fredag, maj 04, 2007

Rödbetsdeg


Tre gånger har jag bakat rödbetsbröd från Riddarbageriets bröd. Första gången hällde jag ner de skivade rödbetorna precis som de var, med resultat att det blev små bitar av rödbetor i det färdiga brödet. (Och det ville jag inte ha …)

Andra gången mosade jag rödbetorna med en sån man mosar potatis med (stomp?). Resultatet blev ett bröd med lite mindre rödbetsbitar i.

Den tredje gången körde jag betorna med en mixer tills det var en fin slät smet. Reslutat: inte ett spår av rödbeta! Men jag inbillar mig att brödet fått en liten bismak som jag inte tyckte om … I fortsättningen tänker jag göra enligt alternativ två.

Brödet är hursomhelst mycket gott. Johan Sörberg hävdar att brödet inte blir rött när det är klart. Men det blir mitt. Rött och fint och med små, små rödbetsbitar.

3 kommentarer:

fakiren sa...

jag har aldrig bakat rödbetsbrödet från boken. däremot har jag bakat ett gäng andra rödbetsbröd. då har jag alltid använt rivna färska rödbetor. degen blir inte röd då, men små härligt goda "flisor" av rött här och var.
max

Anonym sa...

Hej - Hjälp!

Jag provade i morse att sätta rödbetsdegen. Men det blev så torrt! Står det fel i receptet? I min bok står det 40g/0,4dl vatten och då är det 7dl mjöl (vete + graham). Så jag hällde i lite mer vatten men det såg bara kletigt och skumt ut. Kanske ska det vara 4 dl? Nu står den i ett hörn och väntar på att jag ska bestämma mig för om jag ska slänga eller testa. Jag låter den stå så får jag se om det händer nåt.

Men jag undrar: står det verkligen inte fel vattenmängd i receptet?

kalle sa...

Hallå!

Jag vet inte om du har lirkat vidare med rödbetor och har själv inte Riddarbageriets recept, men efter att ha använt kunskaper som jag mestadels har förskansat mig här på din blogg har jag lyckats trolla fram ett rödbetsbröd som jag själv tycker är fantastiskt gott.

Är du nyfiken och har tid finns det här: http://matskalle.blogspot.com/2009/05/rodbetsbrod.html

/kalle.