fredag, maj 07, 2010

Ja må du leva, kära blogg!

Jubileum! Den är nu tre år sedan den där fredagen i maj 2007 då jag startade den här bloggen. Jag jubileumsintervjuar mig själv.

Grattis till jubileet!
– Tack!

Hur många bröd har du bakat nu?
– Jag vet inte … några hundra kanske? Eller tusen? Jag läste någonstans att det tar tusen bröd innan man lärt sig baka. Jag är inte där riktigt än, vi säger niohundra.

Vilket är det godaste brödet?
– Det varierar. Storfavoriterna håller ungefär ett halvår, sen bakar man något som är ännu godare. Just nu är det nog det här enkla brödet som jag bakar på rågsikt och rågsurdeg.

Kan man köpa surdeg av dig?
– Nej. Om man träffar man mig kan man få en klick, men min surdeg är inte märkvärdigare än någon annans.

Kan man ringa dig om det jäser dåligt?
– Vissa tycks tro det, men nej. Men man kan fråga i kommentarerna, jag försöker svara på allt. Ibland missar jag någon, då får man fråga om.

Hur många besökare har du haft på bloggen?
– Många. Hundratusentals faktiskt.

Nä?
– Jo det är sant! Fast enligt statistiken så är ungefär hälften bara inne och vänder. Surdegsbröd, ah, trams! tänker de och klickar sig till nåt ballare.

Har du snälla läsare?
– De snällaste! Bland de där hundratusentals kan jag bara räkna till några enstaka retstickor och besserwissrar. Tre kanske.

Har du några stalkers?
– Inga som besvärar. Jag har fått några mysko grejer på posten, men inget som går att polisanmäla om man säger så.

Vad gör du nu?
– Jag har precis börjat sätta ihop boken som kommer i höst. Jag gör själva layouten alltså. Det är väldigt roligt att göra sin egen bok. Och praktiskt, blir det trångt på en sida kan man själv bestämma vilken ingrediens som kan strykas.

Du kom ju med en bok i höstas, är det inte lite förmätet att göra en till så snart?
– Men det är ju så roligt! Och den här blir annorlunda. Bättre.

Och vad kommer härnäst på bloggen?
– Det får man se. Man vet aldrig. Egentligen skulle jag vilja göra lite mer filmsnuttar. Ord och bilder är bra, men det är ju så snyggt att visa deg med rörliga bilder. Kanske kan jag övertyga förlaget om att de ska låta göra några kortisar för att marknadsföra boken. Jag ska försöka.

Slutligen, hur ska du fira treårsjubileet?
– Med glass.

Tack för pratstunden och lycka till framöver!
– Tack själv!

45 kommentarer:

Marcus Frödin sa...

Grattis på brödelsedagen! Det är väldigt rolig och inspirerande läsning!

Blingo sa...

Gratulerer med 3 år:-)
Du innspirerte meg til å begynne med surdeig,Tusen takk.
Skal prøve å bake mitt første brød i dag.Er veldig spent.Tvi tvi

Hilsen Hilde

Niklas sa...

Grattis! Och tack för all inspiration och kunskap under de här åren!

Patrik sa...

Grattis. Du har kommit rätt långt på dom här tre åren. Ser fram emot den nya boken.

Eve sa...

Gratulerar!

Vill bara tala om att vi nog är ett gäng som halkat in på din blogg och sedan omedelbart lagt till den i RSS-läsaren, så det är inte säkert att de som vänder slutar läsa... (såvida du inte har statistik som även tar med RSS, men det verkar ganska ovanligt).

Anna-Karin sa...

En sån bra dag du valt att både starta och jubilera på! Min födelsedag nämligen. Annars hoppas jag på minst, minst, minst mångdubbla det antalet, många jubiléer. Det har varit härligt att följa hittills. Roligt var det när du försökte köra sönder en surdeg, körde och körde. Det kan jag fortfarande fnissa lite åt när jag står med min maskin igång.
Varmt grattis på treårsbloggardagen!

Anonym sa...

Grattis! Detta är verkligen en toppen-blogg! Jätte-inspirerande och massor av bra recept. Det blir nog en stas med "Russin och solros" i helgen, så gott med lite grövre bröd ibland.
Ha en underbar helg!
Maggan

cecber sa...

Kul med intervjuer som intervjuaren gör själv. Fram för mer sådant :0) Och grattis till 3-årsjubileet!

Ingela sa...

Grattis till väl genomförda bak under 3 år (åtminstone de som vi har blivit introducerade). Grattis också till väl genomförd monolog
;-D

Milla sa...

