit det en gång i Canazei i Tyrolen. Jag minns det som gott men mycket mastigt. Men tack för tipset, jag ska absolut testa en dag!

Emma sa...

Brittiska bread pudding kan man också göra eller fattiga riddare, till soppa, lägg en bit bröd ovanpå och gratinera med ost i ugnen, pensla smör/olja på bröd och örter/kryddor in ugn och ät som tillbehör.

Kurt sa...

Fåflarna uppskattar nog brödet mera om man dopar det med matolja eller margarin. Vintertid vill de ha så fet mat som möjligt. Torrt bröd borde kunna suga upp en hel del matolja.