tisdag, oktober 13, 2009

Nu blir det kurs!

Nu har det äntligen löst sig med lokal och ugnar och allt, så nu blir det surdegskurs i Stockholm! Vi kommer att hålla till på trevliga Matlabbet på Hornstulls strand (där Matälskar-Lisa och Sockerkaks-Mia blandar mystiska kryddor och bakar kladdkakor till vardags).

Kursen kommer att hållas över en och en halv dag, fredag och lördag: På fredagens eftermiddag och kväll tittar vi på och pratar om olika sorters surdegar och drar sedan igång fördegar till de bröd vi ska baka på lördagen. Vi bakar tre eller fyra sorters bröd med råg- och vetesurdeg. Ljusa och mörka, mjuka och kanske hårda. Vi bakar utan jäst. Inga särskilda förkunskaper krävs. Tre kurser har jag planerat in, en nu i oktober och så två efter nyår. Här kommer lite fakta:

Kurstillfällen: 30–31 oktober, 22–23 januari och 19–20 februari.
Antal deltagare:
Åtta per tillfälle.
Pris:
1750 kr.
Det ingår:
Allt som behövs för att baka goda surdegsbröd, frukostmacka med kaffe till lördagens morgon samt soppa till lunch. Det vi bakar tar ni med hem förstås. Alla som vill får också med sig surdeg.
Bokning: Maila mig vilket datum du önskar och en mycket kort beskrivning av ditt förhållande till surdeg, om du bakar ofta eller aldrig har prövat.

Tjingeling!

Uppdaterat: Alla kurser är nu fullbokade, men det kommer fler i vår. Det går dock inte att föranmäla sig utan man får hålla utkik här på bloggen om man är sugen.

21 kommentarer:

loba sa...

Ja, så roligt! Jag mejlar dig på en gång :)

Lotta sa...

Hej Martin! Jag är en trogen läsare av din blogg sedan länge och jag har även införskaffat din bok. Jag brukar då och då baka "New York times brödet" och har nu fått för mig att jag skulle vilja baka portionsbröd av den degen. Tror du att det skulle funka och är i så fall 15 minuter lagom gräddningstid. Jag har små formar med lock.Hoppas på svar gör Lotta

Martin Johansson sa...

Lotta: Jag tror det går finfint att göra småbröd av den degen. Jag skulle nog inte använda formar dock, utan dela degen i småbitar, kanske vika ihop dem en gång, strö på lite mjöl och så skjutsa in dem i en riktigt varm ugn. Om du kör ugnen på 250–275 grader tror jag 10 till 15 miunuter är lagom, eller när de fått ordentligt med färg.

Lotta sa...

Hallå! Vilket snabbt svar! Varför tror du inte på formar? Är det inte risk att det blir mer som pannkakor än bröd annars? Degen är ju så otroligt lös.

Martin Johansson sa...

Lotta: Formar går nog fint det med förstås. Jag tänker bara att det kanske blir roligare skorpa på ett bröd som inte bakats i en form? Och även om degen är ganska lös tror jag nog den kan hålla ihop någotsånär som små bullar. Ah, jag vet inte, testa båda varianter vet jag! hej!

Sofie sa...

Åh, din blogg är fantastisk. Har precis upptäckt hur roligt det är att baka med surdeg. Gjorde för ett tag sen surdeg där jag frös in en del i småburkar. Men hur ska jag behandla surdegen när den har tinat?

Martina sa...

Ja, det är inte alltid en fördel att bo i Göteborg med tanke på att din kurs är i Stockholm....men för det mesta är det nog det:-). Tack för en bra blogg!

Anonym sa...

Attans vad fort de blev fulla! Bara att vänta på fler då...

/Michelle

Anonym sa...

Martina:
Vi göteborgare kan gå surdegskurs på Gunnebo slott!!
/Lotta

Knatarna sa...

kan du meddela vilka som fått platser så man inte går och hoppas i onödan...

prillan sa...