Grattis MArtin!! Du har inspirerat många hemmabagare, att våga börja med surdeg.. Inklusive mig!!

Super kul intervju!! Längtar tills boken kommer ut, men tills dess bakar jag på som vanligt!!

Grattis igen och lycka till med boken!!

Mvh Milla

arstider sa...

Hej

Grattis.

Kul intervju som dessutom var bra..:-D

Kan du inte låta oss få ställe en fråga som du sedan sammanställer....? till 4 års dagen

Ser fram mot nya boken

MVH // Christer

Robin sa...

Stort GRATTIS! Det är verkligen en underbar blogg du har.

En liten fråga:
När kommer du skicka ut recepten till oss testbakare? Det ska bli väldigt roligt.

MVH
Robin

Annettes space sa...

Grattis med de 3 år og tak for det fine interview :-))

Det bliver spændende at se og købe den nye bog. God arbejdslyst :-))

Maja sa...

KUL! grattis grattis! Nu är det på tiden att min baktokiga pappa börjar följa också..

Simon sa...

Ja, det har varit roligt och inspirerande att följa. Själv kan jag se i min besöksstatistik för http://simonsbrod.se när du har varit i TV -- då formligen rusar det folk även till mig! Det har varit ett par roliga år för surdeg och bakning! Grattis till dig och alla hemmabagare!

Marie sa...

Hi Martin :)
I've got a big ;D question to you &
I hope you'll answer soon, so I can bake your walnut-apple bread :)
If you say "rågsurdegsgrund" do you
remove this amount (100 g for example) before mixing with the rest of the ingredients? That's what I usually do.

Very grateful for your answer :)
Marie

Anonym sa...

Hej Martin!
Grattis! Din blögg är underbar. Jag har upptäckt den i år och började läsa från första post och alla komentärer.

Killen från Brasilien.

Synnøve. sa...

Härlig intervju med dig själv måste jag säga.
Kul att läsa.

Vet inte om de har din bok på biblioteket här.
Jag bor i Kongsvinger. Norge.

Har ett firartips åt dig.
Åk till Söderköping och Smultronstället.
Där får du alla sorters glass, hur många olika som helst.
Ett besök där kan jag rekomendera. Ska försöka komma dit i sommar när vi åker hem.

Hade gott.
Synnöve.

Anonym sa...

Hip hip hurra. Stort GRATTIS.
Underbar o härlig blogg.
Jag håller med några filmer skulle sitta bra.
Btw Kul intervju du har gjort.

Paulette

Livsresande sa...

Grattis! Kul intervju! :) God idé faktiskt. Väntar på nya boken... men ska njuta av sommaren först.

raita sa...

Min första kommentar här. Vill bara säga grattis och tack! Jag har ett par degar som jäser i kylen just nu tack vare dig.

Filippa H. sa...

Köpte din bok om surdegsbrödbak till mig själv i födelsedagspresent för ett halvår sedan - det var en mycket, mycket lyckad present må jag säga! Underbara bröd, och det bästa av allt är att recepten är så avskalade och naturliga att de går att variera själv nästan hur mycket som helst. Tack för en underbar bok, helt enkelt!
Men jag har ett litet problem, som jag tänkte att du kanske har en lösning på! Alla mina surdegsbröd som är på någorlunda ljus mjöl blir ljuvliga, men såfort jag gör något grövre, så blir det aldrig färdigt i ugnen oavsett hur många timmar jag låter det stå där! Det blir bara degigt. Har testat allt jag kan komma på för att inte få det så, men ingenting hjälper.... då jag föredrar att äta riktigt grova bröd gör det mig lite ledsen att det är just de bröden som jag inte lyckas baka! Om du har någon idé på vad osm kan tänkas h'lpa skulle jag bli jätteglad :)

Ha det fint, Filippa

Jenny sa...

Hej, tack för en underbar blogg! Ett tips till alla er som vill ha en klick surdeg, om man har tillgång till ett surdegsbageri i sin närhet kan man gå in och be att få köpa en klick surdeg av dem. På bagerierna har de sina surdegar i stora hinkar, och kan lätt avvara en deciliter, ta med lämplig burk. Kolla om den är nymatad eller inte bara...

Anonym sa...

Hej Martin!

Jag har ett problem: jag får ingen skorpa på mina bröd! jag kör med ånga och vädring, när det inte funkade så skaffade jag baksten. Men med stenen blir mina bröd klara efter halva angivna tiden, men utan skorpa!!!

Snälla, säg att du har lite bra tips!!? / Michelle

Kihlgren.net sa...

