lördag, januari 19, 2008

Deg dog av kärleksbrist

Lika, eller kanske ännu lite mer, sällan som brödet jag bakar blir det godaste, går det helt galet. En deg går nästan alltid att rädda så pass att brödet går att äta, och ofta kan ett till det yttre misslyckat bröd vara mycket gott. Men inte i dag. I dag gick det käpprätt åt skogen med mitt bak.

Det var en chansning jag givit mig på, så kanske hade det varit mer besynnerligt om det fungerat. I går gjorde jag en ljus deg på vetemjöl, vatten, salt och ganska mycket rågsurdeg. Degen fick minimalt med ompyssling, och sådana ljusa surdegsbröd brukar man ju få hålla på rätt mycket med, så jag är allt annat än förvånad om än lite, lite arg över det totala misslyckandet. Även denna deg hade förmodligen gått att rädda på något vis, men allting gick plötsligt väldigt fort och innan jag visste ordet av låg de båda degklumparna i komposten. Hej då med er.

Jag får skynda att glömma, och i stället börja fundera på vad jag ska dra igång till i morgon. Min ambition är fortfarande att få till ett ljust surdegsbröd som det är lagom mycket pyssel med (jag har ett snickringsprojekt på gång som kommer ta några helger och det är svårt att få någonting gjort om man ska röra runt eller knåda en deg en gång i timmen).

Vi får se vad det blir. Eller som bagarna säger i Frankrike, on verra bien avec du pain.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Martin!
Tråkigt att din deg hamnade i komposten. Själv försökte jag mig på surdegsbakning igår. Men blev inte nöjd. Visst blev bröden goda (relativt ljusa portionsbröd med rågsurdegsgrund). Jag blev besviken på att degen kändes kladdigare efter jäsning och var svår att forma, och att det blev för små hål. Men jag kom på att jag kanske bankade för mycket efter första jäsningen. Är det bättre att bara försiktigt forma små bollar av degen, och försöka att inte ta bort någon luft ur degen?

hoppas dagens bak bli bättre!

Anonym sa...

I know the feeling.... Gjorde i går en deg med vetesurdeg, valnötter samt lite krossad linfrö. Och lite dinkelmjöl. Degen blev vackert lila (!). Och till sist i stället för 30g salt slängde ja 35g. Och det var det. Allt annat lyckades utmärkt - men allt för saltig blev det. A lesson well learnt, 5 gram salt påverkar MYCKET.

Anonym sa...

Om något så visar det här att du är mänsklig Martin. Man kan inte lyckas jämt. Men jag förstår att du blev irriterad. När jag misslyckas med bakning (både bröd och kakor) blir jag rent ut sagt förbannad och slänger i ilska bort det! Hatar verkligen när det går fel, men man lär sig ju samtidigt något också.

Anonym sa...

Problemet är att bakningen är så beroendeframkallande. Efter mitt lyckade levainbak satt jag en kanelbullefördeg så jag har något att pyssla med imorgon förutom renovering av dotterns lägenhet.
Mvh
Arne