söndag, februari 03, 2008

Vildjäst på aprikos

Med risk för att verka lite överdrivet entusiastisk – jag tar den risken – skulle jag vilja säga så här: Det finns ingenting som inte är roligt med vildjäst. Det är lätt att göra, luktar spännande, har roliga ingredienser och ser festligt ut. Och så kan man baka bröd på det, jättegott bröd. Fyra gånger har jag gjort vildjäst, tre gånger med aprikos och en gång med russin. Den med russin blev det ingen fart på, så jag kommer nog hålla mig till aprikos. Så här gör jag.

Dag 1
125 g torkade aprikoser (osvavlade)
50 g honung
25 g socker
250 g ljummet vatten

Blanda alltsammans i en burk, gärna en glasburk så att man ser vad som händer. Ställ burken så varmt som möjligt (till exempel i skåpet ovanför kylen där det ofta blir lite varmt, eller i ett pannrum om man har ett sådant). Sätt inte på ett alltför tättslutande lock, då kan det sluta illa, utan nöj dig med ett lock som sitter lite löst alternativt lite plastfolie.

Dag 2, 3 och 4, kanske 5
Skaka burken försiktigt morgon och kväll. Några gånger har jag tagit fram burken och ställt den bredvid spisen när vi lagat mat. Så får den lite extra värme. Exakt hur många dagar det tar innan den är klar kan nog variera. Mina har blivit klara efter 4–5 dagar. När den är klar har aprikoserna flutit upp till ytan, man ser bubblor stiga uppåt när man rör lite på burken, och det är lite skum ovanpå. Den luktar också ganska mycket. Likör. Så här kan det se ut:

Nu silar man bort frukten, det är själva vätskan man vill åt. Bagarmästare Manfred EnoksonSaltå Kvarn tipsade om att man kan göra goda grejer av aprikoserna; doppa dem i vit choklad så får man superlyxiga aprikoschokladgrunkor att bjuda på. Jag försökte en gång, men att doppa saker i smält vit choklad visade sig inte så enkelt, jag gav upp ganska snabbt. Var inte sugen på aprikoschokladgrunkor i alla fall.

Vildjästen kan man spara i kylskåp i upp till två månader. När man ska baka med den blandar man en skvätt med vetemjöl och vatten och får på så vis en fin vetesurdeg. Här finns ett gott bröd man kan baka på vildjäst om man har gott om tid. I veckan ska jag försöka göra en variant som går att baka utan att man är hemma så mycket. Ett levainbröd för en vanlig nio-till-fem-vecka.

88 kommentarer:

Anonym sa...

Blir levainbröd godare än surdegsbröd, enligt dig? Jag har bara smakat Lux levainbaguette, och det är mycket god. Men allt deras bröd är underbart... Är det svårt att baka med levain?

Tack för alla inlägg som hjälper och inspirerar.

Unknown sa...

När du hade problem med russinen, var det osvavlade russin då? Torkade äpplen borde vara bra, men de är nog tyvärr oftast behandlade med svavel, både för att undvika mögel och för att behålla den ljusa färgen.

Martin Johansson sa...

Rebecca: Jag törs inte säga vilket som skulle vara godast, ett bröd bakat på vildjäst eller "vanlig" surdeg, jag gillar båda! Det är inte svårt att baka med vildjäst.

Helmet: Jag har för mig att det var Saltå Kvarns russin och de ska inte vara svavlade, så det var nog något annat knas. Förmodligen att den stod för kallt.

Lotta Lundgren sa...

Jag har satt mitt livs första vildjäst. Nu står det en sur och fluffig chef i min kyl och väser. Jag är fruktansvärt stolt och visar upp honom för alla som kommer på besök.

Martin Johansson sa...

Lotta: Stolt ska du vara!

Anonym sa...

Jag tycker att det verkar enklare att göra vildjäst än att sätta en vanlig surdeg, eftersom man inte behöver mata den.