Grattis på födelsedagen Bloggen! Kan man hoppas på tre minst lika bra år till?

Igår bakade jag en Prototyp no 1 för typ 15de gången i år och idag bakade jag en Stureby-levain för första gången. I veckan fick jag även veta att jag har blivit rågsurdegsfarfar. Jag gav bort en klicka av min rätt aggresiva rågsurdeg till en arbetskamrat för ett par månader sedan och i veckan fick jag höra att han i sin tur gett bort en klick till en kompis. Det är väldigt kul att veta att ett par generationer av min "Ånglamark rågmjöl-och vattenblandning" nu finns i omlopp.

Med detta vill jag bara säga att du inspirerar en surdegsnörd i Uppsala, och detta är han väldigt glad för. Keep up the good work!

Mat och Dryck sa...

Glass är gott. Jag gillar vaniljglass med chockladrippel i en sådan där fyrkantig pappersförpackning.

Anonym sa...

jag vill bara påpeka, för statistikens skull, att jag är en av dem som går in på bloggen och vänder, men det gör jag för att kolla om du lagt upp några nya inlägg. för jag har ännu inte vänskapat mig med tekniken att få uppdateringar om nya inlägg via mejl. bara så du vet :-)

-sanna

Linnea sa...

Grattis!
De här bak stenarna, går det bra hurdan sten som helst? Om man hittar en platt sten går den bra oberoende av sten sorten?

Anonym sa...

Mycket kul, grattis!:-)

Johan sa...

Grattis!

Efter 900 bröd känns du som rätt person att fråga..

Hur får man egentligen till den perfekta skorpan på Stureby-levainen? En sån som i bagerierna. När jag bakar det brödet blir mesta precis som jag vill ha det, förutom just skorpan, som blir väldigt tunn och "flagnar" nästan av efter att varit framme nån dag.

Marty sa...

Ja, visst är det fantastiskt att se på en deg, nästa lika bra som att sätta händerna i den. Om du ska fira med glass hoppas jag du gör den själv enligt Jan Hedhs recept... Har precis köpt egen glassmaskin och redan gjort vaniljglass med körsbär i konjak och vaniljglass med jordgubbar. Grattis och tack för inspiration!
/Marty

Martin Johansson sa...

Tack för glada tillrop!

Marie: No I don't remove any sourdough since I always keep some starter in a separate jar. I hope that will answer your question.

Synnöve: Tack för tips!

Filippa: Det låter inget vidare med degiga rågbröd … Du låter dem väl vila några timmar innan du skär i dem? Många mörka bröd behöver vila ordentligt innan man sätter tänderna i dem. Annars kan det kanske ha att göra med att de jäst lite för länge innan de åker in i ugnen, då kan de sjunka ihop och bli kladdiga. Du kan ju också testa med att dra ner lite på vattenmängden eller öka mängden mjöl.

Michelle: Du kan testa nåt sånt här: När du tror att det är ungefär 5 minuter kvar tills brödet är klart stänger du av ugnen och sätter luckan på glänt. Låt sedan brödet stå i 15 minuter eller så, då borde du få bra skorpa. Ett annat tips kan vara att slå på varmluftsfunktionen (om du har en) när halva tiden återstår, det kan också ge bra resutlat. Och stirra dig inte blind på innertemperaturen i brödet utan låt det stå tills det är så mörkt som du vill ha det. Hoppas det kan var något.

Linnea: Jag tror det kan gå fint med lite vad som helst. Vissa stenar kan ha problem med höga temperaturer, så det kan nog var bra att ta reda på innan man köper en. Och så har olika sten olika bra förmåga att hålla värmen, men så himla petig måste man ju inte vara.

Johan: Se svar till Michelle. Och en sak till förresten: Jag tycker det kan vara enklare att få bra skorpa på brödet när det inte är så trångt i ugnen. Så att baka ett bröd åt gången kan också vara ett tips.

JennyW sa...

Grattis på 3-årsdagen!
Är det bara 3 år förresten? Känns som att du alltid funnits där med dina degar på nåt sätt! :)
Igår satt vi vid matbordet och tackade dig för det goda brödet jag bakat!
Tack för all inspiration!

Julia sa...

Bra jobbat! ;D

Rebecka sa...

Grattis grattis får man väl säga! Jag älskar verkligen din blogg, har blivit helt galen i surdegar och har precis ditt favoritbröd, just nu, på jäsning. Jag tänkte höra om det är okej att jag länkar till dig på min matblogg? Ha det bra! :)

Anonym sa...

