lördag, maj 03, 2008

Innovation för godare sommarbröd

Vi åt en väldigt somrig middag i dag. Sallad med varmrökt lax, potatis, sparris och andra goda saker. Jag ser fram emot sommaren. Och Gotland. Det slog mig att man kanske kunde bygga en portabel ugn att ta med på semestern. Portabla grillar har man ju haft i alla tider, varför skulle man inte kunna ha en brödets motsvarighet?

Tänk att stå där, barfota på den omkullvälta kubb-banan med en folköl i handen och vänta på att brödet ska bli klart. Mysigt!

Min snälla bror kanske kan hjälpa mig att svetsa ihop den. Kuben kan den heta, den bärbara brödugnen i plåt och sten. Jag är inte så bra på att rita, men här är min skiss. Vad tror ni, kommer det funka?

24 kommentarer:

Stina sa...

Du är för roligt, men jag tror nog det är bra om du har ett bakprojekt under semestern. Hur ska det annars gå ... Hittade en snubbe som bakar med grillen (om än en gaseldad historia med lock). Kan vara värt att kolla. http://www.breadtopia.com/2007/07/31/grilled-bread/

Anonym sa...

I Bosnien använder man en tahini (stavning!) liknande lock i plåt, eller någon annan sort metall. Till det har man en rund ugnsform i någon sorts metall, kanske halv meter i diameter och med ca fem cm höga sidor. Sen gräver man en grop, lägger glödande kol från elden i botten på gropen, lägger ugnsformen med brödet i på kolet, lägger tahinilocket på, öser glödande kol på locket och sen täcker man med jord. Någon timme senare gräver man bara fram sitt färdiga bröd.
Känns som en enklare variant än att kånka på stålkub med sten i. :-)

Anonym sa...

ett tyskt bageri brukar sälja bröd på möllevångstorget i malmö. de har en vedeldad ugn på hjul och gräddar brödet på plats. //max

Anonym sa...

Är det själva det att svetsa ihop en helt egen ugn som lockar?

Annars förstår jag inte riktigt varför du vill uppfinna hjulet på nytt, för vad du ritat är väl i princip en webergrill med pizzasten?

Anonym sa...

Hej Martin! Har precis hittat till din blogg och du väckte mitt brödbegär!
Har precis satt en surdegsgrund enligt ditt förslag. Men, ska jag sätta ett lock på burken med surdeg eller ska den stå öppen? Okunnig är jag...
Anna-Karin i Halmstad

Martin Johansson sa...

Stina: Lyckas inte kika på videon, men ska´kolla senare. Tack för tips!

Novis: Fasen vad spännande, det borde provas!

Max: Aha, den borde man se, kanske kan ge några tips … Ska googla efter bilder. Vet du vad bageriet heter?

Andreas: Måste nog erkänna att det är ganska mycket svetsandet som lockar …

Anna-Karin: Javisst, sätt på ett lock (plastfolie går också bra). Glömde visst att skriva det. Lycka till!

Anonym sa...

Visst kan jag det!

Anonym sa...

Jag har en liten "campingugn" som jag har köpt i en båttillbehörsaffär. Inget avancerat har tillverkats i min ännu, men en och annan sockerkaka har det blivit.

Den ser ut som en sockerkaksform med lock och ett "underlägg" i gjutjärn som fördelar värmen.

Man kan ställa den på spritköket eller grillen.

Så, om du misslyckas med svetsandet kanske det kan vara en bra reservplan med sockerkaksformade bröd i sommar? :)

Kinna Jonsson sa...

Vilken kul idé. Själv letade jag efter bröd som kunde göras på spisen när man inte har ugn. Hittade ett gott tunt rågbröd som man kan "steka" i torr stekpanna. Scones går också att göra i stekpanna men du vill väl pröva på med surdegsbröden. =)

Anonym sa...

här på Island bakas brödet i marken - av naturlig jordhetta... det du! :)

Det här var en häftig idé! Det vore kul att få se broderns resultat. Nu är förstås teckningen lite suddig men vart tar röken vägen? Insläppet ser jag men min logik säger att du vill åt hettan och röken måste försvinna bort för att att brödet inte ska bli rökt, eller?

Ungefär som de gamla vedeldade spisarna så borde det finnas en skorsten eller ett längre rör som "utventil" och som leder bort röken...

men jag kanske har fel?
/Anna Maria
Reykjavik

Anonym sa...