Min fråga är: kan man byta ut surdegsgrunden i ett recept mot vildjäst? I så fall, hur mycket vildjäst motsvarar 100 g surdegsgrund?

Vänliga hälsningar från en inspirerad baknovis
Sara E

Patrik sa...

jag misslyckas med allt som är baka, men jag ska faktiskt testa i alla fall!

Martin Johansson sa...

Sara E: Det går nog fint att använda vildjäst i stället för surdegsgrund, men då måste du nog först blanda den med lite mjöl och vatten (sådär tio timmar innan du bakar). Jag gissar att det skulle funka med cirka 20 g vildjäst, 40 g vatten och 40 g mjöl.

Anonym sa...

Dag nr 3. Aprikoserna runda och stora, men inga bubblor ingen skum. Skall vänta ännu några dagar, men det tycks inte hända någonting. Om slutligen inte, vad månne vara orsaken?

Fredrik sa...

Dag nr 10! Mina aprikoser är också stora och runda men inget bubbel. Jag börjar fundera på om det har att göra med att jag använde torkade aprikoser som innehåller konserveringsmedel. Vad tror ni? Värme har de fått och en massa kärlek.

Martin Johansson sa...

Tiv & Fredrik: Jo, det kan nog ha att göra med om aprioserna innehåller konserveringsmedel eller inte. Det sägs att de bör vara osvavlade. Jag har använt Saltå kvarns (som är osvavlade) och de har fungerat finfint. Lycka till!
(Tiv, ledsen för sent svar, missade din kommentar …)

Martin Johansson sa...

Fredrik: bra att du påminner förresten, jag ska nog skriva in i receptet att det ska vara osvavlade.

Anders M sa...

Ja, det förklarar ju varför jag fått slänga två omgångar med ljusa, runda, ojästa aprikoser...
Nu gör jag nytt försök med Saltås osvavlade! Tur att jag lyckades få igång en rågsurdeg så jag har något att sysselsätta mig med under tiden! :-)

Anonym sa...

Den här veckan har jag satt en vildjäst enligt dina instruktioner. Tog mig av någon anledning 6 dagar snarare än 5.

Jag använde Saltås osvavlade.

Aprikoserna var goda att äta rätt upp och ned efteråt (jag käkade två). Vet inte hur nyttigt det är men smaken var fantastisk. :-)

sittingbull sa...

Tjena Martin!
Undrar bara om Du gjort vildjäst med fikon, istället för aprikoser?

Martin Johansson sa...

sittingbull: Nä, det har jag aldrig provat. Men det borde väl funka det med! hej!

Monis sa...

Kan någon tipsa var man kan få tag i osvavlade aprikoser i Göteborgs trakten? Skulle gärna vilja prova vildjäst.

Monis sa...

För säkerhets skull, ska det vara speciell honung också? Eller funkar det med vanlig importerad?

Monis sa...

För att kommentera mitt tidigare inlägg, kan jag nu meddela andra göteborgare, att hälsokosten i stora Saluhallen har osvavlade aprikoser!

Anonym sa...

Allt är roligt med vildjäst, det är sant! Nu är det till och med roligt att när jag gjorde vildjäst första gången och hade väntat 5 dagar på att det skulle börja puttra och dofta, och locken hade flugit av burkarna och kletat ned i köket, så silade jag bort vätskan ned i vasken och stod där med russinen eftersom jag trodde att de var jästen...

Monis sa...

Är den färdig?? Min vildjäst har nu stått i 6 dgr men den har inte puttrat och pyst som jag läst här att den ska göra. Andra dagen var det skum på ytan och nu efter 6 dgr luktar det bra och mycket sprit! Undrar just om den funkar att baka på?

Martin Johansson sa...

Monis: Den är säkert färdig. Det där med puttra och pysa ska man inte ta alltför bildligt, men om du rör lite på burken bör det åka små bubblor upp mot ytan.
Om du provar att baka med den så kommer du att se om den funkar på en gång. (Blanda 20 g vildjäst med 10 g ljummet vatten och 30 g vetemjöl. Låt stå över natten eller dagen.)
Lycka till!

