tisdag, oktober 09, 2007

Sur start


Jag sjabblade ju bort min surdegsgrund häromdagen, så nu dags att börja om från början. Jag gör det med 100 g rågmjöl, 100 g rivet äpple och 15o g vatten. Den är ganska tjock, som gröt ungefär.

Det är lite olika bud om vilket som är bästa metoden; någon föreslår yoghurt, en annan honung och en tredje rivet äpple. Jan Hedh påstår att han har provat ett hudratal olika varianter och kommit fram till att rivet äpple är det bästa. Den här gången går jag på Hedhs linje.

Framåt helgen hoppas jag den börjat puttra lite, då fyller jag på med lite mer mjöl och vatten.


7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har du köpt jäskorgar ser jag.
Var?
Ägde en gång i tiden sådana köpta op loppis/auktion.
Använde dem en gång väl inmjölade. Fick sedan stå oanvända under länge tid.
Resultat- korgarna skaffade sig icke inbjudna hyresgäster, som larvade sig på botten.
Nu är dessa korgar historia men ett sluttips erhållet av yrkesversam bagare.

Av och till sätter han in sina jäskorgar i frysen under 2-3 dygn.
Minskar risken för objudna gäster.

Örjan

Anonym sa...

Nu blev jag pepp på att också göra en surdegsstart. För en som inte har någon våg, hur mycket är 150 g vatten i dl ungefär?

Anonym sa...

Jaha, vatten har densitet 1 ungefär. Då blev det enkelt.

görel sa...

Jag har inte riktigt fattat vad skillnaden blir när man startar med t.ex. russin, äpple eller enbart mjöl och vatten. Är det bara så att det kommer igång olika snabbt, eller blir kulturen annorlunda så länge surdegen lever?

Jag startade en rågsur för ett par veckor sedan med Matälskarens metod, med bara rågmjöl och vatten, och det gick finfint. Har bakat flera gånger med den sedan dess, men hade bröden blivit annorlunda om jag startat med äpple?

Martin Johansson sa...

örjan, jäskorgarna har jag köpt på Saltå Kvarn i Järna. Jag tror att de finns att beställa på www.hus-modern.se också. Bra tips om att frysa korgarna!

görel, det där har jag inte heller begripit. Jag frågade bagarmästare Manfred på Saltå och han sa att det inte har någon betydelse för slutresultatet hur man satt igång surdegen. Men då undrar man ju varför det snackas så mycket om äpple hit och dit. En dag ska jag jaga rätt på Jan Hedh och höra vad han säger om saken ...

görel sa...

Åhå - men håller med om att det verkar överdrivet att prova hundra olika sätt om resultatet ändå blir detsamma. Jag ska också försöka forska lite. "The surdeg mystery: the game is afoot!" :=)

görel sa...

Äsch, Hedh säger också i sin bok att det inte spelar någon roll - det är väl bara en smaksak då!