Hej Martin!
vill börja med att tacka för en grymt fin blogg du har, blir grymt inspirerad av dig!

Kolla denna, jag har en och den funkar hur bra som helst att baka i.
http://www.outdoorchef.com/index.php?nav=4,42,66
Jag har dessvärre inte stenen utan bara "universal pan" men tack vare konen man kan vända på så går det utmärkt ändå.
// Andreas J

Anonym sa...

Hej,
har just hittat din blogg i ständiga jakt på bröd. Tänkte läga en länk till din sida hos mig. Hoppas det är OK?

Martin Johansson sa...

Ulrika: Festligt! En sådan hade vi i vår segelbåt när jag var liten. Oftast bakade vi sockerkaka i den, men en gång mins jag att vi lagade till en torsk som vi fiskat upp. Du har helt rätt i att den borde gå att baka bröd i! kul!

Kinna: Stekta scones låter kul!

Anna Maria: Jodå, någon slags ventil får det bli. Eller skorsten :)

Anders J: Det var som sjutton, den grillen kan man visst ha till det mesta!

Asta: Självklart! Ska kika in på din blogg också. hej!

Kurt sa...

Har man en lite jordplätt så kan man ju antingen mura en liten bakugn i tegel, eller ännu enklare göra en enkel lerugn (mud oven).

Anonym sa...

Lerugnarna brukar kallas cob oven

MVH Tompa

Jessica sa...

Det finns ju en hel del gårdar som bakar traditionellt gotlandsbröd. Du får säkert låna ett hörn eller så hos dem.

Anonym sa...

http://www.mudrick.se/BizPart.aspx?tabId=4&tci=7
släpet på den understa bilden är ugnen... hittade dessvärre ingen större bild.
allt gott! //max

Anonym sa...

Hej Martin
Toppen-blogg har fått mycket ideer som jag testat.
Jag murade en bakugn för två år sedan, inte så väldigt svårt men det tar en hel del tid.
Blir fantastiskt gott bröd för att inte tala om pizza varma sommarkvällar.
Nerikes Allehanda gjorde ett repotage förra sommaren http://www.na.se/artikel.asp?intID=1214393

Mikael

Anonym sa...

Hej Martin.
Om du inte gjort det, så prova receptet på grillad focaccia i roses bread bible. jag har gjort den två gånger nu på min webergrill. smakar helt fantastiskt. skulle tro att du får samma effekt i din ugn dvs ganska mycket röksmak på brödet. men, det är kanongott.
/Jacob Julin.

Martin Johansson sa...

Kurt: ja, en vacker dag få det nog bli en murad ugn också!

Jessica: Bra idé!

Max: Tack! Ser ut som en kul ugn!

Mikael: Kul! Jag har läst om din ugn tidigare, mycket imponerande!

Jacob: Aha, det ska jag kolla upp! Tack!

Eva S sa...

Hej Martin.Jag måste få berätta om mina Ture-limpor
Både med och utan honung. Det godaste bröd jag har smakat. Tror du att man kan byta ut honungen med sirap? Har en allergiker i familjen. I kväll så sätter jag frukostbrödet på jäsning. Tack ska du ha för dina fantastiska recept

Eva S

Martin Johansson sa...

Eva S: Vad roligt! Jag tror säkert du kan byta ut honungen mot sirap. Mörk sirap skulle nog kunna bli en succé!

Tänkare sa...

Håller med den som liknar din idé vid en webergrill med baksten i. Det finns en bärbar campingvariant som nog skulle passa till en enbrödsugn.
Frågan är väl om det är bra att ha elden under brödet, i vedeldade ugnar ligger den oftast vid sidan. Och ev kan man behöva mata elden/glöden under tiden man bakar (alt göra små bröd med kort "grilltid") Själva ugnen kommer ju att hålla värmen rätt dåligt eftersom det är en relativt lätt konstruktion med låg värmelagringskapacitet.
Lycka till, väntar på fler projektrapporter...

Anonym sa...

Hej Martin.

Jag heter Victor och jobbar som kakelugnsmakare. Jag murar även bakugnar och har börjat sälja vedugnar på min hemsida: www.vedugnar.se
Jag ska precis till och mura en liten mobil ugn med glaslucka som jag tror blir en bra brödugn. Om du är intresserad så tänkte jag att du kan få provbaka i den ett tag.
Du kan nå mig på info@vedugnar.se / Victor