Monis sa...

Tack Martin för rådet! Vill ju inte tro att den är misslyckad så jag ska absolut prova. Ska baka din folklevain så fort tid ges.

Ha det gott!

Monis sa...

Nä du Martin, det blev ingen levain den här gången. Det ville inte jäsa. Aprikoserna var osvavlade och värmen var det inget fel på. Kan det varit den flytande honungen? Jag har inte läst att det ska vara någon speciell honung, men kanske ska det det ändå? Men skam den som ger sig! Har satt en ny vildjäst på "vanlig" honung, dock inte ekologisk, så håll tummarna!

Martin Johansson sa...

Monis: Attans då ... Du kan ju alltid prova någon annan frukt om du inte får det att funka. Senast använde jag torkade fikon från Saltå Kvarn, det fungerade jättebra! Lycka till!

Monis sa...

Ja, det var inte så roligt. Men nu står där en ny på aprikoser som både ser bra ut och småbubblar. Det känns bra! Men, när vet man att den är färdig? Frukten flyter ju upp ganska fort, redan dag 2. Ha det gott!

Martin Johansson sa...

Monis: Man får nog gå lite på känsla. Men den bör nog stå minst 4-5 dagar. Och så ska den dofta spritigt och bubbla lite pärlande. Lycka till!

Niklas sa...

Hallå där..
Vill börja med att tacka för en inspirerande blogg!
Jag har satt vildjäst på Sunmaids russin och flytande honung efter 7 dar nu så ser plastburken ut som en fotboll :-)

Monis sa...

Niklas, verkar som du haft mer tur än jag med den flytande honungen. Använder du osvavlade russin också?

Niklas sa...

Monis, jag använde Sun maids russin.. du vet det "vanliga" röda paketet. Jag gjorde en halv sats av Jan Hedhs recept och blandade i en plastburk med lock som jag ställde i skåpet ovanför kylen. 22C är det där. Sen skakade jag burken morgon och kväll samt lättade på trycket ibland på slutet.. Igår kväll silade jag bort russinen och nu står vätskan i kylen och väntar på att bli använd..

Monis sa...

Niklas, Har hört flera som misslylckats med russin. Så det var roligt att höra att du lyckts. Då kanske jag kan våga mig på det också! Ska inom en snar framtid baka min första Levain!

Anonym sa...

Försökte mig på vildjäst av aprikoser men de bidde "håriga". Det var dock bara de delarna av aprikoserna som inte var täckta av vätska som möglade.....
Ska göra ett nytt försök då jag tycker om utmaningar ;-}. Tror mig veta vad felet ligger, allt måste täckas av vätska. Eller beror det på något annat?
Ingela

Monis sa...

Nu har jag försökt med vildjäst 2 ggr och sista gången bubblade det och luktade gott. Men när jag blandat med mjöl och vatten och låtit stå över natten hade det inte hänt någonting till nästa dag. Verkar som jag får hålla mig till surdeg, för det funkar. Jag som hade velat göra en levain...

Martin Johansson sa...

Ingela: Oj, jag vet inte … Men se till att röra runt ordentligt i burken någon eller några gångner om dagen, det kanske kan hindra dem från att mögla.

Monis: Trist … Du får testa om ett tag igen. Du kan ju prova att göra den på en annan slags frukt. Till slut hittar du något som funkar.

Jan Wester "Slåttergubben" sa...

Hejsan till er alla brödälskare. Jag är en FD hobbybagare som tagit steget till att starta eget bageri. Håller precis på att utöka sortimentet med ljusa surdegsbröd och har med spänning läst martins blogg och dess inlägg.
Om honung. Det gör skillnad! Fick mycket större fart på en osvavladrussin-vildjäst med ouppvärmd färskslungad honung jämfört med gammal "död" honung. Nästan utselutande är honung uppvärmd till över 40grader så att den blir flytande när den ska tappas på burk. Därmed omitetgörs de allra flesta mikroorganismer i honungen. Vänd dig till en biodlare i närheten och be att få det som på gammalt språk kallas bagerihonung, dvs den där det mesta smutsen och vaxkakeresterna hamnar. Den såldest tydlgien förr till bagerier... (Går att hitta odlare på nätet via deras hemsida.
Det finns en spännande metod som kallas Honung-salt metoden där endast blandar aktiv honung direkt i degen så det blir bröd direkt.
Har också gjort mycket spännande vildjäst med russin, honung och ärtmjöl.

