torsdag, september 25, 2008

I framtiden: Kortare baguetter

Jag har bakat sönder vår spis. Gummilisterna har gått sönder så värmen bara sprutar ut ur ugnen. Och eftersom en av plattorna (den närmsta till höger som man använder mest, ni vet) sedan en tid inte vill fungera beslutade vi oss för att köpa en ny.

Och vips! I morse var en snäll farbror med liten blå hantverkarbil här och levererade vår nya spis. Vi satsade på en Electrolux. Vit och väldigt fin.

Det finns en dålig sak med den, och en särskilt bra. Den dåliga saken är att ugnen inte är lika bred som på vår tidigare. Trots att den är lika stor utanpå är den mindre inuti. Som vi jagat en spis med extra stor ugn, de tycks inte tillverkas längre. Det blir kortare baguetter i framtiden alltså, och jag måste kapa min extra stora baksten. Mycket snopet.

Den goda saken är att jakten på den ultimata stektermometern har tagit en oväntad vändning: Den nya ugnen har inbyggd termometer! Man stoppar en latexklädd sladd i en kontakt inne i ugnen, så rapporteras temperaturen i röda siffror på en liten display ovanpå. Mycket elegant.

Jag har satt en liten fördeg som står och bubblar i kylen. I kväll blir det invigningsbakning.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick köpa en ny ugn för en månad sedan, undrar om dom verkligen tål allt vatten man sprutar in. Min baksten var då lite för stor så jag fick slipa ner med sandpapper. Jag är övertygad att man kan kapa den med vinkelslip om man kör med diamantskiva(Finns för 70-90 kr på Jula)Vet inte om du har kalksten men den var lätt att slipa.

Anonym sa...

http://www.lacornue.com/gb/chateau_93.html

Den är väl bred nog, finns på Cordon Bleu! :-)

Anonym sa...

Då blev det en riktigt dyr termometer ändå ;)

Thea74 sa...

Tur att du inte hann köpa den för 1200:-))

LO & CJ sa...

Men har den timer?

// han som har en med timer..

Martin Johansson sa...

Anonym: Vikleslip får det bli.

Harald: DEN är bred nog! Jag satsar nog på en british racing green med extra mässingsknoppar.

Thea74: Tur …

Christian: Den har timer. hej!

Anonym sa...

Tror inte det är latex, snarare nån sorts silikongummi.

Anonym sa...

En bild vore trevligt.

Anonym sa...

Grattis till nya spisen! Låter som om du behövde en ny ändå"

Anonym sa...

Ja, en bild vore trevligt!

Leif Lundgren sa...

Att baka sönder en ugn... Wow.
Respekt!

Anonym sa...

Hoppas du får upp temperaturen, min rätt nya Electrolux (också smal inuti) orkar inte upp i mer än 240...

Anonym sa...

Jag har en electrolux halvhyfsad, den har ett slags ´´släpp lätt´´ behandling på sidorna och en annan typ i botten, kan ju meddela att den i botten släppte då jag kastade in is i en rostfri bunke på botten, hu det släppte stora flagor.

Tompa Öland

Make Me Up sa...

Det finns även ganska många 90cm breda inbyggadsugnar på marknaden nu. Jag är sjukligt sugen på en från Miele som har extra allt skulle man kunna säga. Men jag får nog fortsätta skrapa triss om den någonsin ska få bo i mitt kök... Jobbar man som jag med vitvaror hittar man hur mycket som helst man vill ha.

Anledningen till att nya ugnar är smalare är för att de vill sänka yttertemperaturerna på ugnen. Så ungarna inte bränner fingrarna på luckan och att risken att sidorna färgar skåpen bredvid pga värmen minskar...

mvh
Linn

Maria sa...

Vi köpte en Electrolux med induktion. Där är inbyggd stektermometer i den också och en mängd andra funktioner. SOM jag älskar den spisen!
Induktion = Rolls Royce
Maria

Anonym sa...

"Bakat hela dan? Nä, det är ugnar inte byggda för", sa elektrikern som försökte laga en platta som mitt bakande hade gjort slut på (Husqvarna). Idag gick nästa platta, så nu måste vi hitta en ugn för ett vanligt hushåll som är gjord för att baka i och laga mat på.

Sorgligt med ugnar som är dimensionerade för en sockerkaka i veckan...

Tacksam för tips!