Grattis!
Jag ska köpa din andra bok! Bakade knäckebrödet ur din bok häromdan och det blev jättegott:)

Anonym sa...

Grattis!
Köpte din fantastiska bok i höstas och har sedan dess bakat uteslutande efter dina recept. En liten fundering om bilden på Syrligt lantbröd, sid 73. Mitt bröd blir mycket ljusare... Har du rätt bild i boken eller har jag bakat fel...? Brödet blir dock väldigt gott.

Mjöliga hälsningar från Greta i Göteborg

Anonym sa...

Hej Martin! Vilka fina bröd du gör. Själv gillar jag att bara baka på känn, dessutom har jag ingen bakmaskin så jag kletar på för hand. Jag vill baka bröd med bara rågmjöl, men de blir ofta ganska hårda och jäser inte så mycket. Har du några bra tips för att få saftiga och luftiga bröd på detta viset?? Tackar för svar på förhand! Mvh Peter

Kurt sa...

Du får sätta upp en övervakningskamera i köket, och sedan livestreama ut det.

Peter sa...

Hej!

Upplever ofta att mina degar blir lite för lösa.
Provade därför att köra Levain med jäst längre än dina rekomendationer (10 min på låghastighet 1 av 2 på maskinen, 5 min på högsta, i med saltet och 2 min till, vilade 5 och sen 2 min på högsta). Resultatet blev lysande och jag trodde att jag hade fattat grejen med bearbetningen

Sen skulle jag baka ditt ljusa bröd på rågsurdeg enligt samma upplägg. Då blev degen alldeles för lös igen. Kan jag ha arbetat söder den eller tror du att det beror på mjölet jag använde? Frångick Kungsörnen och använde istället ICA Vetemjöl Special. Surdegsgrunderna va nymatade vid båda fallen och nattjäsningen ungefär lika lång.

Skulle vara kul om du kunde spela in en video från med alla momenten i ett bak.

Tack på förhand!

Mvh Peter

Martin Johansson sa...

Rebecka: Länka på!

Greta: Du har bakat rätt. Faktum är att jag ändrade lite i receptet efter att vi tagit bilden och vi hann inte ta någon ny.

Peter: Det här surdegsbrödet är bakat uteslutande på rågmjöl, och det blir väldigt gott. Just luftigt kommer du nog aldrig få ett bröd om du bakar det enbart på råg.

Kurt: Det är en idé!

Peter: Man kan knåda sönder en deg, men jag tror det är troligare att det beror på mjölets kvalitet och på hur surdegen är. Just ljust bröd på rågsurdeg är en väldigt lös deg som dessutom innehåller väldigt mycket surdeg, så den är ganska lurig.

Peter sa...

Hej igen!

Tack för snabbt svar!

Håller på med ett nytt försök idag igen. Har återgått till Kungsörnen igen. Ser ut att bli bättre även fast den är ganska kletig och lite klurig att jobba med.

Kom upp ett par frågor när jag bakade..

Har sett att du i skriver att du inte riktigt är nöjd med degen efter 10 min i maskinen och därför låter den vila för att sedan ge den ett par minuter till. Är den för lös då eller är det spänsten som är för dålig? Kan man påverka hur lös en deg ska bli genom att öka längden på bearbetningen?

Går det att tillsätta lite jäst i tex ljust bröd på surdeg på samma sätt som du gör i levain med jäst för att påskynda jäsningen lite?

Mvh Peter

Peter sa...

Degen blev för lös idag igen och bröden platta. Den jäste dock mycket fint i lådan. Kan orsaken vara att surdegsgrunden precis var nymatad när jag blandade ihop fördegen? Hade inte ens haft surdegsgrunden i kylen utan tog den direkt efter att den stått i rumstemperatur i 8 timmar.
Min tanke är att den nymatade surdegsgrunden varit för aktiv och därför påskyndat fördegens utveckling och därför blivit för sur efter ca 8 timmar i rumstemp. Vad tror du?


Tidigare när jag har bakat dina recept med mycket gott resultat har surdegsgrunden aldrig varit så nymatad. Då har jag tagit den ur kylen.

Martin Johansson sa...

Peter: Man kan ju inte direkt påverka hur lös degen är med knådningen, men en deg med bättre spänst upplevs som mindre lös eftersom den håller ihop bättre.

Angående andra frågan så kan det kanske haft med saken att göra, men mer troligt att det jäst snabbare av någon annan anledning, att det varit varmare till exempel.

Anonym sa...

dehär är humor! Grattis och lycka till med din bok.