lördag, juni 05, 2010

Äntligen pristävling!

Jag har försummat er, kära bloggläsare. Den där rackarns brödboken äter min tid och jag bloggar dåligt. Det är väldigt roligt att göra brödböcker, men det är också väldigt skönt när de faktiskt börjar bli klara. Nu återstår bara några korrvändor, utskrifter skickas fram och tillbaka för att alla stavfel, inkonsekvenser och annat oönskat ska upptäckas. Tills härom dagen stod det till exempel att det skulle vara 1,5 dl salt i olivbrödet.

Hur som helst, det har varit dålig aktivitet på bloggen och jag har till och med fått griniga påstötningar om saken. Så, för att höja stämningen lite ställer jag till med Pain de Martins första riktiga pristävling! Javisst, tävlingsdags! Häng med nu.

När ett bröd bakas i ugnen förångas en del av vattnet i degen. Frågan är bara hur mycket. Tävligen går ut på att gissa hur mycket vikt de här baguetterna tappar under bakningen i ugnen.

De tre små fröbaguetterna vägde exakt 727 gram när jag skjutsade in dem …

… och frågan är alltså hur mycket vägde de när jag tog ut dem.

(Så här bakade jag: 2 g jäst, 300 g vatten, 390 g vetemjöl special och 9 g salt. Jag satte degen på kvällen, lät jäsa 10 timmar, hällde ut degen på mjölat bakbord, vek ihop till ett paket, satte ugnen på 275 grader, lät jäsa 45 minuter, delade i tre bitar och rullade i sesam- och solrosfrö. Jag skjutsade in baguetterna tillsammans med några isbitar på en het plåt. Efter 15 minuter hade fröna börjat bli lite mörka fastän jag inte var nöjd med skorpan. Jag sänkte till 200 grader och lät stå ytterligare 5–10 minuter.)

Svaret skriver du i kommentarsfältet, och glöm inte namn eller annan signatur. Den som gissar närmast vinner. Man får bara göra en gissning. Om två gissar på samma är det den som gissat först som vinner. Jag är enväldig domare. På onsdag 9 juni klockan 12:00 stänger spelet.

Priser
1:a pris: Ett dedicerat exemplar av boken Surdegsbröd och en klick rågsurdeg.
2–3 pris: Boken Surdegsbröd, också här med dedikation förstås.

Priserna kommer med posten.

Lycka till!

170 kommentarer:

Kenneth Andersson sa...

648 gram

Tina sa...

700 gram

Boulangeriet sa...

709 gram

Gunnar sa...

509g

Unknown sa...

672 gram skulle jag tro!

Mikael Hallberg sa...

583 gram.

Synnøve. sa...

Tror de vägde 584 gram.

Helena Roth sa...

623 g drar jag till med!

Bagarbertan sa...

625 gram gissar jag

Lotta sa...

Tack för chansen att vinna din nya bok!
Jag gissar på 617g

Susie i köker sa...

542g!:-)

KARLAVAGNEN sa...

501 gram tror jag bröden vägde totalt när du tog ut dem. Vild gissning! Aldrig bakat surdegsbröd, men gillar brödet.

Anna-Maria sa...

Hur många frön trillade av då?! ;-)
Jag gissar på 593g
Anna-Maria

Anna sa...

Hej,
Jag gissar på 588g

Sarasnaran sa...

503 gram. :)

Maggie sa...

Jag tror 595 gram.

Chifen sa...

713 gram!

Anonym sa...

617g tror jag! /matmorsan

Maria sa...

569g!

/Maria

Sofia M.B sa...

Jag tror på 434 gram! :)

Johan sa...

567 gram vägde de garanterat! :)

Dolly sa...

627g!

TinTin sa...

513g.
Kul tävling!

Pea sa...

523 gram!
Jag har redan boken Surdegsbröd, man kan inte få den som kommer om man vinner? *blink blink*

/Pernilla

Johanna sa...

612 gram

Finfin tävling!

Ulrika sa...

689 gram

sofia sa...

kan det vara 583 gram?

Vendolette sa...

587 gram

Unknown sa...

588 gram

David sa...

jag tror på 676g :)

M sa...

exakt 570 g tror jag:)

marcus sa...

