söndag, augusti 30, 2009

Nu är det verkligen, verkligen nära

Tre sidor Bröd-Martin i DN idag, det är stort! (Nu när jag blivit brödkändis tänker jag börja prata om mig själv i tredje person, som Zlatan.) Det var ju lite lustigt att ett av recepten de valt att publicera var de där kanelbullarna som jag bakar på vildjäst. Om man inte vet att jag brukar passa på att baka dem när jag ändå är på gång med andra vildjästbröd måste man tycka att jag är en riktig knasboll; sju dagar för några plåtar kanelbullar!

Boken har i alla fall landat nu. I fredags nådde den Natur & kulturs lager och i veckan levereras den till butikerna där den ska gå att köpa från och med lördag. Spännande! På söndag ska jag vara med och baka i Nyhetsmorgon i TV4. Eller baka och baka, kanske blir det ett klassiskt och här har jag förberett lite-inslag där jag vispar lite med mjöl och vatten och sen trollar fram ett färdigbakat bröd ur ugnen. Man får väl se vad det blir.

Uppdaterat: Jag kommer inte baka i TV4 på söndag. De hörde av sig och sa att något kört ihop sig. Kanske blir det tv-bakning lite längre fram i höst.

Jag kommer också att vara med på bokmässan i Göteborg torsdagen och fredagen 24–25 september. På torsdagen kommer jag även signera böcker hos Bagaren & Kocken. Vilken konstig sak, att signera böcker. Vad ska jag skriva då? Tänk om det bara blir kluddrigt och dant. Här köper folk en bok för dyra pengar och så är det kludder längst fram? Jag får öva in något snyggt.

Och så en sak till. Jag kommer att hålla ytterligare en surdegskurs i Rute på Gotland i höst. Den blev dock genast fullbokad eftersom det fanns en väntelista från kursen i våras. Jag ska försöka få ihop någon kurs i Stockholm också, det är bara lite trixigt att hitta en bra och trevlig lokal att vara i. Men jag tror jag är något på spåret, jag återkommer om det.

I veckan som kommer ska vi även skola in oss på förskolan, Ture och jag. Också det är ett mycket stort äventyr.


52 kommentarer:

Jessica sa...

Såg den på Bokus idag.

Anders sa...

Damn it! Trodde inte att den där väntelistan betydde något för framtiden eftersom det redan var fullt. Jag vill gå på kurs på Gotland eller Stockholm.

Dags att beställa boken. En bra morgon.

Julia* sa...

Vilken bra artikel!
Ska det vara möjligt att köpa din bok från utlandet?

Ha! sa...

Gratulerar! Boken luktar b(r)aksuccé lång väg. (Snart ägare själv ...)

Ulla sa...

Lockades av gårdagens DN och har en surdeg på gång samt satt boken under bevakning på adlibris.

Anonym sa...

Åh om du kommer till Stockholm och håller surdegskurs vill jag vara med! Ska även köpa boken när den släpps. /Nina

lotten sa...

Lyckades igår ropa hem Bröd och marmelad från Rosendals trädgård på tradera igår, så nu är även jag en lycklig ägare!
Har oxå beställt din bok så jag hoppas den kommer snart:)

Tänkte lägga till en liten fråga.
Ditt bröd som du bakar med mat nicklas, blir ditt bröd ganska syrligt? Går det att påverka syrlighetsgraden eller beror det helt på surdegen?

Mvh Lotten

Anonym sa...

Får man föreslå en stämpel att signera med?! Med lite tur ger det ett världsvant och dekadent intryck. ;)

/Erika

Jonas Svensson sa...

Skoj!

Har bara bakat kanelbullar på levain en gång, men ditt recept på fyllning är bara helt fantastiskt. Det blir underbara bullar även med en vanlig vetedeg, tack vare fyllningen.

Har under många år jobbat på att göra den perfekta kanelbullen, och med den fyllningen känner jag att jag nått ända fram på min skala.

Fröken Dill sa...

KUL med DN:s brödsidor. Stort grattis!!!
Snart har du fått till och med oss som inte är något vidare på att baka att i alla fall försöka.
Många hälsningar från fröken Dill

Karin sa...

Åh vad roligt! Måste köpa DN!

Unknown sa...

Knäckebrödet i DN blev gott. Tack för inspirationen.

Men uj och oj vad det är meckigt och mjöligt att baka knäckebröd. Jag får nästan nog av mjöl i köket med mina andra bakprojekt - och så alla dessa stora kakor som skall kavlas och mjölas och sölas.

Red Scream sa...

Grattis! :-)

Lyckans Stenugnsbageri sa...

