måndag, oktober 08, 2007

Små och stora bagerier


På etiketten står det Tzwischen formtrieb und naturtrieb gibt das SPIELTRIEB. Jag vet inte exakt vad det betyder, men gissningsvis är det en fri tolkning av något Rudolf Steiner tänkt eller sagt. Hur som helst är jag mycket glad över bakspaden som min pappa gjort. Den är ganska liten, så till större bröd får jag fortsätta använda locket till en skokartong. En dag ska jag be honom göra en till, lite större.

Jag använde den i helgen när jag langade in och tog ut mina gotlandslimpor. Det är lite som att ha ett eget miniatyrbageri hemma i köket.

I våras var jag en dag på Rosendals bageri på vad de kallar öppen torsdag. Där är ugnen stor och bakspaden säkert två meter lång. Där stod jag och skjutsade in tofflor, en slags minilimpor de bakar och serverar till lunchsoppan, när flera bröd plötsligt var spårlöst försvunna. Deras ugn har en 20 cm djup glipa längst in i ugnen, de hade glömt att säga det. Vi fick fiska upp degklumparna ur askan genom en lucka på baksidan av ugnen.

Det här är min pappa. Bilden tog jag för ganska många år sedan i ett hus på Gotland som vi ibland lånar av gamla vänner. I just det här gamla kalkstenshuset finns en vedeldad bakugn, men då, för länge sen, förstod jag inte hur stort det är. En dag ska jag fråga om inte pappa och jag kan åka dit och baka en helg. Pappa kan rita, jag kan baka.


1 kommentar:

Hexmaster sa...

Enligt en tyskspråkig källa (som får vara anonym om han vill) kan texten läsas ungefär:

"Mellan ordningsdriften och naturinstinkten finns lekfullheten"

Med tanke på att det är en rätt liten spade så undrar jag vilken sorts bak den egentligen är tänkt för?