Är förövrigt på gång att anställa någon till bageriet utanför Linköping. Läs mer på www.slattergubben.se
/Janne

Anonym sa...

Hej,

Har via inspiration från din blogg börjat baka. Jag bakar flera ggr i veckan och tar med bröd till jobbet, väcker flickvännen med nybakat, bakar till födelsedagar osv sov. Att baka gör mig så enormt lycklig och jag är så tacksam över att ha funnit denna fritidssysselsättning. Det pirrar i hela kroppen då jag följer den lilla surdegen som vaknar, den bubblande degen, doften, knaprig brödyta...Mums!

Nu till mitt bryderi: Jag har mest bakat på surdeg (nattjäst bröd är en solklar favorit) men vill gärna baka Levain. Min vildjäst (ditt recept) har nu stått i en och en halv vecka, vid spisen, i ugnen, över kylen. Det enda som hänt är att aprikoserna blivit större, men ingen jäsning? Vad skall jag göra?

Bästa hälsningar,
Daniel

Anonym sa...

Hej
Efter att ha läst din blogg har jag satt surdeg och bakat både på rågsurdeg och vetesurdeg med toppenresultat. För fem dagar sedan satte jag en vildjäst på aprikoser (köpta på hälsokost)men ingenting händer i burken. Det enda som hänt är att aprikoserna är litet rundare. Inga bubblor och inten "sprit"doft. Luktar bara sött. Burken har stått inpackad i en frottéhandduk för att hålla värmen. Vad är det för fel måntro? Ska jag börja om på nytt?
Kristina

Anonym sa...

Hej igen,
Nu har jag börjat om på nytt. Med ekologiska fikon från Saltå och fast svensk honung. Står i en burk i ca 25 graders värme. Har lindat en frottéhandduk om för att hålla värmen. Håll tummarna för att det ska fungera. Vill så gärna testa att baka Levain.
Kristina

Anonym sa...

Hej igen,
Nu har jag börjat om på nytt. Med ekologiska fikon från Saltå och fast svensk honung. Står i en burk i ca 25 graders värme. Har lindat en frottéhandduk om för att hålla värmen. Håll tummarna för att det ska fungera. Vill så gärna testa att baka Levain.
Kristina

Anonym sa...

Hej Martin

En fråga av ren nyfikenhet bara, kan man göra vildjäst på färska aprikoser, eller annan färsk frukt eller måste det vara torkad frukt?

Mvh dillidi

Martin Johansson sa...

dillidi: jag vet faktiskt inte om det funkar. men prova! och berätta gärna gur det gick sedan! hej

Anonym sa...

Hej Martin!

Du har verkligen fått mig att fastna för brödbaket! Nu skall jag även prova mig på att göra vildjäst.

Blandade precis ihop alltihopa i en burk och ställde in på varmvattenberedaren under diskbänken. Mätte upp en temp på 26 grader där och det blir säkert ytterligare lite varmare eftersom den står direkt på själva tanken med varmvatten.

En fråga, varför osvavlade aprikoser? Dom jag fick tag på innehåller nämligen svavel =)

Ha det gott! / Jesper

Martin Johansson sa...

Kristina: jag håller tummarna att du får fart på den!

Jesper: Jag vet exakt vad det är, men osvavlat tycks fungera bäst. Det är nog mer liv i dem på något vis.

Anonym sa...

Hej!
Angående svavel så används det vid vinframställning för att stoppa jäsningen och göra vinet mera klart.

Jag gissar att man svavlar frukten för att hindra frukten från att just jäsa...

