söndag, januari 20, 2008

Brödet som inte låter sig skyndas på

I helgen har jag gjort två försök att baka ett lite snabbare surdegsbröd. Ett ljust surdegsbröd som går lite snabbare att baka. Jag har gjort två olika varianter på ljusa surdegsbröd tidigare, och båda har krävt ganska många moment, tagit ganska lång tid. Man börjar med en liten, liten klick som man matar i flera omgångar och bröd blir det först ett dygn senare, eller lite mer.

Början till ett snabbare surdegsbröd.

Jag tänkte jag skulle testa att skala bort några moment eftersom jag i helgen haft fullt upp med att bygga ett slags förråd. (Lång parentes: Vi har kastat ut våra gamla el-element från 70-talet och installerat en pelletspanna, till vilken jag nu håller på att bygga ett förråd. En doktor Baltazar-artad historia med trattar och skruvar och rör och små lampor som tänds för att indikera olika saker. En fördel med att ha en sådan här panna är att det i pannrummet blir mycket varmt. Och vad kan man ha ett varmt rum till? Att jäsa surdegar i! Jag ska bygga en särskild hylla med en termometer uppskruvad bredvid, där jag kan ställa en mina degar på varmjäsning. Perfekt.)

Ett snabbare – och plattare – surdegsbröd.

Om lördagens försök blev misslyckat, så blev söndagens experiment åtminstone bröd. Ett syrligt och gott bröd, men ändå inte riktigt som jag tänkt mig. Det jäste alldeles för dåligt, utanför och i ugnen. Det finns nog en mening med alla de där momenten trots allt. Som att surdegsbakterierna långsamt ska finna sig tillrätta i mjölet. Det tar sin tid, låter sig inte skydas på. Nu vet jag det.

Jag ska sätta fart på en vildjäst i veckan, med aprikos. Sen, nästa helg, då bakar jag igen. Långsamt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gör bara en enkel gröt-blanding av 3 dl vatten och 1 dl rågmjöl, pyttelite jäst, som ska stå i rumstemperatur över natten, eller 1-3 dagar. Detta gör brödet lite saftigare och smakrikare, jag gör nu blanding varje gång och använder det tll nästan all bakning, även det enklaste frallor.