Hej Martin. Vilken trevlig blogg!!! Kom hit av en ren slump då jag sökte om surdegar. Är helt novis vad gäller ämnet, har ett par kompisar som provat på men misslyckats. Ditt sätt att förklara verkar mycket enklare, så nu blir det fram med mjöl och vatten och sätta igång!!! Undrar bara vart jag får tag på stenmalet mjöl? Testar med det ekologiska jag har hemma. Får nog köpa din bok också om nu degen vill!

sonja sa...

Du borde sluta på tidningen och bara åka runt i landet och hålla kurser om surdeg och bakning :-) enda sättet att alla vi glada bloggläsare får chansen att gå kursen

Sara och Mr T sa...

Hej!
Jag har alltid fått för mig att det är krångligt med surdegsbröd. Läste artikeln om dig i tidningen Land, blev lite inspirerad och tänkte prova.
Däremot förstod jag inte varför man skulle hälla ut av rågsurdegsgrunden, läste här på bloggen och nu är jag med.
Här ska det baka surdegsbröd. :)

Jag lär kika in igen! :)
Mvh Sara

Ha! sa...

Hej, Martin!
Har en längre tid läst och inspirerats till bak av bloggen, men märkligt nog var det först idag som jag faktiskt genomförde ett av dina recept: Brödlycka! Mitt Stureby levain blev segt, håligt, vackert och utsökt. (I min bok kommer det dock att heta Levain de Martin ;-) Vilken känsla - handklapp och spontandans i köket. Tack för det. Nu finns det ingen återvändo från ett fortsatt surdegsliv. Imorgon hämtar jag förresten ut de första tre exemplaren av din bok på posten (det lär bli fler; gåbortpresent och så). Skjuts in i ugnen!
Mvh/Henrik

Henninge sa...

Hej!
Jättekul initiativ! Jag är inbokad på kursen i februari! :)

Vi ses!

/Henning

fröken elin sa...

Det är ju faktiskt en helt fantastisk och surealistiska hisoria, om ditt liv och ditt bröd. Att på hobbynivå och under pappaledighet börja baka surdeg, och på bara ett år bli rikskänd surdegsexpert! Måste kännas helt otroligt! Hoppas man själv får vara med om något liknande en dag!

MVH Fröken elin

Anonym sa...

Hej!
Vill fråga ngr saker angående recepten i din bok. Använder du rulle eller degkrok? Ibland tycker jag att vissa bröd blir lite väl sura, finns ett ngt trick här? T.ex. att slänga i lite sirap?
Tacksam för svar.

/Marcus

Martin Johansson sa...

Prillan: Man behöver inte hänga upp sig så mycket på att det ska vara stenmalet, testa med det du har.

Henrik: Spontandans minsann, kul!

Fröken elin: Jo, lite surrealistiskt är det alla gånger …

Marcus: På den degblandare jag använder nu (enb Bosch) finns det bara krok, men då jag använt Electrolux assistent har jag oftast använt rullen.
Det finns absolut trick för att göra bröden mindre sura. Ett enkelt sätt är helt enkelt att minska mängden surdeg (flytta en del av mjölet och vattnet från dag ett till dag två). Vill man kan man stoppa i lite jäst om man är vill vara säker på att det jäser ordentligt.
Att tillsätta lite sirap eller annat socker kan också vara en bra idé. Inte för att sockret direkt gör brödet sötare, utan för att degen då kan jäsa snabbare och därmed bli mindre syrlig (sockret blir liksom till mat för jästen). Hoppas det var till någon hjälp.

Anonym sa...

Tack för informationen!
/Marcus

Unknown sa...

Hej, jag vill inget hellre än att gå kurs och lära mig mer om surdegsbakande.

Så fort det blir kurs igen, så anmäler jag mig och min sambo.

/Ann

Anonym sa...

Hej! Ta i lite när du bokar nya kurstillfällen, jag tror vi är drösvis som vill gå ! :-)
Hälsar
/JennyN