Så det är nog bäst att hålla svavlet bort från bakningen....

Anonym sa...

min första vildjäst är klar.
ska pröva att baka ditt bröd.

undrar om du har tips på
bra bagar-utbildningar?

e.apell85@hotmail.com

tack för en bra blogg

/Erik

Anonym sa...

Jag blir lite förvånad över att folk verkar testa att starta vildjäst med svavlade frukter när det så klart och tydligt framgår av såväl recept som kommentarer att de bör vara osvavlade. Självklart är svavel giftigt för allt liv, liksom jästbakterierna = ingen jäsning. Det är inte bara för att göra frukten ljusare i färgen som man svavlar, utan, som Måns Åman ovan säger, använda det som konserveringsmedel.

Superblogg, Martin!

Unknown sa...

Nu har jag fått fram min vildjäst. Det tog nästan 7 dagar. Beror antagligen på att jag inte hade tillräckligt varmt. Dock ser sörjan ut som på dina bilder och jag känner mig hyfsat trygg med att den kommer att bli en bra bas för fortsättningen.

Dock hamnade jag fel i planeringen så jag valde att sätta in burken med jäst i kylskåpet i väntan på en bättre startdag. Jag vill ju ha min bakdag till helgen.

Mia sa...

Hej! Funkar det om man använder muscovado/ råsocker?

Martin Johansson sa...

Erik: Tyvärr har jag dålig koll på bagarutbildningar.

Mia: Jag skulle gissa att det går hur bra som helst.

Anonym sa...

Jag är så lycklig över att ha snubblat över din blogg. Nu har jag inte öppnat Riddarbageriets bok på länge utan kör enbart levain, på aprikosvildjäst. Jag försökte starta surdeg på min hemtrampade starka äppelcider, men det gick inte något vidare. I höst när den nya cidern är halvfärdig och fortfarande bubblar ska jag testa igen. Jag har rationaliserat något och bakar en levain som jag t.o.m. kan baka och äta en vardagsmorgon. Istället för att börja dag 1 kväll är detta dag 1 morgon. Flytta sedan fram allt ett halvt dygn och låt degen efter en vikning (det räcker om man inte absolut måste ha jättestora hål, vilket enligt barnen i alla fall bara är krångligt att smöra...) vila över natten i kallskafferi el.dyl. och sen är det bara skjuts in i ugnen utan vidare jäsning. Vakna, sätt på ugnen med bakstenen i, gå ut med hunden, duscha, sätt in brödet, gör thé, väck barnen och plocka fram resten av frukosten och helt plötsligt är brödet klart. Naturigtvis kan man köra med heldagsjäsning efter att ha startat kväll dag ett. Då har man ett gott bröd till soppa på kvällen.

JeanJaques sa...

Till alla som undrar:
Att aprikoserna/frukten blir rund har ingenting med jäsprocessen att göra, utan beror på osmotiskt tryck. Man kan säga att den torkade frukten suger upp vätska från omgivningen, lite som en tvättsvamp...
Däremot är bubblor och spritig lukt tydliga tecken på att någon form av jäsprocess är i görningen. Den spritiga lukten kommer från sprit (haha), dvs produkten i vissa jäsningar, och bubblorna är koldioxid, en vanlig biprodukt vid jäsprocesser som också är det som gör att man får de älskade bubblorna i brödet.

Åsa sa...

Min vildjäst, på russin, började bubbla och lukta sprit först efter 8-9 dagar. Nu har jag satt en chef och det jäser i alla fall så jästen verkar funka fastän det tog tid.

Cristian sa...

Jag har satt en vildjäst på Saltås aprikoser och har använt ekologisk flytande honung. Efter endast 3 dygn är det nu redan rätt mycket skum, det luktar sprit och det bubblar som champagne när jag stöter till burken.

Är den klar redan? Kanske går det så fort nu på sommaren, har ju nog mellan 24-25 grader varmt där i skåpet ovanför kylen.

/Cristian

Mille sa...

