torsdag, januari 31, 2008

Hej Mat-Niklas!

Jag har alltid undrat hur de filmar sådana där hemmareportage, ni vet: Pling-plong! Hej hej, här kommer vi från tv! Jaha, nämen! Det var en överraskning, kom in! Och så är det alltid filmat inifrån huset. Springer fotografen i förväg och riggar kameran medan reportern tar en cigg bakom knuten? Jag trodde kanske jag skulle få veta i dag när Mat-Niklas kom på besök. Men de gjorde ingen pling-plongare. De diskuterade saken men Niklas tyckte det vore lite tradigt, så de körde igång bara. Rätt upp och ner i köket.

Niklas fick låna det gröna förklädet.

De skulle filma så de har till tre minuters tv. Hur mycket hinner man säga om surdeg på tre minuter? Jag hade laddat med en ganska rejäl surdegskavalkad. Rågsurdeg i olika stadier, två vetesurdegar (en hård och en lös) och så en vildjäst med aprikos. Och så hade jag satt en deg till ett surdegsbröd med nötter och fikon när jag kom hem sent i går, ett sådant utan krusiduller.

Niklas var snäll och producenten Torkel med. Det var kul faktiskt. Niklas frågade om de olika surdegarna och jag svarade så gott jag kunde. Som jag minns det var jag ganska virrig, men de kan väl kanske klippa ihop det så att det funkar. Och brödet vi bakade blev gott. Tur! Jag glömde ta kort på det, men det gjorde inte vårt tv-team, så ni får se i tv sen.

Om man är ett bröd på jäsning ska man nog inte räkna med så mycket mer uppmärksamhet än så här. Torkel filmar, Niklas tar kort.

På det hela taget en trivsam förmiddag. I april kommer det på tv, då får vi se vad det blev.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Himla kul grej att få lyfta fram surdegsbakandet i TV hos Mat-Niklas. Dock är det ju bara tre minuter.
Tänk vad mycket mer vi får som läser bloggen och följer dig på upptäcktsfärderna i underbara Surdegsland dag efter dag...
Fortsätt att inspirera, du har många anhängare i din lilla "sekt".

Anonym sa...

Vad roligt, se framemot programmet!
Tre minuter kanske inte är så mycket men blir man intresserad av surdegsbak och brödbak kanske man letar upp bloggen och då får man ju läsa lite till.

E-S sa...

Vad spännande att ha Mat-Niklas i sitt kök! Jag kommer definitivt att se programmet!

Anonym sa...

Härligt med surdegskavalkad och mat-niklas. Tog precis ut en duvning med en variant av din utan krusiduller. Provade med överblivna julnötter, det var ett j-kla nötknäppande av hasselnötter och valnötter. Men det var det värt, det blev riktigt lyckat! Tack för tipset och jag ser fram emot tre minuters surdegs-tv.

Anonym sa...

Om Mat-Niklas hade kommit hem till mig för att diskutera surdegsbröd så hade jag nog fått en mindre hjärtinfarkt, men jag tycker det är galet coolt att du gör tv!

LO & CJ sa...

Finns det något datum och tid när det här kommer gå? Eller har det gått och finns på SVT Play?

Martin Johansson sa...

Christian: Torsdagen den 17 april kommer det i SVT. hej!

Brödaren sa...

Hej Martin.
Jag jobbar naturligtvis eftermiddag denna vecka, men du kan ge dig på att videon är tajmad och klar in i minsta minut!
Ser fram emot nya brödutmaningar här på din eminenta blogg!

Bästa hälsningar
/Morgan

Anonym sa...

Det gick jätte bra! Jag tror det kommer att bli många som ska besöka din blogg nu, precis som jag!!

Lycka till och tack för nya färdigheter med bakning!