545 g verkar rimligt,

Cristoffer sa...

669gram!

Gustav sa...

624g

Anneli Nilsson sa...

Jag tror baguetterna vägde 657,5g när du tog ut dem. Anneli

Nina/Stjärnkraft sa...

Hm. Kvalificerad gissning: 532 gram.

Daniel sa...

654,3 gram

Mat för en dam sa...

633g

Unknown sa...

543 g tror jag

Fredrik Schulz sa...

605,7 g!
fredrikschulz@gmail.com

Unknown sa...

Måste provbaka.... men nej, de vore fusk.
539 gram tror jag är kvar.

Så det så. Så ska det vara. Inget annat.

Unknown sa...

582 gram

Harald sa...

495 gram!

Anders sa...

654 gram

emmali jansson sa...

512

Anne sa...

621 slår vi till på...

UlricaA sa...

Jag gissar på 479g!!!!

Anton M sa...

716 gram.

f. sa...

jag har inte en enda vetenskap i frågan, men 475g?

/f.

Simon sa...

Helt klart 579!

Andrés sa...

500 gram

Anna L sa...

626 gram

Karolina sa...

691 gissar jag :)

Jan Wetterstrand sa...

En tappar 30 %

Ursula sa...

615g blir min gissning!

Anonym sa...

577 gram

Magnus Ahlberg sa...

690 gram

Anonym sa...

650 gram
/Michelle

Beenje sa...

619 gram

Anders D sa...

Jag gissar 664 gram kvar

Jukka K sa...

683 g

Agneta Aldor sa...

599 g

Birgitta sa...

Det måste vara 499 g.

Anonym sa...

414 gr gissar jag på.
Natali

nina sa...

705 gr.

Pontus Enhager sa...

697g

Daniel Olsén sa...

538,14 gram. Cirka.

Annelie sa...

639 gram

Bagarn sa...

715 gr

Anonym sa...

Kanske 547g

/sofia f

Bob sa...

jag är en gamer: 483 g

Ankie sa...

Jag tror bröden vägen 666 g

Ivet sa...

557 gram

Katharina sa...

Tja...701 gram?

Sanna G sa...

587

Elenore Bendel Zahn sa...

538gram

jockeplopp sa...

410g tror jag att de vägde.

Anonym sa...

ingen aning, gissar på 680 gram.
Britt-Inger

Oops.. sa...

Jag gissar att dom vägde 703 gram

Johan sa...

Jag gissar på 610 gram

jsonmalin sa...

efter en lång matematisk uträkning vet jag att svaret är 596g... Ni andra kan sluta gissa nu....

Magnus sa...

Rätt svar är 679 g

Josefine B sa...

480gram är min gissning

Fru Choklad sa...

Oj vad svårt! Fast chansen att få vinna lite rågsurdeg gör att jag avgjort MÅSTE gissa. Jag drar till med 688,5.
Hoppas slutskedet med boken går som en dans. Jag ser fram emot att den ska komma ut.

Danne Boman sa...

678g är mitt förslag.

Anonym sa...

450g tror jag bestämt

Jossan sa...

Oj va roligt med en tävling! Jag håller precis på å läser om bakförlust på min bageriutbildning! Jag chansar på att de vägde 641 gram när de var avbakta!

Unknown sa...

Om jag har räknat rätt blir det 628 gr ;)

Helen L sa...

Jag tror dom väger 614g efter avbakningen !

Unknown sa...

642 g!

Hoppas hoppas hoppas jag vinner
/Martin

Harriet sa...

583 g!
/Harriet

Anders sa...

Kan det vara 613g?

Unknown sa...

518g !
--Finn

PiaL sa...

586 g är min gissning!

bara test sa...

581 g.

ina sa...

618 gram!

Lara sa...

631 gram!
mail:
m.o.s.1@hotmail.com

Karin sa...

629 g gissar jag på!

/Karin, kaan62@utb.lund.se

Johan Näslund sa...

528g gissar jag på!
Kul tävling, den vore även bra för hemkunskapslärare att använda.

K sa...

658 g

/Kristin

Anonym sa...