Hej Martin!
Blev just klar med min första vildjäst. Otroligt spännande!
Har en gammeldags flaska med packning som jag tänkte förvara vildjästen i. Ska jag låta packningen sitta kvar eller bör den tas bort?

Tack för en suverän blog!

Camilla

Martin Johansson sa...

Camilla: Ja du kan nog låta packningen sitta, så gör i alla fall jag.

wonderkarin sa...

Nu har jag börjat (för 39 timmar sedan)

http://wonderkarin.blogspot.com/2009/10/vildjast-pa-aprikos-samexperiment-med.html

Martin Hendrikse sa...

Hej Martin!

Jag har två frågor till dig innan jag hyllar din blogg med ett stort 'hurra':
1. Finns det någonstans en översättning av dina mott i gram för oss dödliga som inte äger en hushållsvåg? Till exempel när det ska göras vildjäst, vilket jag och min käre rumskompis tänkte sätta igång med. Hur många dl honung, socker och aprikoser används?

2. Julen närmar ju sig med stormsteg (advent på söndag) och jag tänkte önska mig en ultimat kokbok. Har du tips på någon bra som är allmäntäckande och tar upp allt från prientalisk mat till vört och surdeg? Annas mat eller liknande har jag bläddrat lite i och den gillar jag, men har du ytterligare tips?

Och slutligen till en fantastisk blogg: HURRA!

MVH

Martin

Unknown sa...

Med risk för att bli påhoppad så har jag en liten fundering jag vill bolla med er. Vad är skillnaden egentligen mellan vildjäst och vinjäst? Känns ju som att det egentligen borde vara väldigt lika, eller har jag fel? Isf. finns det ju väldigt många olika vinjäster (Champange, Bordeaux osv) att välja mellan och någon av dom borde ju funka riktigt bra att baka med?

Aja, nu har jag ändå köpt aprikoser så ska ändå prova det här, men vore ändå intressant att veta.

Tack för inspirationen!

Martin Johansson sa...

Martin: Här finns en bra omvandlare. Och tyvärr är det väl lite sent för julklappstips … hoppas du kom på något.

domas: Testa vet jag! (och åtrekom gärna och berätta hur det gick)

Anonym sa...

Hej och tack för en fin blogg & bok

Jag har använt din vildjäst till några olika Levainvarianter som blivit kanonfina. Men de 2 senaste försöken har resulterat i väldigt dålig jäsning i sista momentet (600 levain + 600 mjöl + vatten). Min vildjäst är bara 1 månad gammal och verkar lika fin som från start. De föregående momenten ser också bra ut med bubblor och doft. Är det så att den sista jäsningen är mest krävande och där jästens kvalitet visas? // August

Unknown sa...

Hej och stort tack för min nytändning att baka bröd igen. Testade levain och har bakat ett par superfina Sturebylevain och ett eget experiment med det som blev över, även det blev gott.
Tänkte också tipsa om vad man kan göra av aprikoserna, nu när ugnen ändå är igång och bakstenen ska bli varm. Jag gjorde en fruktkaka, med betoning på frukt. Aprikoserna, valnötter, hasselnötter, äpple, russin, kanderade apelsinskal och cocktailkörsbär som jag hällde en kardemummakryddad sockerkaksmets över och gräddade medan den härliga Sturebylevainen jäste.
Tack ännu en gång för din härliga blogg.

Zarou sa...

Fick under en vecka ingen fart på mina russin. Ställde in den i ugnen på 30 grader i någon timme. Då satte den fart.

Hur matar man en chef? Hur ofta? Hur lös ska den vara efter matning?

Martin Johansson sa...

Zarou; Så här bakar jag med min vildjäst.

Unknown sa...

Kan tipsa om att använda Garants russin och aprikoser, billigare alternativ nr det ska mixtras!

Anonym sa...

Imorgon har mina torkade fikon badat i honung en vecka utan att något hänt. Vet inte om de är svavlade... Tror inte det stod något om det i boken. Låter den stå några dagar till innan det får bli nästa försök.