Hej!
Har du lust att besöka Bohuslän så skulle du kunna ha kurs i vårt bageri. Vi har vedeldad stenugn och finns i närheten av Smögen. Gå gärna in på vår hemsida www.stenugnsbageri.se och ta kontakt med oss så kanske det kan bli något (v 48 är bageriet upptaget med en kurs inom Eldrimner med Manfred Enoksson, så då går det inte).
Hälsningar
Lyckans Stenugnsbageri

Anonym sa...

Hej,

vill bara säga att jag blir så glad över ditt sätt att skriva. Också. Förutom allt gott bröd som man också blir glad av.

Jobbar inom en bransch där man av någon anledning ska vara lite småpretantiöst - men känner att nu jäklar ska här bli ändring och lite mer mänskligt stuk. Som din blogg. Typ att erkänna att man oroar sig lite för kluddriga underskrifter. I like : )

//maria k

Karin sa...

Ska kolla in din bok!
Karin

Kinna Jonsson sa...

Vad kul Martin!! Grattis. Jag ska kika på artikeln som jag helt missade. Jag hoppas du lägger upp länk till TV4 också. Kram

CrimsonAnna sa...

Hoppas du ordnar en boksignering på hemmaplan också:)

Hans Joakim sa...

"Den mjölige bloggaren"!

Gratulerer så mye, Martin! Det skal bli spennende å lese boken din :)

Linda sa...

Åh snart kommer din bok, äntligen, ser verkligen fram emot det.

Angående baksten, vad är det för skillnad att köpa en baksten från tex bagaren&kocken för 599 mot att köpe en baksten i granit på Bauhaus, fungerar den från bauhaus lika bra?

chili sa...

Fasen va najs, ska köpa din bok till min samling:)

Kajsa sa...

Idag satte jag in en beställning även härifrån Helsingfors, Finland. Enkelt med Adlibris, kan knappt vänta på att få hem boken. Tack för fantastiska recept Martin!

-ae- sa...

Min bevakning på boken på AdLibris larmade just att lagerstatus för boken uppdaterats så att den kunde beställas.
Det gjorde jag naturligtvis bums... ;)

Mikael sa...

Mitt exemplar är på väg från Bokus! Om ett par dagar har jag den i handen! (B-post). Spännande!

/Mikael

Oskar sa...

Beställd. :)

Johan sa...

Ja, min beställda bok kommer också i veckan, spännande! :)

Läste om Brunkebergs brödbok i Expressen i söndags och såg att de visst använder grahamssurdeg i vissa bröd. Någon som du, eller någon annan, har testat?

Anonym sa...

Nu har jag beställt boken! Kan nästan inte stå ut med väntan.
Måste nog baka det hårda brödet som var med i DN ihelgen. Det ser väldigt gott ut.

Tack för en otroligt inspirerande blogg!
Maggan

sonja sa...

väntar också på paket med fin brödbok i! Ska hålla utkik efter nästa surdegskurs, då ska jag minnsan vara med :-)

Unknown sa...

Är bara i drömstadiet när det gäller bak med surdeg, men ändå gillar jag att läsa din blogg. En dag ska jag också stå där med långtrådig surdeg och bjuda min lilla familj på bröd på morgonen.

Stor eloge till dig, och att du delar med dig. Låt inte berömmelsen ta all din tid från bloggen bara.

Jag har både länkat till dig och lagt in dig som favorit, så hoppas att du får några nya fans den vägen.

Lycka till i höst!

Anonym sa...

Nu finns den i BUTIK!!! Jag jobbar i en bokhandel och vi fick den idag..

Sara sa...

Boken "Surdegsbröd" är på väg hit:) På bokus kunde man lätt förhandsbeställa, och snart har jag den i händerna!

alvar & ivar surdegsbageri sa...

Hej Martin!

När du kommer ner till Göteborg och bokmässan så vore det kul om du tittade in hos oss på alvar & ivar surdegsbageri! Det känns som om vi har en del gemensamt.

Mvh Fanny & Martina

Annica och Eva sa...

Lycka till med signeringen, vi kan få tvångstankar ibland om att vi stavar våra namn fel! Kommer förbi på Bok och Bibliotek. Vi undrar förresten vad du tycker om LCHF .... och vetemjöl???

Anonym sa...

Jag fick min bok igår, den låg och väntade i brevlådan. Läst från pärm till pärm, nu blev jag nytänd. Martin är kung. Hell Martin!

Med ödmjuk hälsning NiklasB

Jenny sa...

Å vad kul!!
När du får tid måste du berätta hur 17 man gör såna där snurriga kanelbullar (alltså formen på dem), förklarar du det i boken? Jag har googlat och kollat massa recept men hittar ingen beskrivning nånstans.
Stort grattis till boken, den ser jättefin ut!

