måndag, december 06, 2010

Lilla surdegsskolan, del 2

Hej igen! Det finns de som finner ett stort intresse i vad som händer inuti surdegen, själva kemin liksom, men jag är inte en av dem. Men i stora drag kan jag säga att det som händer i våra burkar nu är att alla de där mikroorganismerna som finns i mjölet sakta vaknar till liv. Om det går som det ska bildas så småningom mjölk- och ättiksyra och olika jästarter vars namn jag inte kan.

En sak som kan gå fel är att det bildas mögel i surdegen, och det är just de här första dagarna som möglet kan få fäste. Senare blir den så sur att mögelsporerna inte överlever. Det är för att minimera risken för mögelangrepp som vi gjort blandningen relativt lös – när ytan nästan är vattnig har möglet svårare att få fäste (tack Johan Swanljung för det tipset!).

Nu har blandningen från igår alltså stått 24 timmar i sisådär 23-gradig värme. Idag ska vi inte göra annat än att ta en titt på surdegen, lukta och heja lite på den. I min burk ser det lovande ut. Det är lite småbubbligt och nästan lite skummigt. Doften är varm och söt, lite honungsartad. Ofta har den skiktat sig lite i det här stadiet och därför skakar jag burken försiktigt innan jag ställer tillbaka den i skåpet. Om det har någon faktisk betydelse vet jag faktiskt inte, men det känns rätt.

Nu ska den stå ytterligare ett dygn där i skåpet ovanför kylen, så vi ses här igen samma tid i morgon. Hej!

föregående avsnitt    nästa avsnitt

13 kommentarer:

Mojje sa...

...jag undrade just om det skulle se ut så här. Nu verkar min burk vara på rätt väg. Skaka känns rätt för mig också.......

Unknown sa...

Jag tänkte som gjorde honom ... Jag hoppades ...
Vi ses snart

Vegohimlen sa...

Vad roligt att du har surdegs skola, Tycker att fler borde baka surdegsbröd, inklusive mig sjäv.
Jag bakade fikon chokladpaj i dag i stället

http://www.ovanligtgott.se/2010/12/italienst-choklad-och-fikonpaj.html

Marion sa...

Min suris verkar också lovande!

Therese sa...

Bloggen din er så inspirerende!
Jeg satt surdeigsgrunnen, men mannen i huset helte den ut fordi han trodde det var noe vi hadde glemt :( he he, men jeg gelder meg til å prøve igjen!

Mamma C sa...

Min verkar helt ok oxå.

Lava sa...

Du är SÅ pedagogisk, hurra! Jag kan iofs göra en surdeg, men inte förklara lika bra.
Skakbilden, toppen!

Anonym sa...

Jag hoppas det kan bli något av min burk också. Fast skum och bubblor ser jag inte till, dock har jag inte kunnat låta bli kika på den flera gånger, så det kan ju ha stört den. Den doftar dock ungefär som du beskriver.

Kunde du ännu göra oss (lata) läsare tjänsten att länka till följande dag från den föregående? Det är enklare att följa kedjan av inlägg då. Speciellt med tanke på de "elever" som börjar först om ett år eller så...

Unknown sa...

Hmmm, min surdeg bubblar och ser bra ut, men den luktar kräks...

Garanterat inte honungsartad. Ska jag slänga och börja om?

Martin Johansson sa...

Bakformen: bra tips med länkarna, det ska jag ordna.

Jörgen: nä, ge den en chans tycker jag. Ibland kan de lukta lite besynnerligt utan att det behöver vara nåt fel.

Unknown sa...

Ok vi får se vad som händer.

Jag fick Surdegsbröd för ett tag sedan men det har inte blivit av att jag bakat något. Jag startade en suris som jag glömde bort.

Det var kanske därför min fru gav mig Enklare bröd i farsdagspresent... Jag bakade Skållad råg i söndags. Det var det godaste bröd jag bakat, passade utmärkt till rotfruktssoppan!

Jag fick blodad tand och startade surdegen på kvällen. Jag surfade nyss in här och såg att du startat lilla surdegsskolan samma dag! :)

Denna gången blir det av, surdegsbröd till helgen!

Arild sa...

Tyckte först min luktade starkt och äckligt, men när du beskrev din som söt och honungsartad tyckte jag att det ändå stämde här med.

Jag hoppas att de ljusa små fläckarna på ytan är snälla.

Anonym sa...

Mycket bra idé med länkarna, för nu drygt två år senare så är det min tur att försöka mig på att sätta en surdeg. Tack för pedagogiska beskrivningen! :) Hälsningar Anna