Låter spännande det här med att det blir sprit av det. Finns det andra användningsområden? Blir vildjästen drickbar? Är det i så fall lagligt att sätta sig en vildjäst? :)

@ifos sa...

Hallå-
En kommentar och en fråga
1. Jag provade att göra vildjäst och baka enligt "kanske det godaste"... och DET VAR DET GODASTE BRÖDET JAG ÄTIT... inte bara kanske - tack snälla MArtin!!!

2. Levain... vad är innebörden egentligen? En del säger Levain om vanlig surdeggrund... andra om vildjäst. Vad är levain?

Martin Johansson sa...

ifos: här i sverige har ordet fått lite olika innebörd beroende på vem man frågar, på franska betyder ordet surdeg. kul att brödet blev gott!

aifos/@ifos sa...

Som sagt... brödet blev super men nu tänkte jag sätta en till deg på vildjästen som står i kylen.... det gick inte alls...
Vill dock berätta att jag använde svavlade aprikoser och det gick bra att få dem på jäsning ändå :)

aifos/@ifos sa...

Som sagt... brödet blev super men nu tänkte jag sätta en till deg på vildjästen som står i kylen.... det gick inte alls...
Vill dock berätta att jag använde svavlade aprikoser och det gick bra att få dem på jäsning ändå :)

aifos/@ifos sa...

Som sagt... brödet blev super men nu tänkte jag sätta en till deg på vildjästen som står i kylen.... det gick inte alls...
Vill dock berätta att jag använde svavlade aprikoser och det gick bra att få dem på jäsning ändå :)

aifos/@ifos sa...

Som sagt... brödet blev super men nu tänkte jag sätta en till deg på vildjästen som står i kylen.... det gick inte alls...
Vill dock berätta att jag använde svavlade aprikoser och det gick bra att få dem på jäsning ändå :)

aifos/@ifos sa...

Som sagt... brödet blev super men nu tänkte jag sätta en till deg på vildjästen som står i kylen.... det gick inte alls...
Vill dock berätta att jag använde svavlade aprikoser och det gick bra att få dem på jäsning ändå :)

Tolja sa...

Hej
Vad gör man när vildjästen (på aprikos)tar slut?
Går den att mata?

Anonym sa...

Tja... Kul projekt, luktar gott, men funkar gör det inte. Inte till att jäsa bröd iallafall, i mina händer. Men kan rekommendera att göra fruktkaka på de överblivna aprikoserna. Håller mig till konventionell jäst i fortsättningen, +/- surdeg. Övernattenjästa dinkelbrödet favoriten hittills.
MVH Karin

Anonym sa...

Jag gjorde också min vildjäst på svavlade (från eldorado till och med!) Det tog lite längre tid än angivet i receptet här (kanske 10 dagar) men igår bakade jag till slut ett helt fantastiskt bröd på den!

Anonym sa...

Hej! Jag vill börja med att säga att din blogg är fantastisk! Jag fick tips om din sida förra hösten när jag var i New York och förgäves försökte hitta färsk jäst. Färsk jäst är konstigt nog en raritet i den mångkulturella staden. De som bakar verkar baka med torrjäst. Sedan vildjästen och surdegen kom in i vårt hushåll bakar jag inte bröd med jäst överhuvudtaget längre och brödet blir underbart. :-)
Till min kommentar. Jo, jag har gjort ett antal vildjästar som fungerat utmärk. I somras fick jag dock problem och satte utan framgång flera satser . Häromdagen förstod jag vari felet bestod. Jag hade använt flytande honung. Jag visste inte att den är kokt och att man därmed tagit kol på mikroorganismerna/jästsvamparna som behövs för att jäsprocessen skall fungera. Jag tänkte att du i receptet för vildjäst skulle lägga till att det skall vara gammal vanlig hederlig okokt honung, och alltså inte klar flytande.
Hälsningar
Kajsa

Aje sa...

