måndag, december 20, 2010

Blomberg tar priset!

Sirapsdopad limpa, en smakmässig bom
Chockfrysta kakor som fastnar i gom
Bakat med kärlek men smakar som lik
Kladdiga kusar direkt från fabrik

Upproret gryr i ett matland i nöd
Upproret börjar med Enklare bröd

Grattis Erik Blomberg, du vinner första pris för ditt fina rim! Maila mig din adress så postar jag böckerna imorgon.

Det har varit en svår uppgift för juryn, hela 50 kvalificerade bidrag inkom. Därför vill vi gärna dela ut två bonuspriser. Lady Levang får det ena för sitt …

Bagar Martin knådar ord

och degar flinkt på mjölat bord.

Skänker råd till brödens gnom

om surkultur o mjuk arom. 

Rosiga i ugnens hetta

vill vi höra dig berätta.

Mjöliga vi andra får

lära oss i Martins spår.

Snyggt! Det andra bonuspriset går till Gunnel, vars enkla vers har tydliga slogan-kvaliteter:

Martins bröd är det bästa jag vet, det ger mig hälsa, glädje och förnöjsamhet!

Ni får varsin signerad bok. Maila mig era adresser bara så kommer de på posten.

Stort tack till alla rimmare!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Undrar om Blombergs rim funkar i Norge...; )

Hasse sa...

Värdiga vinnarrim!

God jul från Osby

Pennelina sa...

Kul att läsa alla förslag :-D

Kramar från mig <3

Pennelina sa...

... ja, det var det där med kusar i Norge, ja ;-)

Anonym sa...

Suveränt rim av Blomberg! Jag är med i upproret mot stora kak-o-bröd-fabriker som den stora P_____ fabriken i syd!

elin sa...

när jag bakar lyckas jag alltid få en superhård skorpa.. jag kör med is i ugnen, kan det ha med det att göra eller har det med vädringen att göra?