Martin Johansson sa...

Alvar & Ivar: jag tittar gärna förbi!

Jenny: Nä, det finns tyvärr ingen kanelbullerullningsinstruktion i boken. Men det är lätt: Kavla ut degen till en rektangel, bred på fyllning, vik ihop på längden, skär i tunna strimlor (ungeför 1,5 cm breda och 20–30 cm långa), tvinna strimlorna något varv och snurra dem några varv kring fingrarna. Det gör inget om de blir lite kludriga, de blir fina ändå.

Jenny sa...

Åh, tack Martin!! Jag visste väl att det var nåt enkelt knep, men kunde inte för mitt liv komma på hur! :)
Lycka till med lanseringen, det kommer att gå som smort! Och kluddriga signeringar är också fina!

epim sa...

När man hälsar på hos Alvar & Ivar så ska man passa på att köpa världens bästa vetemjöl för bröd: Ölands lantvete

Karolina sa...

Jag beställer ingen bok än, väntar tills du kommer till Bagaren och kocken, då lär jag komma dit och köpa mig ett ex :D vet du tiden ?

Anonym sa...

Jag har köpt boken nu! Vi hade lite högläsning ur den på vägen hem. Det ska bli kul att både läsa boken och baka bröden

Anonym sa...

Hej Martin!
Jag har den otroliga turen att få vara med på kursen i Rute nästa vecka och undrar om du kommer ha med några ex av boken och sälja eller om jag ska köpa den innan. För det vore ju himla skojigt att få den signerad.

Hälsningar, Jenny

Jessica sa...

Måste bara lämna ett litet spår efter mig och tacka för din underbara blogg! Den har totalt revolutionerat mitt bakande och gjort att mitt största helgnöje numera är att umgås med mina bubblande pysande bunkar. =)Boken är beställd och jag ser verkligen fram emot att testa fler av dina recept. Än så länge har det bara blivit rågbröd och ciabatta, vilka är både mina och sambons favoritbröd.

Martin Johansson sa...

Karolina: Jag är hos Bagaren & Kocken mellan kl 15 och 26 torsdagen den 24/9.

Jenny: Javisst, jag kommer att ha en låda böcker med mig till Rute.

Jessica: Roligt, tack!

Make Me Up sa...

wohoo! nu har jag boken i min hand! Den här gången Ska jag lyckas med min surdeg! (tror jag ska testa din äppel och nötbröd från förra inlägget, det ser så gott ut!) Har du stött på något recept med plommon förresten? Jag har fasligt mycket plommon i trädgården i år =0)

Lycka till med allt i höst!

Linda sa...

Tänkte köpa en baksten, skall man satsa på en baksten i Gotländsk Kalksten http://www.hemmakocken.nu/?artnr=13478&cat_id=98 för 600 eller fungerar de lika bra med de billiga granitskivorna som finns på tex Bauhaus.

Har bakat ditt äpple & valnötsbröd idag, skall bli kul att testa om en stund och som vanligt även bakat ditt bröd med dubbla surdegar.

Linda sa...

Ville bara säga att äpple&valnötsbrödet smakade himla gott, saftigt och lite sött, nu står ditt morgonbröd med durumvete på jäsning i kylen. Skall bli spännande och se vad det smakar.

Just det, har gått efter ditt surdeggrund med äpplen, såg att du ändrat det och nu gör surdegsgrund utan äpplen, varför? Har båda sorterna i kylen nu.

Anonym sa...

Åh snälla ha en surdegskurs för nybörjare i Stockholm. Väntlistar mig direkt!

Tove

Martin Johansson sa...

Linn: Nä, jag har inte bakat något på plommon, men det lär komma. Också våra plommon börjar bli mogna. Gunnel bakade visst äppel- och valnötsbrödet med plommon istället för äpple, och det blev visst bra (hon ökade mjölmängden något eftersom plommonen är så lösa).

Fluffan: Jag tycker det funkar bra att starta surdegsgrunden utan äpplen. I den nya varianten börjar jag också med en lösare blandning vilket minimerar risken för mögen. Men när surdegen väl är igång tror jag de olika varianterna ger samma resultat.

Martin Johansson sa...

Tove: Jo, det blir nog någon kurs i höst. Håll utkik på bloggen (det finns ingen kölista)!

Ferkel sa...

älskar din blogg och tack för inspirationen! very cool.... grattis till boken, jag är nyfiken och ska leta efter den snarast. hoppas jag får plats på kursen i Stockholm, Mellie

Unknown sa...

Tjena Martin

Din bok damp ned i brevlådan häromdagen. Mycket inspiration bland dom sidorna. Stort tack!

Catering sa...

Grattis till DN-artikeln Martin!