Hej! Satten vildjäst på russin i torsdags (idag har det gått 4 dagar) och alla russinen har nu flutit upp till ytan, det bubblar stadigt och doftar gott. Dock är det ingen jättelik "likörfabrik" som kittlar i min näsa utan en ganska medelstor, jäst, spritig russindoft.

Min fråga således; är den klar att silas?

mvh Granberg

Aje sa...

Nu är vildjästen silad! Det doftar härlig russinlikör om den. Ett par saker man kan tänka på till nästa gång dock:

Använd en behållare med en vid öppning. Jag hällde ned russinen i en bygelflaska. Något svårare att få ut dem efter jäsning då de blivit stora som vindruvor igen!

Jäklar vilket tryck det var i den! Osäker som jag var så drog jag åt locket/bygeln efter några dagar då jag inte tyckte den jäste ordentligt. Det skulle jag inte gjort.......Trots att jag försökte öppna lite i taget och släppa på trycket så fick jag mig en rejäl dusch.

Till helgen ska jag ge mig på att baka levain minsann.

Granberg

Johan sa...

Hej. det är en fantastisk blogg du har, jag är nybörjare på bröd och surdegar och allt sådant men efter att ha läst på din blogg så har jag precis satt mig en Vildjäst men jag kanske var lite snabb då jag gjorde den på rinnande honung. jag läste ett inlägg ifrån Kajsa den 12 okt 2010 där hon nämner att det inte går att använda den rinnande honungen. är min vildjästsats bara att hälla ut eller kommer det att funka ändå?

mvh johan

Tiina sa...

Idag, efter 5 dagar var min vildjäst klar. Den såg ut precis som på din bild och aprikoserna hade flytit upp. Nästa helg ska jag prova att baka bröd på den och då får vi se om den fungerar. :)

Vögelein sa...

Måste man ha honung i? Jag äter inte honung, men vill gärna baka levain. Går det att ersätta med någonting, och vad i så fall?

Martin Nordberg sa...

Nu hittade jag det här inlägget, well better late than sorry :-)
Har satt in vildjäst på aprikos o russin igår. Kom idag på att badrummet är varmaste stället i vårt hem, så nu står skålen på översta hyllan... Mkt spännande!

Martin Nordberg sa...

Det funkade!!!

Surdegstanten sa...

Jag har gjort på en blandning av russin, aprikoser och fikon, alla från Saltå. Det gick jättebra. Frukten hade jag sen i en deg till frukostbröd - rågbröd på surdeg, klippte de stora i bitar. Jättegott! Alkoholen försvinner under processen, så det är lugnt ;-)

Anonym sa...

... å jag har provat att göra vildjäst på ICAs ekologiska katrinplommon, ICAs flytande honung samt råsocker. Det tog 5 dygn, och verkar ha blivit alldeles utmärkt. Doftar öl snarare än likör, men det är ju godare, tycker jag ;) Nu ska det bli väldigt spännande att se om det går att jobba upp en deg av min vildjäst! Bakdag på söndag!
/Anna

Anonym sa...

Jaha. Och nähä. Alltså: vildjästen fungerade ju alldeles utmärkt! Bättre än någon av mina surdegar, faktiskt. Det här blir ett nytt favoritsätt att baka! Och sen ska man bara lära sig att passa jäsningen lite bättre, så blir det nog perfekt...
/Anna

Anonym sa...

Hurra! Nu har jag fått kläm på det! Vilka fina bröd det blir! För att inte tala om pizzadeg...
/Anna (igen)

Anonym sa...

Mina barn kommenterade för ett tag sen: Mamma när ska du börja baka riktigt bröd igen? OK... Efter något års paus så har jag satt en vildjäst igen. Som vanligt på Saltå Kvarns osvavlade aprikoser och Urtekrams ekologiska vildblomshonung. Frukten blandar jag med valnötter och blandar ned i ett bröd. Då behöver man inte ha någon annan form av jäst. Frukten jäser brödet jättebra. Till någon sorts grönmögelost blir det himmelskt. Cilla