Jag tror de vägde 520 g efter bakning

Gustav sa...

539 gr tror jag, kanske.

Gustav

Angelica sa...

692 gram!

Patrik sa...

Min gissning: 699 g

Anders sa...

Hej,

Många svar har du fått in! Verkar populärt med pristävlingar. Jag gissar på att dom vägde 662 gram när dom var färdiga.
Mvh,
Anders S.

Vanja sa...

480 gr. tror jag.

Anonym sa...

497 gram tror jag att de väger. /Marie Malmström
l05mama1@stud.slu.se

Dr. Harald Wistuba sa...

Hej Martin,
jag tror att de 3 stycken vägar 639 gram.
Mvh, Harald

P.S.: wistuba@efk.de

Samir Derbouz sa...

Hej Martin!
Jag tror att de kommer att väga 550gram när de är färdig gräddade.

=P

Mvh
/Samir Derbouz

TiV sa...

574g

Marielle sa...

Hej Martin

Här kommer mitt förslag, jag tror på 559g.

Tack
Marielle

Jenny sa...

Gissar på 527!

Unknown sa...

Jag tror de vägde 591 g

Rasmus sa...

634 g gissar jag på.

Unknown sa...

616 gr
/Jocke

cecber sa...

546 gr gissar jag på!

Sophia T sa...

641 g!

ML sa...

649 gram

Anonym sa...

658 gram tror jag,
/Bryndis

Anonym sa...

631 gram

Mats

Björn sa...

573 gram låter som en siffra som är spikrätt!

Hanna Panna sa...

jag gissar på 602gram :) Väldigt trevlig tävling måste jag säga!

Merete sa...

501 tror jag =)

Anna Winblad Hermansson sa...

Jag gissar på 695g

Martin Olsson sa...

592 g

Frida Jönsson sa...

490 g är min gissning!

Frida Jönsson sa...

480 g är min gissning!

Inna sa...

Gissar på 580 gr.

Anna-Lena sa...

509 gr väger brödet. / Anna-Lena

Unknown sa...

Min gissning är 632 g. Någon tidigare gissare önskade sig den nya boken i pris, då hon redan har din förra. Det önskar jag med ;) "blink, blink"

/ Rosie

GA sa...

Hej
Jag tror rätt svar är 427 gr.

Anonym sa...

Svårt, men jag gissar på 627 gram.
/Maria Svensson

C sa...

548

Unknown sa...

571 g
//Linda R

Anonym sa...

623

/Lena B

Pia Katarina sa...

537 gram

Anders sa...

468 gissar jag :)

Anonym sa...

675 g tror jag bröden väger efter bakning!
lclarsson@hotmail.com

Unknown sa...

620 gram

Unknown sa...

702 g

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

624,3g

Hang sa...

590

Daniel Kihlgren sa...

546g

Jhonnie Kern sa...

Jag gissar 637 :)

Unknown sa...

Helt klart 598 gram

Håkan

britta sa...

688g

Anonym sa...

Hej jag gissar å 578g för de tre baguetterna. Hälsning från den glade bagaren i skåne/Robert W

m&l sa...

603 gr =D

Unknown sa...

Jag tror på 587g.

Mvh

Unknown sa...

677

Mikael Ström sa...

602g

Johanna sa...

611 gram!

Unknown sa...

638 gram

nELLIot sa...

607 g bröd var det du plockade ut ur ugnen.

Mish sa...

Hej Martin!
Jag gissar på 651g.

Nypan sa...

641 gram med frön...

Ragge sa...

Gissar på 597g.

Unknown sa...

689

Birgitta Andersson sa...

652g
Birgitta i Umeå

viktor b sa...

435g

Anonym sa...

654

/Dan

Minellie sa...

Ojoj, nu höll jag på att missa en kul tävling =) 644 gram gissar jag på!

Anna sa...

566 gram är min gissning!

Unknown sa...

543gram

//Per

Unknown sa...

618g :)

Harald sa...

Nååååååå?

Martin sa...

626 gram

Robert sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Doppa.nu - Amanda sa...

Jag tror att dom vägde 498 gram när du tog ut dem!

Tack för en bra blogg!
Amanda