torsdag, oktober 04, 2007

Gotlandslimpa, extra sur


Det här är en bit pomeransskal som jag ska koka, hacka och ha i min surdegs-gotlandslimpa. I Rosendals bröd och marmelad finns ett recept på gotlandslimpa som jag bakat några gånger, och som är otroligt gott. Det finns egentligen ingen som helst anledning att börja mixtra med det receptet, det är fulländat som det är, men jag kan inte låta bli!

I originalreceptet ingår 40 g jäst, men ska försöka baka det helt utan jäst, bara med surdeg. Blir det som jag vill så får jag en variant som är lite kompaktare än förebilden, och som blir lite syrligt förstås.

I dag har jag blandat lite surdegsstart, mjöl och vatten som ska stå över natten. I morgon bitti rör jag ner lite mer vatten och mjöl och låter det stå tills jag kommer hem. Då rör jag ner mer mjöl, sirap och kryddor och låter det jäsa några vändor innan jag bakar av det.

Tips! Den som bor i Stockholm kan köpa fina pomeransskal i lösvikt hos Stockholms Æter och Essensfabrik på Wallingatan 14. Billigare och mycket roligare än Santa Maria. Och är man ändå där kan man passa på att köpa anis och fänkål också.


1 kommentar:

Kurt sa...

Jag vill minnas att pomerans också tillhör de citrusväxter man kan odla själv, och få frukter på?