fredag, februari 29, 2008

Bakspade – hela listan

Det är snart ett år sedan nu som jag fick vara gästbagare i Rosendals bageri. Bara för en dag. I tråget till vänster ligger levainen och väntar på att hivas upp i jäskorgarna. Det fick jag göra. Det doftade så gott i bageriet att jag skulle kunna bo där. Och precis till höger om ugnen står de; bakspadarna. Men kärt barn har många namn, hör bara här:

• Baksterfjäl (tack Rickard)
• Bakefjal (tack Maria)
• Bakefjöl (tack anonym bohuslänning)
• Grissla (tack Kinna)
• Skuvstake (tack boken Bröd)
• Bökospjölk (tack anonym långt upp i norr)

Min favorit är nog bökospjölk.

8 kommentarer:

Rickard sa...

Faktiskt något jag funderar på att göra. Mint tjej sa, ta semeter några dagar gör något du vill göra. Och en spade har man nu.

Lisa sa...

Det låter jättekul att gå på bakkurs. Tyvärr har jag inte sett till några sådana kurser i Göteborgstrakten. Kanske känner du eller någon läsare till några?

Jag inser att jag snart bara måste skaffa en bakspade. Kan man betala någon mellanstadielev för att göra en i slöjden kanske :-)

Anonym sa...

Nästan rätt, bakefjal ska det vara ;)

Martin Johansson sa...

aha, bakefjal. tack!

Vera sa...

Kakfjöl kallar svärmor i Småland det, men hon kommer från Västergötland. Hon har lovat att jag ska få en hemmatillverkad i födelsedagspresent.

Bökospjölk var ju det helt klart roligaste namnet!

Martin Johansson sa...

Lisa: Vet tyvärr inget om bakkurser på Västkusten… Men har du tid och lust att åka upp till Järna så tror ja de ordnar med boende på Saltå Kvarns kurser.

Vera: Se där, där har vi en till!

Peter B sa...

Om man nu inte har tillgång till någon träslöjdsadept och ändå vill ha en sån där snygg som på bilden - är det någon som vet var man kan köpa? Jag har lagt ut önskemål hos ett antal antikhandlare i stockholmstrakten och i sörmland men inget napp. verkar som att de med kort handtag finns, men jag behöver en lång för att komma in tillräckligt i bakugnen.

Martin Johansson sa...

Peter b: Kolla med Bakers, www.bakers.se/privat/