onsdag, maj 21, 2008

Sändningar från UR

Jag var sällan sjuk när jag var liten. Men när jag var det bäddade jag ner mig i soffan och väntade på att mamma eller pappa skulle komma hem med senaste nummret av Okej och en påse bilar. Och så satte jag på teven.

Hade man otur var det ingenting alls. Sändningsuppehåll med testbild. Hade man lite tur var det Språka på serbokroatiska. Men hade man riktig, riktig tur var det sändningar från Utbildningsradion. Bättre än så blev det inte.

I morgon kommer de hem till mig, Utbildningsradion. De ska göra ett inslag till en serie som handlar om teknik och internet och sådant. Jag ska baka och berätta om den här bloggen. Men vad ska jag baka?

Jag tänkte antingen gotlandslimpa eller baguetter med vetesurdeg.
Vad tycker ni?

13 kommentarer:

PK sa...

vetesurdeg!

bra blogg du har

tips på bra bok (bättre än min gamla favo The Bread Bible):
Andrew Whitley, "Bread Matters"
- hur göra bra bröd, och allt som är fel med industribröd, och så avlivar han en hel del myter om knådning, jäsning, surdegar etc etc

Anonym sa...

gotlandslimpa! oslagbart! har du testat att ha i kokt riven potatis? 2-3 små eller 1-2 stora? Det blir saftigare o gott som satan! (förlåt för mitt vårdslösa språk)

Anonym sa...

Baguetter så klart; ALLA undrar hur man bakar en riktigt god baguette!

Anonym sa...

Har samma åsikt som Birgitta. Baguetter, goda baguetter!!

Monis sa...

Baguetter, absolut! Alla gillar det. Då kanske vi också får receptet??!! Eller finns det redan här och jag har missat det?

Rickard sa...

Absolut baguette. Detta fantastiska bröd som en gång gick under namnet Pain riche.

Unknown sa...

Om du skulle kunna baka det ljuvligaste bröd jag någonsin ätit så var det en baguette/pain riche med roqueforteost i, och olja runt om. Denna avnjöts i Aix-en-provence vt 86.///Smaskens

Anonym sa...

absolut baguett! alla intresserade vill veta hur man lyckas med det! Underbara underbara blogg, tack för allt skönt bak! suzan

Anonym sa...

Jag röstar också på baguetter.

Anonym sa...

Jag önskar ett program med gottlandslimpan i centrum. Inte för att det är nått fel på baugetten, utan snarare för att gottland är brödet som jag tror många önskar att de hade hemma när de står framför bakeoff-hyllan på ICA.
Vill också passa på att fråga vilka storlekar på jäskorgar du kör med? Har kikat på ett par sista tiden, men man vill liksom inte stå där med korgar som inte räcker till.
Tack för en grym blogg, från mig, min familj & alla vänner som får ta hand om mina experiment sedan jag började läsa här.
/ Oscar

Anonym sa...

Jag röstar på Baguetter!Det skulle vara kul att se hur du gjorde.

Martin Johansson sa...

Avgjort, det blir baguetter. Men det är nog ganska snart dags att baka gotlandslimpor också. Tack för tipset om potatis i degen, det låter gott!

Oscar: Mina jäskorgar är 20 cm i diameter. Lagom tycker jag, funkar till både stora och små bröd.

Anonym sa...

Tack för svart Martin och lycka till med baugetterna!
/Oscar