lördag, april 04, 2009

Kurs på Gotland

Nu ska ni få höra: Jag ska hålla en kurs i surdegsbakning! Ganska läskigt, men otroligt roligt. Extra roligt är det eftersom kursen ska hållas på det finaste av bagerier, Rute stenugnsbageri på Gotland. Den 25–26 maj går den av stapeln.

Vi kommer att baka bröd – ljusa, mörka, mjuka och kanske hårda – och kika på en massa olika surdegar. Hur ser en surdeg ut i olika stadier, när är den bra att baka med och så vidare. Jag kommer att berätta allt jag vet om hur man lyckas (och misslyckas) med surdegsbröd.

Den som är intresserad kan läsa mer om kursen här.

Uppdaterat: Kursen är fullbokad.

10 kommentarer:

-ae- sa...

Men, men, men...

Jag vill ju också gå den kursen, och det är typ en månad innan jag tidigast kan komma "hem" till Gotland för semester...

Nåja, jag hoppas att ni får en rolig kurs, alla ni lyckostar som kan ta er dit.

(Och tack för en mycket trevlig blogg, Martin. Jag lyckades övertyga mina föräldrar att ta med sig en baksten åt mig från Slite Stenhuggeri när de kom på besök hemma hos mig i veckan. Nu ska jag återuppliva min gamla surdeg som legat i frysen ett tag.)

Unknown sa...

Hej Martin!

Jag har länkat till dig från min blogg och även skrivit om dig i ett inlägg idag. Om du inte tycker att det är ok så meddela mig bara.

Det är så roligt och inspirerande att läsa din blogg. Du är så generös och ger så mycket inspiration.

Hoppas du får en trevlig söndag,

Katarina "amospersson"

Magdalena sa...

Vad kul Martin med en egen kurs! Det blir snart en heltidsbagare av dig! En som troget fäljt och bakat efter din blogg i 1 år nu!

Unknown sa...

Kul med kurs, hade varit intressant att vara med..

..och på tal om att misslyckas med surdeg. Jag deppar fortfarande efter dagens totala flopp. Skulle göra levainbaguetter. Efter blandning såg det så lovande ut. Men sedan hände något, eller rättare sagt. Ingenting hände. Det jäste lite grann i lådan. Men efter utbaket, totaldött. Fy vad tråkigt. Jag har ingen teori. Kanske lät jag levaingrunden i steg 3 gosa på för länge. För det var som att degen totalt tappade sin spänst där någonstans..

/tobias

Anonym sa...

Är det någon som fått svar från Rutes?

Tänkte överraska min hustru med en helg på gotland med påföljande kurs.

m@ sa...

Näpp, jag har anmält mitt intresse men inte fått ett livstecken från dom ännu. Väntar förväntansfullt på svar alltså. Imorgon bär det av till Sala, bl a med en laddning levaindeg i bagaget för utbak senare under dagen. Återstå att se om den klarar denna strapats :-). Ett stopp hos Hällsta Gård för lite uppköp av mjöl är inplanerad också...

Erik Forsberg sa...

Har också anmält intresse men inte fått svar, och ringer man är det bara en telefonsvarare som berättar att de öppnar 1:a maj.

Vore ju bra med svar så att man vet om man fått plats. Då kan man boka resa och boende tidigt vilket bör bli billigare.

Mangobruden sa...

Åh - jag vill också vara med. Kan du inte köra en kurs i juli-augusti?

/V

Martin Johansson sa...

Hoppas ni som hört av er till Rute fått svar nu.

Mangobruden: Jag har inga planer på det nu, men man vet aldrig!

Kajsa L sa...

Jag skulle VERKLIGEN vilja gå kursen. Fasiken att den är i maj, och inte på sommaren när man kan komma från. Jag är också en bakarfrälst som skämmer bort mina grannar eftersom vi i huset inte hinner äta i samma takt som jag bakar. Jaja.
Ifall du får fler kurser man kan gå vill jag gå. Bara så du vet.
Hälsn. Kajsa L