fredag, februari 08, 2008

Långt ord: Vardagsgrahamslevain

Tvärt emot vad jag lärt mig om att levainbröd inte bör jäsa för kallt, så langade jag in min grahamslevain i kylskåpet i går morse. Det kändes som att degen hade ett visst fjong i sig, och den skulle bli stående ganska länge. Jag tänkte att den kanske skulle jäsa ihjäl sig om den stod framme i värmen hela dagen. Och se på sjutton – degen var precis utmärkt när vi kom hem vid halv elvatiden på kvällen:

(Att jämföra med hur den såg ut tio timmar tidigare.)

Jag hällde ut degen på ett mjölat bord, delade den i två och lät jäsa i vanliga brödformar (varför jag la dem i brödformar i stället för i jäskorgar vete sjutton, det var en ingivelse). Det var en liten deg, men jag gjorde ändå två bröd av den. Två små. En timme fick de jäsa medan ugnen blev riktigt varm. Sen langade jag in dem och tjugoåtta minuter senare plockade jag ut de här ur ugnen:

Jag bakar ju nästan alltid med enbart vetemjöl, och i den här degen var hälften av mjölet grahamsmjöl, så de är lite annorlunda mot vad jag är van vid. Men mycket gott! Svagt syrligt, smakrikt och saftigt och med en hård skorpa. Förmodligen nyttigt också.

I helgen ska jag testa ungefär samma sak, fast med 100 procent vetemjöl. Jag lovar lägga ut något som liknar ett recept också om någon vill testa.


12 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det blev lyckat! Jag måste bara fråga en sak angående surdeg. När jag matat min får den så fart att man tror den ska explodera. Är det ett gott tecken, eller matar jag den fel? Jag får alltid slänga in den i kylen, annars bubblar den FÖR mycket.

Mikael sa...

Det gör våra surdegar också. Om man inte rör ner dem då och då. Jag tolkar det som mycket positivt!

Anonym sa...

Bakade just med rågsurdeg. Surdegen, vatten, salt och rågmjöl. 2,5 dagar och två bröd. Nam! Utan vetemjöl kan man också klara sig... några dagar!

Heidi sa...

En sådan härlig sida. Hamnar bland mina favoriter. Bilderna-recepten helt underbara. Nu skall det bli andra bul...bröd. Kommer med förtjusning att följa din sida.

Anonym sa...

Vad kul att det gick vägen! Ser framemot vetemjölsreceptet med.

Jag var förresten in på mat Niklas sida för att kolla ett recept och fann en bild på dig och Niklas! Du kanske redan har sett det, men om inte kolla: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=40502

Vera sa...

Hej!
Längesen jag bakade med levain nu, men jag har en rågsur hemma som jag trodde skulle jäsa ihjäl sig.
Därför testade jag att göra ditt "utan krusidullerbröd". Jag vände lite på steken och började matningen på morgonen, så att vi idag kunde njuta av sen frukost med nybakat surdeg. Underbart! Det receptet har du lyckats bra med. Min darling brukar också gilla den lenhet som rågsikt ger ett bröd, så det var ju fullträff!

Mikael sa...

Du bakar kalasfina bröd. Dessutom får du kalasbilder på dem! Hur gör du? Det ser inte ut som om du har använt blixt.

Jag blir lite avis i båda fallen, typ... Bakningen jobbar jag på, med viss framgång. Det blir i alla fall gott!

/Mikael

Martin Johansson sa...

emma: aha, det var som sjutton, den hade jag inte sett!

vera: vad lyckat!

Mikael: Tack! Jag har ett litet, litet bordsstativ som jag använder ibland. Det är bra om det är lite dåligt ljus och man inte vill ha blixt.

Anonym sa...

Tack för ännu ett fint recept! En fråga från mig som nu för första gången ska försöka mig på vildjäst och levain: ska vildjästen förbereda på samma sätt som surdeg innan man tillsätter den? Jag menar typ inte vara kylskåpskall och kanske aktiveras på något sätt (som när man matar surdegen). Med tanke på att man kan förvara vildjästen i kylskåp vore det bra att veta.

Sen en annan grej. Jag har "bakat" det knådfria brödet och vill avråda alla med någorlunda höga kvalitetskrav från att göra det. Brödet blir i och för sig väldigt snyggt – på bild. Men det smakar trist och inkråmet är intetsägande och luftigt på ett... tomt sätt.

Martin Johansson sa...

German: Nä, man använder så lite vildjäst att det knappast är något problem att den kommer direkt från kylen.

Anonym sa...

1. Fråga. Tror du det funkar lika bra att låta "mamman" vara en färdig vetesurdeg? Har en livskraftig rackare i kylen redan.

2. Messerschmitt: Kväll dag 1 till kväll dag 3 = 2 dygn.

Martin Johansson sa...

toshiba: Det tror jag absolut skulle funka. hej!