tisdag, december 07, 2010

Lilla surdegsskolan, del 3

En surdeg kan se ut på många sätt, och man ska inte ängslas bara för att den ter sig lite mystiskt eller luktar lite konstigt. Och även om man är osäker finns det bara ett sätt att ta reda på hur det står till med den, och det är att ge den mat och se vad som händer. Jag säger som britterna; Keep calm and carry on. Det enda som man ska se upp med är mögel, och om man fått mögelangrepp nu är det praktiskt taget omöjligt att bli av med det. Då får man börja om.

Det är nu dags att mata surdegen och ganska snart kommer att visa sig om det lyckas eller inte.

Ingredienser dag 3, kväll
1 msk rågmjöl

Blanda i det nya mjölet och rör om ordentligt. Den kommer nu att bli lite tjockare i konsistensen. Låt den stå över natten, eller cirka 8–10 timmar.

I morgon bitti ska vi mata den på nytt, och sen är den klar. Om allt går som det ska det vill säga. Ok, tack för idag, vi ses i morrn (för de morgonpigga lovar jag att nästa avsnitt ligger ute senast klockan 06.00)!

föregående avsnitt    nästa avsnitt

14 kommentarer:

Mojje sa...

Nu börjar det bli spännande.... :-D
Ska bli kul och ser hur det ser ut imorgon bitti.

Susanne sa...

Hoppas allt går vägen, lukten är det inget fel på i alla fall ;)

Anonym sa...

Är det värre om man matar den för mycket eller för lite? Jag är orolig min blir för torr. Kan man sätta till vatten då?

Vegohimlen sa...

Jag satte till lite vatten i min..Nu gjorde jag väl bort mig

K sa...

Det blev orimligt torrt i min breda burk så jag fuskade och tillsatte en halv matsked vatten till. Det luktar gräddkola om min.

Keron sa...

Oj bara mjöl? min känns också redan torr, misstänker att det beror på att jag har en så enorm burk! men ja, vad ska man göra??

Martin Johansson sa...

bakformen: Ja, tillsätt du lite vatten om du tycker den verkar för torr. Det är inte så noga.

Ovanligt gott: Nej nej, ingen katastrof. Tänk att den ska vara som bröt ungefär, tycker du den verkar för lös tillsätter du bara lite mer mjöl.

K: Vad roligt att se dig här! Gräddkola låter lovande. Jag såg det fina reportaget i Vi Läser och anar att korvbrödståget gått … Ledsen för det. Jag har provbakat min första korvbrödsidé, men inte kommit vidare sen. Jag kan blogga den sen när boken kommer ut istället! Det blir med skållad råg och kummin.

Keron: Som sagt, den ska vara som gröt i konsistensen, bara att tillsätta lite vatten om den verkar vara för fast.

Marion sa...

Då var det kört för min suris. Det var lite vit mögel på den idag och den luktade inte gott! Jag slängde den och börjar om.

Unknown sa...

Hasta mañana.

Daniel sa...

Läste någonstans att en surdeg, om man har otur kan bli värd åt någon bakterie som, om man i sin tur, hade otur kunde skapa något gift. Någon som kan något mer om det?

Bra blogg för övrigt.

Mojje sa...

Nu är kl 06:50 var är nästa del?
Måste gå nu.
Vad gör man för att rädda det man har nu?

Martin Johansson sa...

Mojje: OJoj, den kommer strax! Men det är enkelt, blanda i 2 msk ljummet vatten och 2 msk rågmjöl. Rör om och låt stå. Och håll tummarna!

Mojje sa...

...för sent hade redan stängt av datorn och kommer inte hem förrän i kväll.......
Vad kan jag göra då?
Går surdegen att rädda?

K sa...

Det blev Brunkebergsbageriets korvbröd i boken. Ett konventionellt korvbröd som blir väldigt bra om man följer receptet. Men det finns plats för många fler korvbröd i världen så jag ser fram emot att få ta del av dina experiment.