onsdag, december 08, 2010

God morgon, här kommer del 4

Nu ska vi mata surdegen för sista gången. Det är inte säkert den har ökat så mycket i storlek över natten, men den är lite bubblig på ytan och tittar man från sidan av burken så ser man luftbubblor inuti surdegen. Är man osäker kan man låta den stå ytterligare cirka 5–10 timmar innan man matar den. Och det spelar ingen roll om någon hamnar lite på efterkälken här, vi väntar in er innan vi sätter igång med själva brödet sen.

En liten luring som man kan råka ut för är att efter att surdegen varit på topp så sjunker den ihop igen. Efter 10 timmar är kan den vara bubblig, men några timmar senare kan den ha sjunkit ihop igen. Man kan alltså missa själva bubblorna. Men om man rör lite i den och luktar på den så brukar man kunna gissa om den är igång eller inte.

Ingredienser dag 4, morgon
2 msk rågmjöl
2 msk ljummet vatten

Rör ner vatten och mjöl och ställ låt stå till kvällen.

Jo förresten, det var en sak som jag glömde säga förut. Rågmjöl tar upp olika mycket vatten beroende på hur det är malet. Ett grovt mjöl tar upp mer vatten än ett finmalet mjöl. Om man köper konventionellt rågmjöl kan man välja mellan grovt eller fint, men när man köper ekologiskt mjöl finns det oftast bara en sort, och den brukar vara ett mellanting.

Alltså: Om man använder ett grovmalet mjöl kan man behöva öka vattenmängden något, har man ett väldigt finmalet mjöl kan man minska densamma. Utgångspunkten kan vara att surdegen ska vara som gröt i konsistensen när man blandar den (sen när den dragit en stund blir den tjockare eftersom mjölet suger upp vattnet ganska långsamt).

Vi ses i kväll!

föregående avsnitt    nästa avsnitt

11 kommentarer:

Unknown sa...

YES! Både rågsurdegen och dinkelsurdegen (som jag gör på precis samma sätt fast med dinkelfullkorn) ser perfekta ut! Bubbliga och lite som chokladmousse:) Hoppas nu det håller hela vägen.

Vi njuter fortfarande av det goda Bröd 1, som jag bakade i söndags. Underbart gott och fräscht!

Ha en bra dag,
Charlotta

K sa...

Jag är orolig för min röra. Den bubblar inte, luktar fortfarande lite gräddkola men också svagt av alkohol, som om den har haft något fuffens för sig i natt.

Sara sa...

Min röra är inte heller bubblig. Dessutom luktar den idag lite fränt och skarpt. Inte som söt honung ivarje fall. Är det bara till att sitta still i båten och vänta på att den ska börja bubbla, eller är det kört?

Keron sa...

Mm, jag undrar också hur den ska se ut om det gått åt skogen...

Martin Johansson sa...

K, Sara & Keron: Mata den bara så ser vi hur det utvecklar sig. Det är ju rejält ruggigt idag, så ta rätt så varmt vatten, gärna 35–40 grader.

Peter Hörnell sa...

Martin skrev: " Efter 10 timmar är kan den vara bubblig, men några timmar senare kan den ha sjunkit ihop igen. Man kan alltså missa själva bubblorna. Men om man rör lite i den och luktar på den så brukar man kunna gissa om den är igång eller inte."

Eftersom jag inte alltid har stenkoll på min surdeg händer detta för mig titt som tätt. Skulle du kunna utveckla detta lite. Min erfarenhet är att när surdegen sjunker ihop så luktar det än mer surt, lite stickigt nästan. Min fråga är: brukar baka på den ändå, trots att den har sjunkit ihop, eller matar du den för att den ska bubbla upp innan du bakar med den?

Det känns ju ganska kritiskt att det är bra jäskraft i surdegen när man väljer att baka med den, så det skulle vara intressant att höra hur du tänker där Martin.

Martin Johansson sa...

Peter H: Bra, det kommer!

Anonym sa...

Hej!

Min har bara fått en ynka liten bubbla. Räknas det eller borde jag börja om? Tusan, detta skulle ju bli sista matningen innan vi var redo att börja.

Den ser i övrigt fin ut, men luktar varm spya (ursäkta). Kan det vara riktigt?

Caroline

Martin Johansson sa...

Caroline: Att det luktar lite mysko behöver inte betyda att det är kört. Testa att mata den du och se vad som händer. Lycka till!

Anonym sa...

Tack! Då kämpar jag på.

Idag är kräklukten borta och har ersatts av en stark acetonlukt. Jag ska leta lite här på sajten för jag tyckte jag såg något om det.

Jättebra sajt! Har tänkt i ett par år att jag ska göra och din steg för steg-metod fick mig att ta klivet. :-)

Caroline

Anonym sa...

Har köpt din bok "Enklare bröd" men där står ingenting om att man ska mata surdegsgrunden med ljummet vatten, varken när man ska starta den eller när man ska mata den... Jag tycker i övrigt att det man läser i din bok och din blogg inte riktigt överensstämmer med varandra